Jag bor i villa och har en 5 år gammal inbyggnadsugn från Whirlpool. Ugnen är anpassad till 16A och har enfas-koppling. När vi kör ugnen går ofta proppen (16A) och vid två tillfällen har nedre ugnselementet (undervärmen) gått sönder.
Ugnen har fungerat bra med bara övervärme eller varmluft i flera månader, men nu har vi precis satt in nytt nedre värmeelement i ugnen och då gick proppen efter 10 minuter. Har sen bytt två proppar till och båda pajade efter några minuter.

Jag misstänker att det handlar om någon slags överspänning eller att det blir för varmt.
Kan man prova att sätta in en 20A-propp för att ugnen ska bli mer "tålig" eller finns det risker med det?

Jag kan inte mycket om el men hoppas kunna få svar utan att bekosta elektriker, av ekonomiska skäl.

Tacksam för tips.

Tror hellre på att det är något fel på ugnen.
Men modell och vad står det för märkeffekt på ugnen kan ju leda oss vidare.

Att ugnen skulle dra mycket mer än 3500 watt känns lite konstigt.
Ugnen delar inte säkring med spisen eller något annat.

Protte

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
tommib
Det finns absolut risker med att sätta i en 20 A säkring istället för en 16 A, så gör inte det. Är anläggningen korrekt utförd ska det inte heller gå att göra så.

Som protte skriver, delar ugnen säkring med något? Vad står det på typskylten? Vad var det för värmeelement ni satte i? Har det högre effekt än det ursprungliga?

Jag tror också att det är något fel i ugnen. Det låter som en kortslutning som uppträder när ugnen blir varm. Dessa är svåra att felsöka.

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
Det är inte så att ugnen "råkat" bli inkopplqd på 400V, dvs. två faser istället för fas och nolla?

Det skulle kunna förklara både att den går sönder och att säkringen löser ut.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.