C Cocce skrev:
Samma fundering om försiktighet...Är just i läget att låsring + brickor är borta, men undrar hur du tog dig an nästa steg för att inte kvadda det svarta "plasthuset" som elektroniken sitter i?
@ [länk]

Typ till bild 6-7? Vill inte ta till för hårda tag så att jag demolerar plasten eller basplattan i fläkthjulet.
/...C
När låsring är borta kunde man i min installation bara lyfta ur motorn/ rotorn från axeln...
Sedan tog jag ett lagom stort och långt dorn, satte fast i skruvstäd, trädde det rakt "genom" rotorn och försiktigt knackade på lagrets innsida tills det lossnade... behövdes inte mycket kraft alls...

C Cocce skrev:
Samma fundering om försiktighet...Är just i läget att låsring + brickor är borta, men undrar hur du tog dig an nästa steg för att inte kvadda det svarta "plasthuset" som elektroniken sitter i?
@ [länk]

Typ till bild 6-7? Vill inte ta till för hårda tag så att jag demolerar plasten eller basplattan i fläkthjulet.
/...C

P Priestgate skrev:
När låsring är borta kunde man i min installation bara lyfta ur motorn/ rotorn från axeln...
Sedan tog jag ett lagom stort och långt dorn, satte fast i skruvstäd, trädde det rakt "genom" rotorn och försiktigt knackade på lagrets innsida tills det lossnade... behövdes inte mycket kraft alls...
Tack!
Aha, min sitter ganska hårt vad det verkar, men får välan bråka med den lite så kanske det släpper. Det kan ju ha gått lite varmt ;-)

Men då vet jag att det inte ska behövas några våldsamheter iaf.

@Priestgate @Cocce
Jag har fått bort låsringen men har sedan kört fast. Vad ska jag göra för att komma vidare? Såhär ser min fram- och baksida ut nu.
Bild på en demonterad maskindel, med borttagen låsring och synlig central axel samt omkringliggande hål och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fläktbladsturbin med borttagen låsring, visar central axel och svarta blad mot en grå bakgrund.
Skapa konto

daddydj daddydj skrev:
@Priestgate @Cocce
Jag har fått bort låsringen men har sedan kört fast. Vad ska jag göra för att komma vidare? Såhär ser min fram- och baksida ut nu.
[bild] [bild]
Måste man ta bort den där stora metallbrickan? Den sitter hårt, är den gängad?

Första fotot där låsringen är borta från axeln, prova med att lägga den på en bänk med reglar som underlag och motorn är fri från. Ta ett koppardon eller annan mjuk metalldel, sätts emot axeln och knackas med hammare på lite distinkt. OBS ingen hammare direkt mot axeln, då kan det bli stuk/grader på ändan och då börjar bekymren.

• Gilla
RobinBys
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Första fotot där låsringen är borta från axeln, prova med att lägga den på en bänk med reglar som underlag och motorn är fri från. Ta ett koppardon eller annan mjuk metalldel, sätts emot axeln och knackas med hammare på lite distinkt. OBS ingen hammare direkt mot axeln, då kan det bli stuk/grader på ändan och då börjar bekymren.
Magisk bra tips! Tack

• Närbild på en demonterad spisbrännare med komponenter synliga, ovanför en spishäll.
    Skapa konto
Är det ett eller två lager som ska bytas förresten? Ser ju nästan ut att vara ett i varje ände?

Ett lager på andra sidan med, att knacka ur lagren görs med en lång ten genom lagret på ena och knack med hammare på den. Det är liksom lite bakvänt på sådana fläktar, normalt så är det rotorn som snurrar och på dessa så är det statorn som snurrar, resultatet är det samma. Det står stämplat på ytterringen på lagren vad dom heter och ska vara dubbel-Z typ, när du ska få dit dom nya så får du inte knacka på innerringen utan bara på ytterringen, mycket lätt och försiktigt först så det styr in. Sen ett dorn som föres runt med mindre knack på. Pass på så inte donet träffar plåtbit eller kanske gummitätning, då kan lagret bli skadat.

Tack för tipsen. Nu njuter vi av The sound of silence!

daddydj daddydj skrev:
Tack för tipsen. Nu njuter vi av The sound of silence!
Är du färdig ? , lördag och vissa butiker stängda var fick du nya lager från.

J jonaserik skrev:
Är du färdig ? , lördag och vissa butiker stängda var fick du nya lager från.
Hade handlat två lager tidigare i veckan. Trodde bara jag behövde ett så tur att jag köpte ett extra till nästa gång.

ogrens ogrens skrev:
Hej

Jag tänkte ge mig på att försöka byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2.

Har ett extra exemplar (fläktmotor med fläkthus) som jag fick över efter ett byte av fläktpaket som gick på garantin pga att den lät otroligt mycket. (obalans enligt teknikern på Östbergs). Det är en sådan här [länk]

Jag sparade den "trasiga" motorn och tänkte nu ge mig på att byta kullager i det exemplaret och se om det går att återanvända. Ny motor kostar ett par tusen så, det kan vara värt ett försök?

Hur tar jag reda på vad det skall vara för typ av kullager?

Bifogar bild på motorn om det kan vara till någon hjälp.
ogrens ogrens skrev:
Hej

Jag tänkte ge mig på att försöka byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2.

Har ett extra exemplar (fläktmotor med fläkthus) som jag fick över efter ett byte av fläktpaket som gick på garantin pga att den lät otroligt mycket. (obalans enligt teknikern på Östbergs). Det är en sådan här [länk]

Jag sparade den "trasiga" motorn och tänkte nu ge mig på att byta kullager i det exemplaret och se om det går att återanvända. Ny motor kostar ett par tusen så, det kan vara värt ett försök?

Hur tar jag reda på vad det skall vara för typ av kullager?

Bifogar bild på motorn om det kan vara till någon hjälp.

Jag har bytt kullager på mina fläktar flera gånger. Det luriga är att få isär dem. Sedan jag fått ut kullagren visade det sig att biltema hade precis dessa lager.

Är det inte märkligt hur snabbt lagren blir dåliga? Vi satte in Heru 100 EC för 4-5 år sedan och fick båda motorerna utbytta på garantin efter två år. Helt onödigt då det bara är billiga lager som är paj. Sjysst av Östbergs men himla onödigt. Om de från början satt in grymma lager så hade de sluppit betala för två motorer. Men de kanske tjänar på detta upplägg i längden. Man får helt enkelt räkna med att byta lager vartannat år.

• Gilla
Sungamkia
  • Laddar…
Detta var nog bland det lättaste jag gjort. Min heru 100s ec fyller 4 år i december, har hört att den låtit illa några dagar. Märkligt att lagren går sönder redan. Va nära att beställa en ny fläkt helt i onödan när jag plötsligt hittade denna tråd via Google. Sparade ca 3.200kr till jul , tack :p

• Gilla
elgokse och 1 till
  • Laddar…
Inspirerad av bytet i november ankom idag några lager extra med posten. Kan ju inte vara fel att ha några till nästa gång. Lager på lagerprincipen liksom! :)

Köpte även en riktigt fin liten låsringstång från Knipex, 167 kr på Amazon. Det är riktigt små hål på låsringen så det funkar inte med vad som helst.
(KNIPEX Låsringstång för ytterrringar på axlar (125 mm) 46 21 A01)
Knipex låsringstång för ytterringar på axlar, 125 mm, modell 46 21 A01, med röda handtag och spetstänger.

• Gilla
Sungamkia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.