Hej!

Jag har en ytterdörr från början 70-tal och vill byta lås för att uppnå klass 3. Tog lite mått och googlade men verkar vara en gammal standard, så är svårt att hitta något nytt lås som passar rakt av. Bifogar bilder med mått.

Någon som har tips på ett lås och slutbleck som kan passa? Eller någon idé på hur man ska gå tillväga för att få dit ett nytt lås? Vad jag förstår måste delar av karmen hackas bort och gröpas ur för att få ditt ett annat slutbleck, är det något man kan fixa själv som en relativt ohändig person eller bör man lämna ut det?

Tacksam för hjälp :)

/Laxen

• Dörrkarm med låskista och handtag, märkt för installation eller justering, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med urfrästa delar och röd mätning, utomhus, solljus, skruvhål synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har följer standard men kan inte se om låshuset är SYM eller OSYM.
ASSA Entré K1 eller motsvarande kan vara lämpligt.
Det är inte så svårt att fälla in ett slutbleck.
Ofta krävs även att man breddar urtaget för låshuset då moderna låshus är lite bredare i kistan samt ibland behövs cylinderhålet tas upp lite så runda låscylindrar passar.
Däremot behöver du ett slutbleck med större plösmått än det som medföljer.

Det låter svårare än det är och det finns vägledning för att montera slutbleck i forumet.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det du har följer standard men kan inte se om låshuset är SYM eller OSYM.
ASSA Entré K1 eller motsvarande kan vara lämpligt.
Det är inte så svårt att fälla in ett slutbleck.
Ofta krävs även att man breddar urtaget för låshuset då moderna låshus är lite bredare i kistan samt ibland behövs cylinderhålet tas upp lite så runda låscylindrar passar.
Däremot behöver du ett slutbleck med större plösmått än det som medföljer.

Det låter svårare än det är och det finns vägledning för att montera slutbleck i forumet.
Tack för svar! Det är just plösmåttet som gör mig lite fundersam. Kollar jag på ASSAs slutbleck så har 1487-2 ett plösmått på 16.5 mm, vilket är alldes för litet. Kollar man på 1487-4 har den ett plösmått på 21.5 mm vilket nog funkar, men då är bredden på blecket 45 mm vilket är för stort för karmen...

Antar att jag inte kan komma undan med ett kortare plösmått utan att även förskjuta låskistan mot ytterkanten av dörren? För kolvarna lär ju gå ut på ungefär samma ställe även med en ny låskista antar jag.

Kan man sätta slutblecket en bit in från ytterkanten måntro? Om den inte går hela vägen ut till ytterkanten så kan jag komma undan med ett kortare plösmått och ändå få "hålen" på rätt ställe.

Är 45mm för stort?
Jag tycker det ser ut att finnas plats för det samt är ditt dörrblad 7+22+17=46mm.
Har du kontrollmätt karmen?
Om du väljer ett vanligt säkerhetsslutbleck eller ställbart (justerbart) är valfritt och med det stora plösmåttet så hade jag eventuellt valt ett ställbart istället då det blir +1mm plösmått när man går över till connect.
Om du mätt noga blir det 22+1=23mm plösmått.

1 123abc skrev:
Är 45mm för stort?
Jag tycker det ser ut att finnas plats för det samt är ditt dörrblad 7+22+17=46mm.
Har du kontrollmätt karmen?
Om du väljer ett vanligt säkerhetsslutbleck eller ställbart (justerbart) är valfritt och med det stora plösmåttet så hade jag eventuellt valt ett ställbart istället då det blir +1mm plösmått när man går över till connect.
Om du mätt noga blir det 22+1=23mm plösmått.
Nu har jag kunnat mäta igen och du har rätt, borde precis funka med 45 mm.

Hur menar du med att det blir +1 mm plösmått med Connect?

L Laxen77 skrev:
Nu har jag kunnat mäta igen och du har rätt, borde precis funka med 45 mm.

Hur menar du med att det blir +1 mm plösmått med Connect?
Det blir 1mm skillnad i plösmått när man byter från klassiska modullåshus till nya connect då kolvarna har andra mått.
Om du har plösmått 22mm nu så motsvarar det 23mm med ett connect låshus så slutblecket bör ha ett plösmått på 23mm men det finns en viss justeringsmån i slutblecken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.