Den vita röken har lämnat mitt halvtaskiga startrelä på elmotorn till tryckluftskompressorn så nu måste jag byta ut det men ABB har slutat att tillverka det och alternativet är en ny elmotor vilket känns onödigt dyrt.
Modellbeteckningen på boxen är ZD1469045. Jag har hittat en del kopplingsscheman för CSCR motorer på google men jag vågar inte ge mig på att bygga en egen box.
Någon som kan hjälpa mig att hitta en ersättningsprodukt?
Modellbeteckningen på boxen är ZD1469045. Jag har hittat en del kopplingsscheman för CSCR motorer på google men jag vågar inte ge mig på att bygga en egen box.
Någon som kan hjälpa mig att hitta en ersättningsprodukt?
Foton på det du säger startrelä och kanske ett på öppen box, normalt så startas motorn med tryckströmställaren och i bland är det ett startrelä med ( lika som i kylskåp ) klickar det i relät, startar den inte alls eller brummar den, kan vara kondensatorn som gett upp. Står på skylten 130 microfarad ,prova med att byta den, kostar inte många kronor och köp efter vad som står på den .Det är som en rund avlång del med sladd på ( 2 st ledare ) eller två kontakter. Fota innan du skruvar isär.
Den brummade men om man knackade på den svarta lådan så startade den.J jonaserik skrev:Foton på det du säger startrelä och kanske ett på öppen box, normalt så startas motorn med tryckströmställaren och i bland är det ett startrelä med ( lika som i kylskåp ) klickar det i relät, startar den inte alls eller brummar den, kan vara kondensatorn som gett upp. Står på skylten 130 microfarad ,prova med att byta den, kostar inte många kronor och köp efter vad som står på den .Det är som en rund avlång del med sladd på ( 2 st ledare ) eller två kontakter. Fota innan du skruvar isär.
Jag försökte rensa ur allt "gjutharts" ur lådan men såg inga kallödningar på det, dock konstaterade jag att det var något glapp vid kopplingsplinten, tyvärr så tog den bokstavligen eld vid senaste felsökningen så den är död nu.
Den styrts bara av en strömbrytare med motorskydd sedan friluftar den vid 20 bar. Det är en Atlas Copco LT5
Om du ändå startar den helt manuellt kan du vara startrelä också. Om du kopplar allt som på bilden behöver du bara en slutande knapp mellan 7 och 9 som du håller in när du slår till och släpper när motorn är igång.S storskogen skrev:
7 och 9? Inte 6 och 9? Jag måste bort med hela boxen, då den började att brinna vill jag inte ha kvar den.GK100 skrev:
EDIT: Kollade lite mer noggrant på bilden och ser att 5,6 och 7 sitter ihop
Redigerat:
Ja boxen ska bort men du måste få till hopkopplingen av trådarna på samma sätt där 1-2-3 är ihopkopplade samma med 5-6-7 och 11-12 sen din nya startknapp mellan den som var 9 och 5-6-7.S storskogen skrev:
Nej det är ofarligt inom rimliga gränser motorn drar lite mer ström och startlindningen värms upp lite mer. Dvs om du håller den till i några 10-tals sekunder extra efter den är i full drift är det helt betydelselöst.
Tack för snabba svar. Jag ska testa om motorn fungerar med en knapp sen kanske jag monterar ett frånslagsfördröjt relä istället för knappen så slipper jag tänka på knappen.
Det funkar bra med en knapp istället för startreläet. Ca 1,5 sekund behöver den vara till. Blir nog att skaffa ett tidrelä någon gång så man törs låta någon annan starta den.
Liknande trådar
-
Hur byta snäckväxel markis och lägga till elmotor?
Altan & Uteplats -
Byta bara själva elmotorn Automower 220
Robotgräsklippare -
Automatsäkring B10A löser ut för elmotorsåg. Vad ska elektrikern byta till?
Frågor och svar om el och teknik -
Byta lager i elmotor. Fixar man det själv?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byta bensin- mot elmotor?
El