36 105 läst ·
47 svar
36k läst
47 svar
Byta PEX rör i RIR
Alu är betydligt svårare att byta ut, LK har i sin beskrivning max 2 böjar med stor radie maximalt. Men även då är Alu trögt att dra i ny.
Någon gång har jag lyckats dra ut en LK PAL med flera böjar för att sedan trä i en dragtråd och matat i en ny PEX.
Någon gång har jag lyckats dra ut en LK PAL med flera böjar för att sedan trä i en dragtråd och matat i en ny PEX.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 670 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 670 inlägg
f.n då drar ja nytt i väggen istället.Krilleman skrev:
testade å dra men d sitter fast kan man säga
3st 90 böjar
Då ska du försöka få i en tjockare ståltråd och i andra änden ska det vara en plugg eller annat att fästa ståltråden in. På samma gång fästes ett snöre i änden som följer med in ,så att det går att koppla på och dra åt andra hållet.V Villafix skrev:
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 670 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 670 inlägg
Har ett skadat pex RIR i badrummet.
Det är ganska trångt där det ansluts i duschen, innan och efter kakling.
Röret går ner i golvet från fördelarskåpet och upp i väggen till duschen, så är två 90-graderskrökar, sammanlagt kanske 3m långt.
Som ni ser på första sidan kommer jag ju åt skadan väldigt enkelt från utsidan. Är det värt att ge sig på att byta pex-röret eller ska man sätta en skarv direkt? Lite ont i magen för att det ska gå åt skogen med att dra igenom ett nytt rör alt ska vara svårt att koppla in igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska trångt där det ansluts i duschen, innan och efter kakling.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Röret går ner i golvet från fördelarskåpet och upp i väggen till duschen, så är två 90-graderskrökar, sammanlagt kanske 3m långt.
Som ni ser på första sidan kommer jag ju åt skadan väldigt enkelt från utsidan. Är det värt att ge sig på att byta pex-röret eller ska man sätta en skarv direkt? Lite ont i magen för att det ska gå åt skogen med att dra igenom ett nytt rör alt ska vara svårt att koppla in igen.