Hej,

Som rubriken lyder ska jag byta ut en lampknapp till en dimmer. Lampknappen som ska bytas ut är en del av en trappkoppling.

In i den går det 3 kablar. Vit kabel upp till vänster (vit pil), vit kabel som är målad med svart på upp till höger, och brun på L längst ner (Orange pil).

Närbild av ett kopplingsschema på en baksida av en lampknapp med tre kablar anslutna, markerade med vita och orangea pilar för instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna lampknapp är tänkt att bytas ut till en dimmer med detta kopplingsschemat;
Kopplingsschema för att byta lampknapp till dimmer med tre fasanslutningar och instruktioner för strömbrytare och last. Texter på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker jag rätt om jag flyttar vit + vit/svart till strömbrytare och brun till last eller behöver jag ta kontakt med en elektriker?

Tack på förhand!

Det kommer inte fungera i en trappkoppling. Du kommer antingen behöva koppla om så att du får en signaltråd från den andra brytaren och byta ut den mot en återfjädrande knapp, alternativt koppla dimmern vid lampan och använda de två trappkopplingarna som insignaler.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.