47 451 läst · 197 svar
47k läst
197 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Hej
Jag tänkte ge mig på att försöka byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2.
Har ett extra exemplar (fläktmotor med fläkthus) som jag fick över efter ett byte av fläktpaket som gick på garantin pga att den lät otroligt mycket. (obalans enligt teknikern på Östbergs). Det är en sådan här https://www.luftbutiken.se/heru-s-modeller-reservdelar/10062-oestberg-heru-100-s-ec-flaektmotor.html
Jag sparade den "trasiga" motorn och tänkte nu ge mig på att byta kullager i det exemplaret och se om det går att återanvända. Ny motor kostar ett par tusen så, det kan vara värt ett försök?
Hur tar jag reda på vad det skall vara för typ av kullager?
Bifogar bild på motorn om det kan vara till någon hjälp.
Jag tänkte ge mig på att försöka byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2.
Har ett extra exemplar (fläktmotor med fläkthus) som jag fick över efter ett byte av fläktpaket som gick på garantin pga att den lät otroligt mycket. (obalans enligt teknikern på Östbergs). Det är en sådan här https://www.luftbutiken.se/heru-s-modeller-reservdelar/10062-oestberg-heru-100-s-ec-flaektmotor.html
Jag sparade den "trasiga" motorn och tänkte nu ge mig på att byta kullager i det exemplaret och se om det går att återanvända. Ny motor kostar ett par tusen så, det kan vara värt ett försök?
Hur tar jag reda på vad det skall vara för typ av kullager?
Bifogar bild på motorn om det kan vara till någon hjälp.
Jag tror att det enklaste är att gå in på SKFs hemsida och titta i deras tabeller, jag förmodar att det är spårkullager annars så ser man ju på dem vad det är för något. Genom att mäta diameter på ytterring och innerring samt bredd går det att få ut beteckningen på lagret. Sen får man ju även se om det ska vara någon typ av tätning på lagret. Jag tror att man kan identifiera vad det är utifrån bilderna på SKFs hemsida.
När du efter att fått isär allt och ser lagren så står det på ytterringen vad det heter tex 6002 och om det inte går att se kulorna utan är en form av skydd för så är det ett Z-lager , kostar ca 30 kr st + frakt. via nätet.
Det finns ju flera typer av skydd eller tätningar. De som heter Z heter ”shielded” är är väl någon typ av dammskydd. Sen finns det RS som är ”sealed” tätade och permanent smorda. Sen kan man ha tätnings på en eller båda sidor, det framgår också av beteckningen. Det finns säkert ännu fler varianter, men jag tror att de två är de vanligaste. Jag tror man kan hitta alla varianter i en fläkt. Se om du hittar bilder hos SKF eller googla.
Hur gick det med detta? Har en fläktmotor i min heru 100 t ec som har samma modellnr som börjat låta och tror ser är lager som är på gång. Ligger naturligtvis strax efter garanti tiden nu... De vet hur de ska designa så det precis håller..
Tyvärr har jag inte gjort något åt det ännu, köpte en tång för att få bort låsringen men köpte fel storlek och sen blev det liggandes...S swirve skrev:
Hej på er! Har samma bekymmer, fick en ny fläktmotor på garantin, men nu har även lagrerna i den börjat leva om.
Jag gjorde slag i saken och köpte nya lager, det sitter 2st lager av modell 608Z varav z står för ståltätat.
Det var inga som helst problem att montera dit de nya lagrerna, använd det gamla lagret för att knacka dit det nya. Nu är mitt heru100 ljudlöst igen!
Du behöver en liten låsringstång en stjärnmejsel och en torx20.
Jag gjorde slag i saken och köpte nya lager, det sitter 2st lager av modell 608Z varav z står för ståltätat.
Det var inga som helst problem att montera dit de nya lagrerna, använd det gamla lagret för att knacka dit det nya. Nu är mitt heru100 ljudlöst igen!
Du behöver en liten låsringstång en stjärnmejsel och en torx20.
Produkter som diskuteras: "låsringstång"
Spårringstänger
Spårringstänger är specialiserade tänger utformade för att installera och ta bort spårringar, också kända som säkringsringar. Spårringarna används för att säkra komponenter på axlar eller inuti hål, och spårringstänger hjälper till
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Är det inte ork nog i motorn så man kan ha gummitätade lager då? Då slipper man ju lager som drar i sig skit och att man har enbart kapslade lager är nog mest en kostnadsbesparing och sen får man ju sälja fler motorer.......
Det satt NMB lager, verkar ju inte hålla någon vidare kvalitet. Är en ganska ren och dammfri miljö där de sitter, det är även ett gummilock som tätar, så ett gummitätat lager är nog inte nödvändigt.S Stefan1972 skrev:
Fick byta lager idag... 2 år gammal anläggning... inte bra. Noterade att det på det yttersta lagret var antydan till rost... skumt... sitter ju bakom gummilocket som sagt.
Sitter NMB 608 ZZ lager idag...dvs tätat på två sidor... dock är det märkt 608Z...så beställ rätt...
Valde att uppgradera lager till SKF 608 2RSL...gummitätat lågfriktion... allt funkar nu klockrent igen...phu...
Sitter NMB 608 ZZ lager idag...dvs tätat på två sidor... dock är det märkt 608Z...så beställ rätt...
Valde att uppgradera lager till SKF 608 2RSL...gummitätat lågfriktion... allt funkar nu klockrent igen...phu...
Hur låter det när lagret är slut?
Hur svårt var det att byta?
Hur svårt var det att byta?
Bästa svaret
Det småtjuter lite, iaf, var det så för oss...
Det var inte så svårt om man är lite händig...men man behöver lite verktyg och var försiktig så man inte förstör de nya lagren när de sätts på plats....
Det var inte så svårt om man är lite händig...men man behöver lite verktyg och var försiktig så man inte förstör de nya lagren när de sätts på plats....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen bilder!P Priestgate skrev:
Min elektronik är dock från stenåldern jämfört med den i din bild. Jag tror nästan att jag inte får loss elektroniken utan att löda bort något. Hur kan denna fläkt ens sitta i ett HERU från 2012?!
Samma fundering om försiktighet...Är just i läget att låsring + brickor är borta, men undrar hur du tog dig an nästa steg för att inte kvadda det svarta "plasthuset" som elektroniken sitter i?
@ https://www.byggahus.se/forum/members/priestgate.229262/
Typ till bild 6-7? Vill inte ta till för hårda tag så att jag demolerar plasten eller basplattan i fläkthjulet.
/...C
@ https://www.byggahus.se/forum/members/priestgate.229262/
Typ till bild 6-7? Vill inte ta till för hårda tag så att jag demolerar plasten eller basplattan i fläkthjulet.
/...C
Redigerat: