Hej!

En snabb fråga...Diskmaskinen (Electrolux ESF6131) läcker då och då från nedre framkant så jag har inhandlat en ny lucktätning (nedre). Men det är näst intill omöjligt att klämma dit den nya i den smala skåran, så tanken slog mig att det kanske inte är rätt sätt. Måste luckan demonteras? Eller hur gör man enklast? Eletrolux har en instruktionsvideo, men där visas såklart bara den övre (lättmonterade) tätningen...

På bilden ser ni hur långt jag kommit, men nu är mina tummar utslitna ;)

Tacksam för alla tips!

Mvh
Anders
diskmaskin.JPG
 
P
Det är minst lika enkelt och man behöver inte demontera något mer än den gamla listen...
Brukar hoppa dit av sig själv, men ev är skåran lite ihoptryckt och då får man vigda den lite med en skruvmejsel,
Platta sidan upp och uttagen inåt, har man väl fått i en bit av listen är det hur lätt som helst att trycka i resten
 
  • Gilla
Hembiträdet
  • Laddar…
Ok, tack! Bra, då ska jag ge det en chans till när tummarna återhämtat sig. Bra du sa det där om skruvmejsel, tanken slog mig, men jag vågade inte. Ville ju inte förstöra nåt. Kanten är lite ojämn och skåran är på vissa ställen bara nån mm bred, dvs omöjligt att få ner nya listen (utan att först bänt ut kanten lite).

Skönt att inte behöva demontera luckan. Återkommer mer resultat.
 
  • Gilla
Hembiträdet
  • Laddar…
P
Skåran skall bara vara någon mm bred
Öppnar man den för mycket kommer listen lossna varje gång man stänger luckan
 
Sådär, nu är listen på plats. Ta inte illa upp, men "hoppa dit av sig själv" gällde definitivt inte i mitt fall ;) Lite silikonolja gjorde underverk!

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Hembiträdet
  • Laddar…
P
Listerna bruka komma inkletade med silicon
 
  • Gilla
Joakim Andersson2245
  • Laddar…
Ah, det förklarar svårigheterna. Mina nyinköpta (från Electrolux) lister var helt torra och omöjliga att montera...Nåja, alltid lär man sig nåt...
 
Varför är det två skåror (öppningar) i denna nedre tätning? Jag trodde att det var för att lämna plats till ett par gångjärn, men de sitter ju i sidorna. Med fronten av kan man se hur det kommer upp vatten där. Är det meningen?
 
P
japp det skall kunna vandra vatten i dessa uttag. egentligen så är det eventuellt vatten som letar sig ut som skall kunna rinna tillbaka
 
Efter lite resonerande med frugan kom jag fram till detta med. I vår maskin (Electrolux) började det plötsligt stänka vatten då och då. Monterade av frontplåten och kan se att det ibland skvätter till ordentligt i skarven, främst från där slitsarna är. Har bytt nedre packningen och rengjort rejält, men utan framgång.
Vad kan det då bero på?
Har tidigare bytt stigarröret där bak och ska kämpa på fortsättningsvis med. Gillar att laga saker...
 
  • Gilla
BjarneSemb
  • Laddar…


Är detta normalt?
 
P
då är det med största sannolikhet den nedre spolarmen som spruckit i skarven
 
  • Gilla
Jufre80
  • Laddar…
P
B Björn_Nilsson skrev:
[video]

Är detta normalt?
Ja det är helt normalt förutom den sista kraftiga duschen
 
Ska kolla när den är klar. Tack för tipset!
 
Helt rätt. Sprickor i skarven i nedre propellern. Rengjorde, klämde ihop och smälte ihop med lödkolv. Diskar i detta nu och man ser knappt något vatten i skarven.
Tack för tipset!!
Och så fick ju maskinen en ny nedre lucktätning i julklapp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.