Hej, har ett antal returventiler som kärvar och inte fjädrar som de ska. 6 av 9 verkar kassa så det börjar bli dags att fixa till.. Men har ingen aning om vad det är för fabrikat på detta. Någon som har en idé vad det kan vara för fabrikat och modell på ventilen som jag behöver? Oerhört tacksam för hjälp
Närbild på en returventil i mässing med synliga kärvmärken och omgivande isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation med flera returventiler på rör och märkningar över ventiler, i behov av identifiering.
Skapa konto

Fördelaren är LK och där har på du 2 nyare LK .Om de andra är en äldre variant av LK kan jag inte bekräfta men nån här måste veta.
Eftersom fördelaren är LK och där finns 2 nyare styrdon bör det gå med LK ventiler som finns som reserv del. Det är dock möjligt att du kommer behöva byta ut styrdon med. LK har bra service så jag rekommenderar att du skickar ditt förfrågan.

https://www.vvsochbad.se/lk-returventil-vkf-387173

Redigerat:
L lostinsweden skrev:
Fördelaren är LK och där har på du 2 nyare LK .Om de andra är en äldre variant av LK kan jag inte bekräfta men nån här måste veta.
Eftersom fördelaren är LK och där finns 2 nyare styrdon bör det gå med LK ventiler som finns som reserv del. Det är dock möjligt att du kommer behöva byta ut styrdon med. LK har bra service så jag rekommenderar att du skickar ditt förfrågan.

[länk]
Tack för svar! En LK fördelare alltså.. Den adapter som sitter på fördelaren för att få dit de nya styrdonen är en VA 80. LK skriver att den adaptern passar till:
"Rehau plastfördelare,
Tetragonia rostfritt stål,
Thermotech ”RF” äldre och nyare,
Termeco fördelare i rostfritt stål,
Energijägarna mässingsfördelare" Därav trodde jag inte att detta var en LK fördelare. Men hittar visserligen ingen fördelare från tillverkarna i tabellen som ser ut så heller.. Men du tror ändå att det kan vara en LK?

D david_e skrev:
Tack för svar! En LK fördelare alltså.. Den adapter som sitter på fördelaren för att få dit de nya styrdonen är en VA 80. LK skriver att den adaptern passar till:
"Rehau plastfördelare,
Tetragonia rostfritt stål,
Thermotech ”RF” äldre och nyare,
Termeco fördelare i rostfritt stål,
Energijägarna mässingsfördelare" Därav trodde jag inte att detta var en LK fördelare. Men hittar visserligen ingen fördelare från tillverkarna i tabellen som ser ut så heller.. Men du tror ändå att det kan vara en LK?
Nej om du behövde en adapter för att får ditt de LK styrdon är det troligen inte LK. Det var min fel en bedömning som gjordes utifrån utseendet.

Skulle nu gissa på Tetragonia om man söker dem så likna det din. Hoppas nån annan kan bekräfta detta.

Värmefördelare för golvvärme med justerbara ventiler och rörkopplingar mot vit bakgrund.
Skapa konto

L lostinsweden skrev:
[bild]
Ja den där var inte helt olik(y) Skickar iväg en fråga dit om det är deras så får vi se om de kan säga vad jag behöver. Har konstaterat att de ursprungliga styrdonen är från Watts. Är det vanligast kanske att fördelaren och styrdonen är från samma fabrikat? Hittar dock ingen klockren bild som stämmer med det jag har.. men jag skickar en fråga dit också. Tack för hjälpen!

D david_e skrev:
Ja den där var inte helt olik(y) Skickar iväg en fråga dit om det är deras så får vi se om de kan säga vad jag behöver. Har konstaterat att de ursprungliga styrdonen är från Watts. Är det vanligast kanske att fördelaren och styrdonen är från samma fabrikat? Hittar dock ingen klockren bild som stämmer med det jag har.. men jag skickar en fråga dit också. Tack för hjälpen!
Misstänker att bilden jag la upp är en äldre variant av Tetragonia och om man jämför med din så har de samma form, hållare och är båda markerad med samma rött och blått klistra.
Sedan om styrdon är av Watts undrar jag om Tetragonia som ett mindre företag använder typ olika lego delar för att få ihop ett komplett system.

• Gilla
david_e
  • Laddar…
Hej, Jag tänkte höra om du hittade korrekta returventiler till slut. Jag har samma problem och har googlat och googlat. Hittar en grossist i Danmark som verkar ha någon "lilknande", men tänkte hör om du hittade rätt och var ifrån du i så fall beställde?

I dokumentationen för vårt hus står det endast Golvvärme "P Henning Jensen" men får inte många träffar alls när jag söker på detta. Mest lik verkar jag hittat på:
https://www.neotherm.dk/sv-se/gulvv...urventil-t-3-gulvvarmefordeler-tesa-046558856

Mina ser (tycker jag) väldigt snarlika ut som dina. Supertacksam för svar.

• Spinning topp, mönstrad metallisk yta, leksak i rörelse, suddig bakgrund, inomhus, lite belysning.
    Skapa konto
  • Vattenläcka, rörgenomföringar, våtservetter, märkningsetiketter, silvertejp, plastslangar, skruvklämmor och elkomponenter syns.
    Skapa konto
Tack! Den hade jag nog aldrig hittat.

Det ser mycket riktigt ut att vara samma. Drar iväg ett mejl till dem direkt och ser om det är något som finns i lager (och om de säljer till privatpersoner)

Det är termeko returventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.