Skall byta ut denna 12/15 mm kulventil mot en 15/15 mm i källarvåningen. Borde ha allt jag behöver och bytet skall inte vara nåt problem. Tanken slog mig - kommer jag få en massa vatten ur röret eller håller det sig såpass drägligt att jag väl förberedd hinner byta ventilen i ro (javisst, inkommande vatten naturligtvis avstängt 🙂).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar, bytet gick slutligen helt ok.J jonaserik skrev:
Förstod att det inte är nåt man börjar på kvällen när byggvaruhusen stängt, så det fick vänta tills idag.
Stängde inkommande, öppnade närmaste kran och lät trycket sjunka tills det endast droppade. Kapade pex(?)-röret förberedd med ett ämbar, rann några liter i det och resten fick droppa i trasan på golvet. Nya stödhylsan hade naturligtvis fel storlek - så blev en snabb tur till lokala bygghandeln.
Man lär så länge man lever 😊.
Röret tjänar en Oras 431015 utevattenpost som tidigare ägare låtit frysa sönder och varit avstängd med kulventilen.Krilleman skrev:
Inget fel på kulventilen, skaffade en likadan 15/15mm.
Har nu bytt ut vattenposten till en ny identisk Oras (med 15 mm koppling). Av nån anledning (man tager vad man haver?) var den gamla kopplad med ett kort 12mm kopparrör mellan pex och utkastare så ville undvika extra kopplingsdelar och göra det "rätt", dvs med en 15/15mm kulventil och ett kort 15mm kopparrör som passar direkt i utkastaren.
Ursprunglig koppling:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får man byta ett utanpåliggande vägguttag själv?
El -
Kan man laga detta utan att byta dörren? (bilder bifogade)
Fönster & Dörrar -
Kan man laga detta utan att byta hela dörren? (bilder bifogade)
Byggnadsvård -
Droppande "kran" (kulventil?) utomhus - går att fixa eller bör bytas?
Vatten & Avlopp -
Hur lägga golv utan att byta tröskel?
Golv