P
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har samma mskin och samma problem. Vindan fungerar inte och det är jobbigt när man är van vid funktionen. Jag har ingen aning var man lämnar in för lagning.
Tänkte nu...man kanske kan ringa Elektrolux?
Såg nu på Elektrolux.se, det går att beställa hem fjäder 42 skr eller sladdvinda plus annat men vem byter?
Gogla electrolux service
Det kostar nog inte så många tusenlappar att fixa detta

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Tråd från 2011. Electrolux-dammsugaren gick mer och mer sönder. Ersattes av en Miele året efter. Den fungerar utmärkt efter nio år!

P
jarlh jarlh skrev:
Tråd från 2011. Electrolux-dammsugaren gick mer och mer sönder. Ersattes av en Miele året efter. Den fungerar utmärkt efter nio år!
Ämnet är ständigt aktuellt då dessa produkter ej är i den kvaliteten som fanns förr.
tråden uppdateras ibland!
Dessutom är ju inte en dammsugare en vitvara men ändå...

@jarlh har fasen fick du upp maskinen? Jag har kabelbrott men kommer inte in (skäms)
Har hittat lite lite skruvar under luckan där påsen är och filtret bak men i övrigt…nada.
Är det bara att bruka våld på knapparna?

• Röd Electrolux Ultrasilencer dammsugare med på/av-knappar, användares försök att öppna för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
tttomten tttomten skrev:
@jarlh har fasen fick du upp maskinen? Jag har kabelbrott men kommer inte in (skäms)
Har hittat lite lite skruvar under luckan där påsen är och filtret bak men i övrigt…nada.
den går inte att öppna, det kan vara så att hjulen och stötfångaren måste bort först men gläd dig när du lyckats för det jävliga börjar sen när sladdvindan skall trocklas ut... då saknar du minst en hand

electroluxaren skrev:
den går inte att öppna, det kan vara så att hjulen och stötfångaren måste bort först men gläd dig när du lyckats för det jävliga börjar sen när sladdvindan skall trocklas ut... då saknar du minst en hand
S.k.i.t oxå jag gillade den. Men får väl vara nöjd med 10 år i tjänst, returpunken nästa!
Tack för input.

P
tttomten tttomten skrev:
S.k.i.t oxå jag gillade den. Men får väl vara nöjd med 10 år i tjänst, returpunken nästa!
Tack för input.
Jo den här modellen var bra jmf med föregångaren

Har föregångaren till den på bilden som maskin i snickarboden och har bytt sladdvinda.
Jag lossade skruvarna som jag såg, bände sedan lite för att se var det fanns flera och sedan när de hittats så hade man en lös under och överdel kan sitta lurigt under någon knapp eller skjutreglaget (minns inte riktigt) Efter det var det lätt att byta, ta ett foto på hur sladdvindan satt. Om det var krångligt på min maskin då fixar du det lätt.

electroluxaren skrev:
Jo den här modellen var bra jmf med föregångaren
Vad menar du med föregångaren ?? Denna köpt 2009 måste vara det bästa E-lux tillverkat i dammsugarväg.
Kommer grina den dagen den ger upp.
Electrolux UltraSilencer dammsugare med påse och HEPA H12-filter, 1800W, reglage för sugstyrka.
Skapa konto

Isakare Isakare skrev:
Vad menar du med föregångaren ?? Denna köpt 2009 måste vara det bästa E-lux tillverkat i dammsugarväg.
Kommer grina den dagen den ger upp.
[bild]
En sådan är det jag har och bytt sladdvinda på, det var lätt bara man hade koll på hur den satt innan man tog bort den och tryckknapps fjädern för på/av satt i sladdkassetten om jag minns rätt.Besiktningsman säger att det är ett handhavandefel med bakomliggande fix, är det en korrekt bedömning?
Ska kolla om jag kan se åremodell.
Vilket årtal?
Typskylt på Elektrolux dammsugare med modellkod, PNC, elspecifikationer och serienummer.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mycket våld, litet tålamod :rolleyes:, några svordomar senare…nu går den i 10 år till (y) glad att jag gav den ett försök till.

Det var inte ens kabelbrott, en kontakt hade hoppat isär. Numera limmad så det lär inte hända igen.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Kan detta hjälpa

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
M magnu skrev:
Kan detta hjälpa

[media]
Klockren video, nu har jag gjort allt detta men istället för 12 min tog det nog 1 timme.

Youtube är din vän.

Brukar själv komma ihåg youtube efter att ha krånglat i en halvtimme.

tttomten tttomten skrev:
DDet finns video på YouTube. Har själv bytt men kan inte rekomendera det då det blev många timmar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.