Har börjat renovera ett hus från -59 och efter jag planerat lite med snickare på plats så rekommenderade de att jag skulle kolla över och eventuellt byta ut rören till husets radiatorer innan jag slänger på fint nytt ytskikt. Jag förstår givetvis att det kommer behöva göras förr eller senare och att en vattenläcka på nya fina golv hade vart skapligt tråkigt men behöver jag oroa mig egentligen?

Om det aldrig vart problem med läckage eller dålig värme är det ändå värt att lägga pengarna nu?

Rören ligger synligt och är skapligt lätta att komma åt men hur mycket skulle det kunna kosta att byta hela systemet? Kan man räkna något "tumme-pekfinger" pris per radiator?

renoveringsbosse

renoveringsbosse renoveringsbosse skrev:
Har börjat renovera ett hus från -59 och efter jag planerat lite med snickare på plats så rekommenderade de att jag skulle kolla över och eventuellt byta ut rören till husets radiatorer innan jag slänger på fint nytt ytskikt. Jag förstår givetvis att det kommer behöva göras förr eller senare och att en vattenläcka på nya fina golv hade vart skapligt tråkigt men behöver jag oroa mig egentligen?

Om det aldrig vart problem med läckage eller dålig värme är det ändå värt att lägga pengarna nu?

Rören ligger synligt och är skapligt lätta att komma åt men hur mycket skulle det kunna kosta att byta hela systemet? Kan man räkna något "tumme-pekfinger" pris per radiator?

renoveringsbosse
Vad för sorts rör, stål eller koppar, viss skillnad. Är rördragningen nu till men för ögat nu , eller. Om du tar ett foto på hur det ser ut på inkopplingen på ett element,( hela elementet med röranslutningar ) så kan det nog bli ett bra svar på din fråga.

Det beror bl.a. på vad det är för rör, skarvkopplingar, bypass, radiatorkoppel.

Är det följande rör/kopplingar så "skulle" de ha bytts ut föra millenniumet. Rör du på en radiator/rör så kan en skarvkoppling flera skarvar bort börja läcka.
Gammalt rör med skarvkoppling vid golv och vägg; sliten yta och påverkan av tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Föråldrade metallrör och skarvkoppling, risk för läckage vid rörändring.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Vad för sorts rör, stål eller koppar, viss skillnad. Är rördragningen nu till men för ögat nu , eller. Om du tar ett foto på hur det ser ut på inkopplingen på ett element,( hela elementet med röranslutningar ) så kan det nog bli ett bra svar på din fråga.
Tack för svar!

Jag är osäker på vilken typ av rör det är men om inte järnrör så är det stål, svartmålade med skarvar liknande de som @Demmpa skickade.. Har ingen tydlig bild just nu men skall dit ikväll så återkommer.

J jonaserik skrev:
Här är bilder på rör, skarvar samt radiator.

• Radiator med anslutande rör och skarvar mot en vägg, placerad ovanför ett trägolv.
    Skapa konto
  • Rörledning med svart skarv och vitmålat rör intill trägolv.
    Skapa konto
  • Rörledning med skarv och ett fäste mot en vägg med trälist.
    Skapa konto
  • Rörledning längs golv med träparkett, svarta rör och beige vägg i behov av renovering.
    Skapa konto
Ser ut att vara gängade rör & skarvar.
Ser inte ut att vara de skarvar jag visade.

Vad har ni för "värmepanna" (fjärrvärme, värmepump, pelletspanna, etc)?

Befintliga radiatorer är "högtempertursystem".

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara gängade rör & skarvar.
Ser inte ut att vara de skarvar jag visade.

Vad har ni för "värmepanna" (fjärrvärme, värmepump, pelletspanna, etc)?

Befintliga radiatorer är "högtempertursystem".
Skönt det iallafall! Det är en bergvärmepump från tidigt 2000 CTC ecoheat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.