Hej!
Vi flyttade precis in till en ny lägenhet där dörren låser sig av sig själv när den stängs. Detta är såklart irriterande så vi vill därför byta lås. Är det något man kan göra själv, och hur vet vi i så fall vad som passar? På själva lådan står det Assa ruko 30. Bifogar bilder.
tacksam för hjälp!
Vi flyttade precis in till en ny lägenhet där dörren låser sig av sig själv när den stängs. Detta är såklart irriterande så vi vill därför byta lås. Är det något man kan göra själv, och hur vet vi i så fall vad som passar? På själva lådan står det Assa ruko 30. Bifogar bilder.
tacksam för hjälp!
ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.
Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/lascylindrar-hus/lashus-396049/
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.
Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/lascylindrar-hus/lashus-396049/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ASSA 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
857 kr inkl moms
Läs mer
tyvärr funkar den bara när låskolven är inne, och då förblir den inne. Dörren stängs alltså inte alls dåC chrille-gäddan skrev:
tusen tack! Kikar på dom två!1 123abc skrev:ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.
Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
[länk]
På vissa sidor listar den den typen av lås som för innerdörrar. Är det säkert att använda på lägenhetsdörrar tror du?1 123abc skrev:ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.
Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
[länk]
ASSA 565 är avsett för ytterdörrar samt branddörrar inomhus med krav på igenhållande funktion t.ex rökgasexplosion.
Om du har krav på låsning kl3 så är det andra låshus, låscylindrar och behör som ska användas medans ASSA 565
uppfyller samma krav som ditt befintliga lås.
Om du har krav på låsning kl3 så är det andra låshus, låscylindrar och behör som ska användas medans ASSA 565
uppfyller samma krav som ditt befintliga lås.
låter som att det ska funka då! Tack!1 123abc skrev:
Det är väldigt vanligt att byta ut 560 mot 565 då det är så lätt att bli utelåst när låsningen inte alltid är en medveten handling.J Julia95 skrev:
Jag gör många sådana byten var år, självlåsande låshus var något som tillhörde det moderna hemmet på 50-talet nu mer vill de flesta inte ha självlåsande låshus.
Dörren som blåst igen och låst vid korsdrag är en klassiker bland låsöppningar.
Ja en eller ett par 565 var alltid bra att ha liggande i bilen.1 123abc skrev:Det är väldigt vanligt att byta ut 560 mot 565 då det är så lätt att bli utelåst när låsningen inte alltid är en medveten handling.
Jag gör många sådana byten var år, självlåsande låshus var något som tillhörde det moderna hemmet på 50-talet nu mer vill de flesta inte ha självlåsande låshus.
Dörren som blåst igen och låst vid korsdrag är en klassiker bland låsöppningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


