Har börjat renovera ett hus från -59 och efter jag planerat lite med snickare på plats så rekommenderade de att jag skulle kolla över och eventuellt byta ut rören till husets radiatorer innan jag slänger på fint nytt ytskikt. Jag förstår givetvis att det kommer behöva göras förr eller senare och att en vattenläcka på nya fina golv hade vart skapligt tråkigt men behöver jag oroa mig egentligen?
Om det aldrig vart problem med läckage eller dålig värme är det ändå värt att lägga pengarna nu?
Rören ligger synligt och är skapligt lätta att komma åt men hur mycket skulle det kunna kosta att byta hela systemet? Kan man räkna något "tumme-pekfinger" pris per radiator?
renoveringsbosse
Om det aldrig vart problem med läckage eller dålig värme är det ändå värt att lägga pengarna nu?
Rören ligger synligt och är skapligt lätta att komma åt men hur mycket skulle det kunna kosta att byta hela systemet? Kan man räkna något "tumme-pekfinger" pris per radiator?
renoveringsbosse
Vad för sorts rör, stål eller koppar, viss skillnad. Är rördragningen nu till men för ögat nu , eller. Om du tar ett foto på hur det ser ut på inkopplingen på ett element,( hela elementet med röranslutningar ) så kan det nog bli ett bra svar på din fråga.renoveringsbosse skrev:
Har börjat renovera ett hus från -59 och efter jag planerat lite med snickare på plats så rekommenderade de att jag skulle kolla över och eventuellt byta ut rören till husets radiatorer innan jag slänger på fint nytt ytskikt. Jag förstår givetvis att det kommer behöva göras förr eller senare och att en vattenläcka på nya fina golv hade vart skapligt tråkigt men behöver jag oroa mig egentligen?
renoveringsbosse
Jag tror det är väldigt kostsamt..
Ett billigare alternativ är att placera ut läckagesensorer, skulle en läcka uppstå har du sor chans att åtgärda det snabbt, förhoppningsvis utan större skada på kringliggande ytskikt.
Finns på IKEA, OBS, kräver en hub.
https://www.ikea.com/se/sv/p/badring-sensor-foer-vattenlaeckage-smart-60504352/
Ett billigare alternativ är att placera ut läckagesensorer, skulle en läcka uppstå har du sor chans att åtgärda det snabbt, förhoppningsvis utan större skada på kringliggande ytskikt.
Finns på IKEA, OBS, kräver en hub.
https://www.ikea.com/se/sv/p/badring-sensor-foer-vattenlaeckage-smart-60504352/
Det beror bl.a. på vad det är för rör, skarvkopplingar, bypass, radiatorkoppel.
Är det följande rör/kopplingar så "skulle" de ha bytts ut föra millenniumet. Rör du på en radiator/rör så kan en skarvkoppling flera skarvar bort börja läcka.
Är det följande rör/kopplingar så "skulle" de ha bytts ut föra millenniumet. Rör du på en radiator/rör så kan en skarvkoppling flera skarvar bort börja läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!J jonaserik skrev:
Jag är osäker på vilken typ av rör det är men om inte järnrör så är det stål, svartmålade med skarvar liknande de som @Demmpa skickade.. Har ingen tydlig bild just nu men skall dit ikväll så återkommer.
Här är bilder på rör, skarvar samt radiator.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara