Byggahus.se

Byta lampknapp.

1. S
    Medlem · Norrbotten · 8 inlägg

Speed_kl

Medlem
    Tjena.

Tänkte byta lampknapp i samband med att jag tog bort ett uttag men var lite fundersam när jag såg hur de kopplat. Hade vilja flytta knappen men då måste kabeln skarvas och de vill jag helst lämna till en riktig elektriker men under tiden tänkte jag sätta tillbaka en knapp så de inte är lösa kablar som hänger.

Har viss grundläggande kunskap själv så byta knapp är ju ok göra. På bifogad bild finns de hur de var kopplat innan och "på ny knappen" är hur jag tänkt koppla det utifrån hur den nya strömbrytaren visar den vill man ska koppla.

Jag tyckte de var lite konstigt att de var kopplat 2 fasledare på den gamla knappen och de är väl lite där jag är fundersam om de är nödvändigt på den nya knappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    N1.png

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Du kan inte tänka att du har multipla faser i den där apparatdosan, vilket antyds av dina benämningar. Du har med allra största sannolikhet fasledare och tändtrådar.

Först och främst, du kan inte lita på färger. Du måste veta vad ledarna har för funktion.

Har du tagit bilder av hur det är kopplat? Förstår du kopplingen?

Att det finns flera ledare under samma skruv är inget konstigt alls. Du måste t.ex. ha vidarematning till uttaget. Hur gick svart/svart-vit/och brun innan du började pilla? Vad menar du med att brun inte är kopplad alls? Kommer det verkligen fyra ledare från övre röret? Eller är detta utanpåliggande? Finns skyddsjord?

Du ska under inga omständigheter lägga ihop en fasledare och nolla i strömbrytaren, det blir bomkortis direkt och kommer säga pang.

3. S

Speed_kl

Medlem
    Innan på gamla knappen var svart och svart/vit kopplad under samma "skruv" . Den bruna var inte kopplad alls och änden var tejpad i apparatdosan som bilden visar. Uttaget var ojordat vilket gäller samtliga uttag i huset utom i köket

4. tommib

tommib

Bergsfogde
    Och hur var den blåa kopplad?
    Är detta en utanpåliggande installation?

Var var den svarta som gick till uttaget kopplad?
    Vad var kopplat på utgående skruv på strömbrytaren?

Det kan omöjligt varit så att svart+svart/vit var kopplade till en skruv på brytaren och inget annat var kopplat (om brytaren faktiskt styrde något). Du har inte beskrivit kopplingen fullständigt.

Det är mycket bättre om du tar bilder på installationen så att det går att se själv istället för att försöka beskriva kopplingen, det minskar risken för missförstånd.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 221 inlägg

hempularen

Moderator
    Bilderna går inte riktigt ihop för mig. På den första bilden har du ritat att blå går rakt igenom ned till uttaget. På den lilla infällda bilden är blå kopplad till brytaren.

Hur är det?

Är detta en vanlig brytare, eller ingår det i en trappkoppling (alltså att lampan kan tändas o släckas obeoende från flera olika brytare/omkopplare?

6. S

Speed_kl

Medlem
    De var en invändig kontakt och uttag. Men rev en vägg de satt på, men vill inte ha en hängande lös kabel i väntan på elektriker som skulle dröja 3 veckor så vill placera den tillfälligt på en intilliggande vägg så man kan koppla på strömmen ingen så man kan använda övriga uttag igen.

den blå gick direkt från taket ner till uttaget.
    den svarta från uttaget gick bara mellan knappen och uttaget som bilden visar

De som var kopplat till knappen var de dubbla svarta samt en svart från uttaget.

Som jag skrev i texten. I rutan är hur jag tänkt koppla de nu, efter jag tagit bort uttaget och inte hur de var kopplat tidigare, de visar den andra ritningen.

7. S

Speed_kl

Medlem
    Finns bara denna brytaren till denna taklampan.

8. tommib

tommib

Bergsfogde
    Mitt förslag är att du köper ubåtar och isolerar alla trådar som hänger ner. Sen väntar du på elektrikern. Ubåtar har den stora fördelen att de kan användas ägen på ledare som inte är skalade.

Kopplingen är inte särskilt svår men du vet inte vilken ledare som är vilken och din kunskapsnivå lämnar en hel del att önska. Det känns väldigt vanskligt att ge dig råd utan att kunna se kopplingarna. Du måste t.ex. ha blandat ihop vilken svart som gick vart, annars kan inte kopplingen ha fungerat. En inte osannolik gissning är att svart/vit är en tändtråd men det behöver inte vara så.

Om du ändå vill ha hjälp med detta rekommenderar jag att du lägger upp bild samt tittar i kopplingsdosan som matar detta samt i takdosan/lamputloppet vilka ledningsfärger som finns där.

Din föreslagna koppling är helt fel och kommer orsaka en kortslutning. Om du har tagit bort uttaget fyller blå ingen funktion och ska bara isoleras.

• Laddar…
  9. S

Speed_kl

Medlem
    Du har helt korrekt i de du säger, jag i totalt brist på sömn minns helt galet, är ej hemma nu för tillfället så kan ej kontrollera kopplingen. Naturligtvis är de så att den svarta från uttaget gick till samma "skruv" som den svarta från taket, och den blå direkt ner till uttaget. Den bruna var helt ihop tejpad och användes ej medans den svart/vita mötte den svarta på motsatt sida.

10. hazze Z
    Medlem · 5 inlägg

hazze Z

Medlem
    Svart/vit är tändtråd. problem solved =)

11. tommib

tommib

Bergsfogde
    Ja, problemet är troligen löst för den här mycket enkla kopplingen. I vilket fall som helst är det lätt att testa att det fungerar som tänkt, utan att det blir farligt (troligen). Det blir i alla fall inte farligare än innan.

Lägg bort blå och brun, dessa ska bara isoleras. Den svarta som gick ner till uttaget är borta. Kvar är då svart och svart/vit. Om lampan tänds när dessa läggs ihop är det med största sannolikhet ok. Det är väldigt osannolikt att det ska kunna bli ett farligt resultat av det hela om TS bara är noga med kopplingen.

Jag tycker dock att tråden är synnerligen illustrativ för att även ett "enkelt" byte av strömställare kan vara krångligt om man inte är noggrann och tar sig tid att förstå kopplingen innan man börjar riva. Jag har inga större moraliska betänkligheter med brott mot lagen vad gäller elbehörighet, däremot har jag väldigt stora betänkligheter mot att göra dåliga elinstallationer. Om förutsättningarna saknas, pga bristande noggrannhet, kunskap eller som nu bl.a. sömn ska man avstå. Samma gäller för andra riskabla verksamheter.

Målet är alltid en säker elanläggning.

12. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    När försvann svart/vit FK?

13. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Är det bara jag som utlänning som har svårt att förstå vad folk vill säga här? Många felbeskrivningar är så pass otydliga att man verkligen tappar sugen att säga något.
    Som en insändare nyligen hade ett problem med "nyinsatta fönster". I verkligheten hade de bytt glasrutor i bågarna.
    Man blir inte klok...

14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vi blir fler och fler :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.