Hur skall jag göra med denna?
Bifogar bilder på gamla knappen och en på nya knappen

• Öppen dos med elkablar på blommig tapetvägg, förberett för installation av strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal strömbrytare med grå bakgrund, centrerad metallsockel och skruvar, diskussion om byte till ny strömbrytare.
    Skapa konto
  • Gammal ljusströmbrytare monterad på metallplatta med skruvhål, omgiven av pappersinstruktioner och vit plastkåpa.
    Skapa konto
Vita på pil in och blå på pil ut, blir tändningen nedåt på knappen, så antingen vrider du brytaren 180 grader eller flyttar blå till den andra pil ut.

Jo men den vita är ju en loop? Den går väl inte att stoppa in i hålet på den nya?

• Närbild av en elektrisk kopplingsdosa med flera anslutningspunkter.
    Skapa konto
Klipp den vita och stoppa in de i varsitt hål där det står L. Blå ska in på en av pilarna ut. Skulle knappen tända ner istället för upp får du vrida brytaren eller byta plats på den blå till den andra pilen.
Med "pil in" menar nog jonaserik L.

Stort tack! Nu funkade det.
En fråga till.
Jag ska även byta ett eluttag. Men får det inte att funka.
Jag bifogar bild på den gamla kontakten och den nya kontakten. Vilken sladd skall in i vilket hål?

• Gammalt eluttag med synliga kopplingar och skruvar, monterat på en metallram, liggande på en grön yta med en svart tråd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammalt eluttag med flera uttag och markeringar för sladdanslutning, sett ovanifrån på ett grått underlag.
    Skapa konto
  • Öppning i vägg med två oskyddade elsladdar; blommönstrad tapet runt.
    Skapa konto
Fairlane
Där ska du använda L och N, en kabel på varje. Vit är fas ovan så troligen här också så då sätter du den på L och svart på N. Är det fel, att den svarta är fas så kommer uttaget fungera precis lika bra ändå, det blir som att vända kontakten 180 grader.

X används som parkeringsplatser så där ska du inte koppla dina ledare.

Ni är genier.
Stooort tack!!

Storsockret
Fast vänta nu, är det inte ett jordat uttag du satt dit? Symbolerna uppe och nere tyder väl på det? Hur ser framsidan av uttaget ut? Du har ingen jord från dosan i väggen. Isåfall är det inte rätt och du måste byta till ett ojordat uttag.

Om jag inte ser helt galet dvs, eller är den nån slags tomhylsa som används till både jordade och ojordade varianter?

Storsockret Storsockret skrev:
Fast vänta nu, är det inte ett jordat uttag du satt dit? Symbolerna uppe och nere tyder väl på det? Hur ser framsidan av uttaget ut? Du har ingen jord från dosan i väggen. Isåfall är det inte rätt och du måste byta till ett ojordat uttag.

Om jag inte ser helt galet dvs, eller är den nån slags tomhylsa som används till både jordade och ojordade varianter?
Finns ingen jordanslutning i det uttaget.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Storsockret
J jonaserik skrev:
Finns ingen jordanslutning i det uttaget.
Nej jag tänkte på det också, kanske bakstycket används på flera varianter bara?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är ett ojordat uttag

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där ska du använda L och N, en kabel på varje. Vit är fas ovan så troligen här också så då sätter du den på L och svart på N. Är det fel, att den svarta är fas så kommer uttaget fungera precis lika bra ändå, det blir som att vända kontakten 180 grader.

X används som parkeringsplatser så där ska du inte koppla dina ledare.
Hej! Nu har jag gått vidare på nästa rum och ska byta där med. Eluttaget ser likadana ut men jag får det inte att funka. Ska jag testa att sätta en sladd på x?
Jag har testat vit på L och svart på N och tvärtom.
Tack för hjälpen 👍🏻

X lär ju inte hjälpa eftersom den är isolerad.

Nej X är inte (skall inte) vara kopplat till något i uttaget.

Lägg upp bilder, gärna med trådarna på plats i uttaget, men också innan så vi kan se hur du har skalat dem.

När du provar med det här uttaget, har du även bytt någon strömbrytare i rummet, med vidarekoppling till uttaget, i så fall kan det vara där något blivit fel,

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det där med ett annat uttag gick hem!
Jag hade i samma rum ett uttag till som jag monterade. Och då funkade också det som jag inte fick igång 🙈
Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.