Vi har downlights i köket som funkar lite som stroboskop med ett flimmer på 100 Hz. Det är irriterande, så jag tänkte, för att lösa det kanske man helt enkelt kan byta drivdon?

Det är 9 st lampor på 2,4 W vardera, och de drivs med 2 st drivdon av modellen "Loevschall 15-12D" (https://www.loevschall.se/belysning/tillbehoer/drivdon/drivdon-led-dimbar-12v-15w-3470201915).

Skulle det gå att byta ut de här två drivdonen mot t.ex. ett Ltech LM-36-12-G1T2 https://ledoteket.se/butik/led-driv...konstantspanning-cv/led-driver-triac-36w-12v/

Och, i så fall, (det här är eventuellt en dum fråga) kan jag använda samma fördelningsboxar och koppla dem parallellt?

Före drivdonen sitter det en Plejd DIM-01, som jag tänkte behålla som den är.

Redigerat:
Vid en snabb titt så ser det rimligt ut både at6t byta ut de du har idag mot den föreslagna, och att parallellkoppla kopplingsplintarna.

Men vänta lite och se om någon annan här kommer på en hake.

Är det lika oavsett inställning på dimmer, jag har även flimmer och då på ett ställe på dimmern, nästan på max, brukar ha en inställning konstant utan flimmer.

J jonaserik skrev:
Är det lika oavsett inställning på dimmer, jag har även flimmer och då på ett ställe på dimmern, nästan på max, brukar ha en inställning konstant utan flimmer.
Ja, det är samma även om jag kopplar förbi dimmern helt.

H hempularen skrev:
Vid en snabb titt så ser det rimligt ut både at6t byta ut de du har idag mot den föreslagna, och att parallellkoppla kopplingsplintarna.

Men vänta lite och se om någon annan här kommer på en hake.
De här kopplingsplintarna/föredlningsboxarna -- är det någon slags standard på kontakterna till dem (alltså kontakterna från LED-arna)? Då kanske man kan hitta en med 10 eller 12 portar, istället för att koppla in båda 6-portsboxarna från de gamla drivdonen.

D d94ka skrev:
De här kopplingsplintarna/föredlningsboxarna -- är det någon slags standard på kontakterna till dem (alltså kontakterna från LED-arna)? Då kanske man kan hitta en med 10 eller 12 portar, istället för att koppla in båda 6-portsboxarna från de gamla drivdonen.
Osäker, men jag tror att det är rätt olika mellan fabrikaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.