5 627 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Byta ojordad till jordad stickpropp
Köpte en gammal hederlig Husqvarna symaskin, och givetvis sitter där en ojordad stickpropp på en 2 ledad väl vriden kabel. Har bara jordade uttag i huset.
Tänkte byta både stickpropp och kabel till 3 ledad och jordad. Är väl bara och fästa jorden i maskinchassit på lämpligt ställe? Eller hur hade proffset gjort?
Måste väl ändå gå att göra på ett säkert sätt, annars är ju maskinen obrukbar!
Tänkte byta både stickpropp och kabel till 3 ledad och jordad. Är väl bara och fästa jorden i maskinchassit på lämpligt ställe? Eller hur hade proffset gjort?
Måste väl ändå gå att göra på ett säkert sätt, annars är ju maskinen obrukbar!
Kolla bara så att maskinen inte har "förstärkt isolering/dubbelisolerad" dvs är Fi märkt, symbolen som ska sitta på märkskylten, är en fyrkant inuti en lite större fyrkan. Är maskinen fimärkt ska den INTE skyddsjordas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Och om det är så att den behöver skyddsjordas så är det inte alltid så enkelt som LGG antyder. Alla metalliska delar behöver ha god kontakt mellan sig, alternativt att du ser till att de har det. En JFB underlättar detta betydligt, så en sådan kan du sätta i uttaget om du inte redan har en JFB i centralen.
Det var priiisiis det jag menade, med "lämpliga ställen". Alltså att det kanske inte är så enkelt att "bara" jorda på ett ställeBo.Siltberg skrev:Och om det är så att den behöver skyddsjordas så är det inte alltid så enkelt som LGG antyder. Alla metalliska delar behöver ha god kontakt mellan sig, alternativt att du ser till att de har det. En JFB underlättar detta betydligt, så en sådan kan du sätta i uttaget om du inte redan har en JFB i centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Uh, jag menade alltså precis samma sak som du - att det är svårt. Ursäkta min dåliga formulering.
Är en maskin från tidigt 70tal så tror ej den är FI märkt. Får kolla. Om det är så, är det "platt eurokontakt" och 2 ledare som gäller då va?
Har JFB i centralen. Nu blir de först å främst frukost!
Har JFB i centralen. Nu blir de först å främst frukost!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från ojordad lamppropp till DCL
El -
Kostnad för att byta ut ojordade uttag till jordade
El -
Behöver byta ojordad sladd med ojordat uttag till sladd med jordat uttag och detta gammal armatur. Hur gör jag ?
Belysning -
Byta alla ojordade eluttag till jordade?
El -
Byta från ojordade uttag till jordade
El