Hej!
En snabb fråga...Diskmaskinen (Electrolux ESF6131) läcker då och då från nedre framkant så jag har inhandlat en ny lucktätning (nedre). Men det är näst intill omöjligt att klämma dit den nya i den smala skåran, så tanken slog mig att det kanske inte är rätt sätt. Måste luckan demonteras? Eller hur gör man enklast? Eletrolux har en instruktionsvideo, men där visas såklart bara den övre (lättmonterade) tätningen...
På bilden ser ni hur långt jag kommit, men nu är mina tummar utslitna
Tacksam för alla tips!
Mvh
Anders
En snabb fråga...Diskmaskinen (Electrolux ESF6131) läcker då och då från nedre framkant så jag har inhandlat en ny lucktätning (nedre). Men det är näst intill omöjligt att klämma dit den nya i den smala skåran, så tanken slog mig att det kanske inte är rätt sätt. Måste luckan demonteras? Eller hur gör man enklast? Eletrolux har en instruktionsvideo, men där visas såklart bara den övre (lättmonterade) tätningen...
På bilden ser ni hur långt jag kommit, men nu är mina tummar utslitna
Tacksam för alla tips!
Mvh
Anders
Det är minst lika enkelt och man behöver inte demontera något mer än den gamla listen...
Brukar hoppa dit av sig själv, men ev är skåran lite ihoptryckt och då får man vigda den lite med en skruvmejsel,
Platta sidan upp och uttagen inåt, har man väl fått i en bit av listen är det hur lätt som helst att trycka i resten
Brukar hoppa dit av sig själv, men ev är skåran lite ihoptryckt och då får man vigda den lite med en skruvmejsel,
Platta sidan upp och uttagen inåt, har man väl fått i en bit av listen är det hur lätt som helst att trycka i resten
Ok, tack! Bra, då ska jag ge det en chans till när tummarna återhämtat sig. Bra du sa det där om skruvmejsel, tanken slog mig, men jag vågade inte. Ville ju inte förstöra nåt. Kanten är lite ojämn och skåran är på vissa ställen bara nån mm bred, dvs omöjligt att få ner nya listen (utan att först bänt ut kanten lite).
Skönt att inte behöva demontera luckan. Återkommer mer resultat.
Skönt att inte behöva demontera luckan. Återkommer mer resultat.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Varför är det två skåror (öppningar) i denna nedre tätning? Jag trodde att det var för att lämna plats till ett par gångjärn, men de sitter ju i sidorna. Med fronten av kan man se hur det kommer upp vatten där. Är det meningen?
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Efter lite resonerande med frugan kom jag fram till detta med. I vår maskin (Electrolux) började det plötsligt stänka vatten då och då. Monterade av frontplåten och kan se att det ibland skvätter till ordentligt i skarven, främst från där slitsarna är. Har bytt nedre packningen och rengjort rejält, men utan framgång.
Vad kan det då bero på?
Har tidigare bytt stigarröret där bak och ska kämpa på fortsättningsvis med. Gillar att laga saker...
Vad kan det då bero på?
Har tidigare bytt stigarröret där bak och ska kämpa på fortsättningsvis med. Gillar att laga saker...
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Är detta normalt?
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Ska kolla när den är klar. Tack för tipset!
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Helt rätt. Sprickor i skarven i nedre propellern. Rengjorde, klämde ihop och smälte ihop med lödkolv. Diskar i detta nu och man ser knappt något vatten i skarven.
Tack för tipset!!
Och så fick ju maskinen en ny nedre lucktätning i julklapp!
Tack för tipset!!
Och så fick ju maskinen en ny nedre lucktätning i julklapp!