Vill ta bort dagens spiskåpa som är inbyggd med skåp ovanför, till en vägghängd kåpa istället. Vet dock inte riktigt hur detta ska gå till, och kanske måste jag anställa någon att göra jobbet. Men jag kan ju i alla fall kolla med er här vad ni säger om det är något man ganska enkelt kan klara själv utan vidare erfarenhet.

Som jag ser det så är det största problemet egentligen att dagens rör sitter på fel ställe mot var den nya kåpans rör skulle sitta. På den inbyggda kåpan är röret nere i högra innerhörnet. Men nya kåpan har ju skorstenen i mitten.

Jag bifogar bild på hur det ser ut idag. Så, hur gör man?

spiskåpa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spiskåpa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det egen villa eller är det bostadsrätt?
Sitter det en fläktmotor i fläktkåpan?
(För val av rätt typ av köksfläkt)

Det ser ut som om att imkanalen är påkopplad tia ett T-stycke, då går det att flytta anslutningen lite åt sidan.

Det är en lägenhet där huset har en centralfläkt. Kåpan är alltså endast en kåpa med ett spjäll, inget annat. Inget kolfilter, ingen extern funktion eller så.

Det låter ju väldigt positivt det du nämner.

Om det är en hyreslägenhet så måste de få tillstånd från hyresvärden/bostadsbolaget innan du ändrar någonting som är deras, hela fläkten, skåpet, täcklisten är deras.

Är det en bostadsrättslägenhet så bör du kolla med bolagets ventilationstekniker så att allt blir rätt.

Det är bostadsrätt. Jag bör alltså kolla med föreningen före jag funderar på att göra en sån här sak?

S
peterwesterlund skrev:
Det är bostadsrätt. Jag bör alltså kolla med föreningen före jag funderar på att göra en sån här sak?
om målar eller tapetserar brukar inte behöva säga till men resten behöver man samtala om.
men det beror ju också vad för regler bf har.

Ja, annars så finns det risk att du får backning när dom gör OVK-besiktning av ventilationen.

Om du gör fel så blir bara du själv drabbad, i värsta fall blir flera av dina grannar drabbade.

Vicevärden borde veta vem du ska prata med.

Alltså jag hade ju helst sett att tråden handlade om hur man går till väga med själva jobbet snarare än reglerna kring det. När jag skapar trådar med frågor om regler brukar folk börja prata om att det bara är att göra osv, känns som tvärt om nu =p

I stora drag är det följande: Kapa rören, montera T-rör, montera nippel, montera en bit spirorör.

Exakt hur du ska gå tillväga ser man när man ser hela röret åt bägge håll.

S
peterwesterlund skrev:
Alltså jag hade ju helst sett att tråden handlade om hur man går till väga med själva jobbet snarare än reglerna kring det. När jag skapar trådar med frågor om regler brukar folk börja prata om att det bara är att göra osv, känns som tvärt om nu =p
att bygga eller renovera handlar inte bara om det praktiska.
i princip kan du plugga ursprungliga hålet ta hål, sätta dit nya genomförningen.
http://www.luftbutiken.se/t-ror/4943-avstick-stl-400-100.html
http://www.luftbutiken.se/andlock/2778-andlock-muff-stl-080.html
dock i rätt storlek för dig

peterwesterlund skrev:
Alltså jag hade ju helst sett att tråden handlade om hur man går till väga med själva jobbet snarare än reglerna kring det...
Det är nog något du får räkna med om du frågar om åtgärder som verkar lite ogenomtänkta för oss andra.

Alternativ:
1) Behåll fläktskåpet, varför riva i det?
2) Led ventilationsslangen i en S-böj så den kommer rätt. Bygg en låda i taket som döljer kröken.
3) Flytta t-röret till mitt över spisen.

Skall du bara byta spiskåpan?
Att byta till en icke inbyggd mitt bland de övriga skåpen kommer kanske inte att bli så snyggt.
Eller tänker göra en mer genomgripande renovering?
Då ryker väl den ålderdomliga spisen också och ersätts med en induktionshäll.
Att då börja med kåpan verkar att göra jobbet i fel ordning.

Jag hade nog köpt 2 st 90 gr spirorörs vinklar, demonterat den flexibla slangen, monterat spirovinklarna precis under skåpets överkant med några cm luftspalt mellan skåp och rör.
Då blir anslutninen parallellförflyttad till ungefär mitt i skåpet där den nya fläktens rör befinner sig.
Använd samma flexibla slang.
Om det finns hyllor i skåpet får nya sådana anskaffas och nya hål för slangen sågas upp.
Totalkostnad kanske 300 spänn.

peterwesterlund skrev:
Alltså jag hade ju helst sett att tråden handlade om hur man går till väga med själva jobbet snarare än reglerna kring det.
I ditt första inlägg frågar du bl.a. följande: "Men jag kan ju i alla fall kolla med er här vad ni säger om det är något man ganska enkelt kan klara själv utan vidare erfarenhet."

Då får du räkna med att det bl.a. kommer handla om regler.

Om du hade bott i egen villa så hade det bara varit att köra på.
Om du hade bott i hyreslägenhet så hade det nästan garanterat varit "big NO" till jobbet.

Då ska vi se, då ska jag försöka besvara (känns som stå till svars) på inläggen och kritiken.

Demmpa skrev:
I stora drag är det följande: Kapa rören, montera T-rör, montera nippel, montera en bit spirorör.

Exakt hur du ska gå tillväga ser man när man ser hela röret åt bägge håll.
Okej, då får jag kolla upp lite vad de där sakerna du nämnde är för något, men låter ju som detta kanske inte är ett jobb för en lekman ändå. Och det var ju också något jag ville ta reda på om man kollar min urpsungsfråga.

SBH skrev:
att bygga eller renovera handlar inte bara om det praktiska
Nej, det vet jag. Men en tråd på detta forum kanske inte måste innehålla alla delar av ett projekt? De frågor som handla om lov och liknande ser jag inte varför jag ska fråga er. Det tar jag hellre med föreningen.

KnockOnWood skrev:
Det är nog något du får räkna med om du frågar om åtgärder som verkar lite ogenomtänkta för oss andra.

Alternativ:
1) Behåll fläktskåpet, varför riva i det?
2) Led ventilationsslangen i en S-böj så den kommer rätt. Bygg en låda i taket som döljer kröken.
3) Flytta t-röret till mitt över spisen.

Skall du bara byta spiskåpan?
Att byta till en icke inbyggd mitt bland de övriga skåpen kommer kanske inte att bli så snyggt.
Eller tänker göra en mer genomgripande renovering?
Då ryker väl den ålderdomliga spisen också och ersätts med en induktionshäll.
Att då börja med kåpan verkar att göra jobbet i fel ordning.
Jag visste faktiskt inte att det var så ogenomtänkt. Förstår fortfarande inte riktigt vad det är du menar jag borde tänkt på innan jag skrev denna tråd. Svar på dina frågor:

1. Den nya kåpan jag tänkt sätta dit är ingen inbyggnadskåpa, det är en designkåpa som jag inte vill gömma i ett skåp. Hela projektet handlar endast om estetisk förbättring.

2. Okej, ja det är kanske något sådant man måste göra. Och spontant låter inte det som något jag klarar av. Vet inte hur man fixar med sånna där rör.

3. Ja, det är lite så jag vill, men det ser inte så lätt ut? Eller är det lättare än jag tror?

Jag har själv funderat på om det kan se trångt ut med en vägghängd kåpa mitt bland skåpen men jag tror att det skulle kunna bli snyggt. Men jag kan ha fel. Men ja, det ÄR något jag funderat över.

Spisen är något jag tänkt byta ut mot inbyggnadshäll. Ser dock inte varför jag måste börja med den? Det är ingen hel köksrenovering jag ska göra. Tänkte bara byta ut vitvarorna. Och det här med kåpan undrade jag om det är något jag kan fixa själv eller om jag borde lägga ut det på någon hantverkare. Och vad är det för typ av hantverkare som gör det i så fall?

Demmpa skrev:
I ditt första inlägg frågar du bl.a. följande: "Men jag kan ju i alla fall kolla med er här vad ni säger om det är något man ganska enkelt kan klara själv utan vidare erfarenhet."

Då får du räkna med att det bl.a. kommer handla om regler.

Om du hade bott i egen villa så hade det bara varit att köra på.
Om du hade bott i hyreslägenhet så hade det nästan garanterat varit "big NO" till jobbet.
Vi tolkar nog min mening på två olika sätt. Jag syftar mer på om själva utförandet är något som kräver erfarenhet eller inte. Ser inte riktigt hur man tolkar det som att jag undrar om man får göra det eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.