S
Tänkte byta radiatorer och rör på källarvåningen i år, de går nedgjutna i golvet till 50% och under nivellgolvet resten. Rören är gamla som gatan och behöver bytas.

Hur mycket av rörjobben kan man göra själv? Jag vet hur hantverkaryrket fungerar och man får aldrig lika snygga installationer av fackmän på arbetstid som man kan göra själv.

I gillesstugan sitter det 2 stora element, sen 2 små element i tvättstugan, 1 i förrådet, ett i pannrummet, ett större i stora förrådet.

Totalt blir det alltså 7 element, drar man alltihop i en slinga eller sektionerar man upp det på något vis? Även om jag inte får göra jobbet själv så kommer jag att bestämma hur rören ska gå, då det är utanpåliggande så får de inte på rör på vissa väggar.

Hur gör man med de gamla rören som ligger under golvet? Suger man ur vattnet på nåt vis o sen bara låter de ligga där nere?

VVS är inte samma som El- arbeten där du INTE FÅR ARBETA (det mesta) utan behörlighet. I bostadsrätter kan det vara annat. Föreningen kan kräva att all arbete skall gidkännas av föreningen.
I en privat villa är det upp till dig och hantverkaren.
Bjud 2-3 styck och prata om det.
I princip kan du göra all arbete själv. För att inte ha strul med flrsäkringsbolaget senare, eller vid försäljningen, skulle jag rekommenera att alla anslutningar görs av en firma (lödning, inkoppling ...).
Tänk på att en bra röris kan komma med bra förslag.
Materialet köper du troligen billigare själv (om rörisen går med på detta).

Rören under golvet kan tömmas på vatten och förslutas. Även genomföringar bör tätas.

Jag har precis gjort det du tänker göra men i en villa från -43. Bytt ut alla gamla rör och raddar och monterat rör i rör samt nya raddar. Alla kopplingar inköpta av rörisen som också har fått koppla ihop. Kunde säkert ha sparat lite slantar på att köpa kopplingarna/rören själv, men fick på detta sätt även tillgång till planeringshjälp och ett injusterat system. Vi har lagt till lite golvvärme och bytt ut rören till två badrum och lite dylikt. Sammanlagt har vi bytt ut 9 raddar och lagt till 3 slingor golvvärme, och 2 st "grodor", samt förberett för byte till bergvärme. Desstuom lite tillfälliga lösningar för att ordna med logistiken och ha en fungerande mugg/dusch hela tiden.
Summa totalt ca. 80kSEK av detta är köpta timmar ca. 50-60h + eget arbete.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.