3 760 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Byta rexovent rdaa 1-4-1?
Hej!
Jag frågade kommunens energirådgivare om det finns någon vinning i att byta mitt nuvarande ftx aggregat rexovent rdaa 1-4-1 mot ett nyare, det är en fast installation och köksfläkten är ansluten till aggregatet. Svaret jag fick var följande:
”Har fått återkoppling från ventilationsföretag och de menar att du genom att byta ditt nuvarande ventilationssystem går från 40-50 % i värmeåtervinning till 82-89 %.
Det betyder att värmesystemet inte behöver jobba lika hårt för att behålla värmen i huset.
Genom att byta ut växelströmsfläktar mot likströmsfläktar minskar energiförbrukningen för fläktarna med ca 65 % under sin livstid (LCC-perspektiv)”
Är det någon som har någon erfarenhet här och kan bekräfta att detta stämmer.
Mvh
Anders
Jag frågade kommunens energirådgivare om det finns någon vinning i att byta mitt nuvarande ftx aggregat rexovent rdaa 1-4-1 mot ett nyare, det är en fast installation och köksfläkten är ansluten till aggregatet. Svaret jag fick var följande:
”Har fått återkoppling från ventilationsföretag och de menar att du genom att byta ditt nuvarande ventilationssystem går från 40-50 % i värmeåtervinning till 82-89 %.
Det betyder att värmesystemet inte behöver jobba lika hårt för att behålla värmen i huset.
Genom att byta ut växelströmsfläktar mot likströmsfläktar minskar energiförbrukningen för fläktarna med ca 65 % under sin livstid (LCC-perspektiv)”
Är det någon som har någon erfarenhet här och kan bekräfta att detta stämmer.
Mvh
Anders
Det går såklart att räkna på om man vet årsförbrukningen för aggregatet men det varierar.
Börjar gamla aggregatet bli dåligt typ att en fläktmotor börjar låta illa kan det påskynda utbytesprocessen. För mig måste inte saker "betala sig" utan det kan vara dags i alla fall.
Börjar gamla aggregatet bli dåligt typ att en fläktmotor börjar låta illa kan det påskynda utbytesprocessen. För mig måste inte saker "betala sig" utan det kan vara dags i alla fall.
Jag tänker bara på att det är ju inget fel på aggregatet vi har, man vill ju att bytet ska vara motiverat isåfallR Runnis skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Jag bytte ut mitt själv mot ett Heru 100. Blev lite pyssel och indragningar men jag tror jag landade på 35000kr inkl allt. (Svordomar, huvudkli, googlande osv) ville ha ett energieffektivare aggregatet innan det gamla kollapsade och ställer till problem med kondens och skit. Ifrån 1800w förvärmare till 1200w för ju en del det med.A Andersk123 skrev:
Tack för att du delar med dig. Jag har inte bytt något ännu, kommer nog fundera ett tag till på det om inte det händer något med det.Manganbangan skrev:
Jag bytte ut mitt själv mot ett Heru 100. Blev lite pyssel och indragningar men jag tror jag landade på 35000kr inkl allt. (Svordomar, huvudkli, googlande osv) ville ha ett energieffektivare aggregatet innan det gamla kollapsade och ställer till problem med kondens och skit. Ifrån 1800w förvärmare till 1200w för ju en del det med.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Hör av dig om du vill veta mer om processen. Grubblade som sagt länge på allt men just det att byta innan den gick isönder, nattkylan och den höga elförbrukningen var mina viktigaste anledningar.A Andersk123 skrev:
Ja, det är just det att jag står inför detta byte med ett aggregat som är 45år gammalt, även ett tak som är 45 år så jag funderar hur jag ska göra. Skulle helst se att båda håller några år till men det är kanske dumt att chansa, funderat på om man ska måla taket men att slänga ut pengar på det så kanske det börjar läcka iallafall.Manganbangan skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Samma för mig. Tak och ventilation är/var från -83. Betongpannorna tänker jag byta ut och låta undertaket som är i plywood vara. Har det funkat på det sättet i fyrtio år så tänker jag fortsätta så. Och sen göra jobbet i etapper. Då går pannorna på ca 40 000krA Andersk123 skrev:Ja, det är just det att jag står inför detta byte med ett aggregat som är 45år gammalt, även ett tak som är 45 år så jag funderar hur jag ska göra. Skulle helst se att båda håller några år till men det är kanske dumt att chansa, funderat på om man ska måla taket men att slänga ut pengar på det så kanske det börjar läcka iallafall.
Ja, jag har många funderingar. Man kanske skulle byta aggregatet och hoppas på att taket håller några år till.Manganbangan skrev:
Klicka här för att svara