Hej! Har ärvt denna slipmaskin av min pappa men kan tyvärr inte lista ut hur jag byter slippapper.. finns inte så mycket att skruva på så det borde vara rätt lätt! N9gon som kan ge mig en ledtråd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den främre valsen borde var fjäderlastad så du kan spänna slipbandet. Har du provat med att skruva på den alufärgade "ratten" på bild 2? Alt att trycka på den främre valsen?
Det nya slipbandet skall ju bara vara att trä på över valsarna.
Det nya slipbandet skall ju bara vara att trä på över valsarna.
Alternativt ska den svarta plåtbygeln på främre hjulet fällas uppåt (ser lite ut som att bygeln är excentriskt infäst) varvid hjulet flyttas något bakåt och slipbandet frigörs. Sedan är det som skrivits bara att trä av/på slipbandet.
Aluratten på andra sidan kan isåfall ha med trackingen att göra.
//Ronnie
Aluratten på andra sidan kan isåfall ha med trackingen att göra.
//Ronnie
Till att börja med måste jag säga att det va en riktigt fräck gammal bandslip, ser ju dessutom ut att vara i nyskick.
Jag tror den är så gammal att det kan vara "trycka främre rullen mot mitten" för att byta band. Se från 8:50 o framåt här
Jag tror den är så gammal att det kan vara "trycka främre rullen mot mitten" för att byta band. Se från 8:50 o framåt här
Japp, det borde nog funka. Testade ratten och det släpper trycket, men fortfarande väldigt trögt. Får testa och se om jag kan få den att släppa genom att trycka ihop den. Dock noterade jag nu att den ej startade.. sist gång jag körde den var den lite svårstartad, men nu händer inget när jag trycker in startknappen (och dödmansgeppet). Känns som det får bli en ny maskin för mig.. några idéer kring vad som kan orsaka att den ej startar? (Ålder kanske.. )
Klicka här för att svara