Köpte en lampa på loppis utan att kolla sladdarna. Har jordade uttag, kan man byta denna stickpropp till en jordad själv?

Lampan är i mässing (tror jag), kan den bli strömförande vid byte? Finns det nån slags adapter man kan använda annars?

Tacksam för svar.

• En loppisfyndad mässingslampa på ett trägolv, utan synlig sladd eller stickpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordad stickpropp på sladd till mässinglampa mot trägolv.
    Skapa konto
R
Inte en susning att byta till jordad stickpropp , den måste byggas om till jordat utförande , har du inte kunskap så prata med en elektriker hur det ska göras .
Det går även att göra den till FI- ,( dubbelisolering ) men då måste det nog bytas lamphållare och lite andra smågrejer för att få till det

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bara byt. Troligen inte ens en jordtråd i kabeln. Skulle de vara så koppla bara Fas och Nolla?

R rävlyan skrev:
Inte en susning att byta till jordad stickpropp , den måste byggas om till jordat utförande , har du inte kunskap så prata med en elektriker hur det ska göras .
Det går även att göra den till FI- ,( dubbelisolering ) men då måste det nog bytas lamphållare och lite andra smågrejer för att få till det
Tack för svar! Vet du på ett ungefär vad en elektriker tar för ett sånt ingrepp? Tänkte man gjort ett fynd där för 30kr men känns som det kan bli en dyrare lampa än väntat..

AhlSkal AhlSkal skrev:
Bara byt. Troligen inte ens en jordtråd i kabeln. Skulle de vara så koppla bara Fas och Nolla?
Låter ju lovande! Kan man klippa av proppen och kolla eller sabbar man något då?

tommib
Har egentligen inget att tillägga mer än att en adapter vore mycket oklokt. Det sätter ena skyddsåtgärden (isolerat utrymme, det enda där det får finnas ett uttag där stickproppen passar) ur spel.

Lampan ska antingen jordas eller byggas om till dubbelisolerat utförande (samma som FI, men ett vanligare begrepp för oss lekmän). Dubbelisolerade apparater har en sk europlugg (den platta) eller en CEE 7/3 (den som sitter på typ alla dammsugare). De måste uppfylla vissa krav.

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
Som du ser på bild två på kontakten så finns där en skruv. Bara lossa på skruven och dela kontakten så ser du

tommib
K K-S-L skrev:
Låter ju lovande! Kan man klippa av proppen och kolla eller sabbar man något då?
Nej för helvete. Läs ovan. Du ska inte bara byta till jordad propp. Du måste förstå varför där är en ojordad kontakt och vad det har för implikationer för lampans konstruktion.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
tommib
AhlSkal AhlSkal skrev:
Som du ser på bild två på kontakten så finns där en skruv. Bara lossa på skruven och dela kontakten så ser du

Du kommer med olämpliga och potentiellt direkt farliga råd. Jag rekommenderar starkt att du slutar med det. Hur du kopplar själv skiter jag i men rekommendera inte andra att göra fel.

• Gilla
SLilja och 11 till
  • Laddar…
Man får/ska inte enbart byta stickpropp, så du har i princip två alternativ ! bygg om lampan till jordad eller bygg om lampan till dubbelisolerad. Oavsett vad du väljer kräver det en viss kunskap och ska du leja bort jobbet kommer det att bli "dyrt".

• Gilla
SLilja och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kommer med olämpliga och potentiellt direkt farliga råd. Jag rekommenderar starkt att du slutar med det. Hur du kopplar själv skiter jag i men rekommendera inte andra att göra fel.
Förklara på ett vettigt sett då hur människan ska gå tillväga då?

• Gilla
rbrt_hlgn
  • Laddar…
tommib
Jag, och andra har gjort det. Först var rävlyan i det allra första svaret.

Förstår du vad följden av det du rekommenderar är? Känner du till begreppen klass 0, klass 1 och klass 2 när det gäller elektrisk isolering?

Det finns förutom de två föreslagna alternativen (ombyggnad till jordat eller dubbelisolerat utförande) även ett tredje. Man kan köpa en lämplig isolertransformator för 12 volt och sätta i en 12 V glödlampa. Då kan man använda lampan som den är (eller genom att byta till en bättre stickpropp, som man inte blandar ihop med 230V).

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Ta lampan till elektrikern och fråga först , annars inte så svårt att få till det
Men att bara byta är nog väldigt vanskligt och inte tillrådligt , då du har jordade vägguttag så ska allt vara jordat eller dubbelisolerat
Återkom när du fått ett pris , behöver inte kosta många kronor med ny sladd , jordad stickpropp , och en jordskruv i metallfoten

• Gilla
Rose Johansson
  • Laddar…
AhlSkal AhlSkal skrev:
Ser ut såhär. Synpunkter?

• Hand som håller en elektrisk sladd med avskalade och uppdelade koppartrådar vid änden.
    Skapa konto
Har man inte några nostalgiska knytningar tycker jag att man lämnar in lampan på tippen. Och köper en ny för dom pengar det skulle kosta att fixa till den och sedan köper glass till hela släkten för resten av dom pengar man sparde in på att inte bygga om lampan.
Ps
Skiter du i familjens säkerhet så är det ju mycket enkelt att bara byta stickpropp (för att inte tala om billigt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.