Belysningen har slocknat i min mindre än två år gamla kyl, enligt manualen så skall den bytas av auktoriserad servicepersonal.

Har tittat in bakom Tasteguard-filtret och det verkar inte vara lätt att komma åt lysdioderna...

Någon med erfarenhet av detta? Skall jag reklamera köpet? Då kommer de väl att tvinga mig att ta in den till säljaren?

Garantiärende skulle jag säga, prata där du köpt den så kommer dom antagligen säga att du ska kontakta Electrolux service så kommer dom ut och fixar det på garantin Måste ju vara fel från fabrik och inte något handhavande fel

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack, LEDarna sitter ju inte kapslade, så de lär ha många ärenden av detta slaget framöver. Det ser ut som kortslutningar på kretskort (svarta sotfält mellan LEDarna).

Nu slutade hela kyl/frysen att fungera.

Provade med master reboot (drog ur strömmen) och nu fungerar lysdioderna och allt annat igen. Frågan är hur länge man kan lita på den elektronikenheten. LEDarna hade strulat i en vecka innan de slocknade helt...

Får ringa och konsultera med Electrolux efter att ha åberopat garantin...

P
ledén brukar aldrig gå sönder
oftast är det att dörrkontakten inte påverkas dvs att dörren inte hänger rakt.

Nu verkar det dock som att det är styrelektroniken som strular. Kylen/frysen har slutat att kyla två gånger under 12h.

P
Du har väl fläkt i denna?
Fläkten stannar om dörren är öppen

Ja, det är fläkt. Jag har dock inte använt den (valbart).

När du säger att dörren inte hänger rakt, vad menar du med det? Den har ju fungerat i 1,5 år fram till nu...

P
Den känner inte av om dörren är stängd om den inte hänger rakt
Men du kan iofs ha ett riktigt fel oxå.
Vilken modell är det?

EN3889MFX

Men LED-ljuset strulade och blinkade till och från i över en vecka innan det slutade att fungera helt. Och ett par timmar senare hade kompressorn slutat gå också. Ryckte strömmen och allt gick igång, både kompressor och LED. 12h senare så hade både led och kompressor slutat fungera igen. Nu har den dock fungerat i 16h utan problem.

Redigerat:
Nu på morgonen så strulade det igen. LED-belysningen tändes inte när man öppnade dörren (den fungerade fem minuter tidigare), men kompressorn gick fortfarande. Stängde dörren och knapparna vid displayen fungerade inte (de fungerar väl bara strax efter att man stängt dörren? Hos mig är det så i alla fall, jag måste öppna dörren och stänga den igen för att kunna använda mig av knapparna på dörren). Öppnade dörren igen och då fungerade LED-belysningen, när jag sedan stängde dörren igen så fungerade knapparna på dörren igen. Detta kan ju antyda problem med dörrkontakten.

Undrar om det kan vara så att det glappar i anslutningen till LED:arna och att detta stör elektroniken, eller om nätaggregatet för lågspänningen inte mår riktigt bra. Eller så är det problem med dörravkänningen (magnet?). Det kan vara så många olika saker när man får sådana här fenomen.

Min erfarenhet är att det sällan lönar sig att gissa utan att det är bäst att byta ut all elektronik som kan vara fel. Det finns inget mer irriterande än att reparatören kommer tillbaka tre gånger för att reparera samma sak. Då spelar det ingen roll om man inte betalar för reparationen, man vill ju bara ha saken löst...
...vi får se om det blir så när reparatören kommer imorgon...

P
Det har varit en del fel på kabeldragningen mellan dörrens kretskor5 och huvudkortet det ger konstiga fel.
Kolla kabeldragningen i det övre gångjärnet så att kablen är heloch inte har några veck

Tack, skall göra det.

Har inte hunnit kolla bandkabeln, men efter jag just öppnade kylen så visar nu frysen noll grader, men det är runt -18 som är inställt. Displayen bootar inte om varje gång jag öppnar dörren, men det går att trigga på detta sätt.

Nu slutade kompressor att gå och LEDarna att lysa igen, reboot via sladden...

Oftast räcker det med att stänga dörren igen så börjar sakerna att fungera, men inte varje gång. Det verkar som om elektroniken går och ställer sig i ett hörn (corner case i felhanteringen ;-) ibland och då måste jag rycka strömmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.