Hej

Jag tänkte ge mig på att försöka byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2.

Har ett extra exemplar (fläktmotor med fläkthus) som jag fick över efter ett byte av fläktpaket som gick på garantin pga att den lät otroligt mycket. (obalans enligt teknikern på Östbergs). Det är en sådan här https://www.luftbutiken.se/heru-s-modeller-reservdelar/10062-oestberg-heru-100-s-ec-flaektmotor.html

Jag sparade den "trasiga" motorn och tänkte nu ge mig på att byta kullager i det exemplaret och se om det går att återanvända. Ny motor kostar ett par tusen så, det kan vara värt ett försök?

Hur tar jag reda på vad det skall vara för typ av kullager?

Bifogar bild på motorn om det kan vara till någon hjälp.
 
  • Närbild på Östberg Heru 100 EC2 fläktmotor med specifikationsetikett och en del av fläkthuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det enklaste är att gå in på SKFs hemsida och titta i deras tabeller, jag förmodar att det är spårkullager annars så ser man ju på dem vad det är för något. Genom att mäta diameter på ytterring och innerring samt bredd går det att få ut beteckningen på lagret. Sen får man ju även se om det ska vara någon typ av tätning på lagret. Jag tror att man kan identifiera vad det är utifrån bilderna på SKFs hemsida.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
När du efter att fått isär allt och ser lagren så står det på ytterringen vad det heter tex 6002 och om det inte går att se kulorna utan är en form av skydd för så är det ett Z-lager , kostar ca 30 kr st + frakt. via nätet.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Det finns ju flera typer av skydd eller tätningar. De som heter Z heter ”shielded” är är väl någon typ av dammskydd. Sen finns det RS som är ”sealed” tätade och permanent smorda. Sen kan man ha tätnings på en eller båda sidor, det framgår också av beteckningen. Det finns säkert ännu fler varianter, men jag tror att de två är de vanligaste. Jag tror man kan hitta alla varianter i en fläkt. Se om du hittar bilder hos SKF eller googla.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Hur gick det med detta? Har en fläktmotor i min heru 100 t ec som har samma modellnr som börjat låta och tror ser är lager som är på gång. Ligger naturligtvis strax efter garanti tiden nu... De vet hur de ska designa så det precis håller..
 
  • Gilla
Mathias Staberg
  • Laddar…
S swirve skrev:
Hur gick det med detta? Har en fläktmotor i min heru 100 t ec som har samma modellnr som börjat låta och tror ser är lager som är på gång. Ligger naturligtvis strax efter garanti tiden nu... De vet hur de ska designa så det precis håller..
Tyvärr har jag inte gjort något åt det ännu, köpte en tång för att få bort låsringen men köpte fel storlek och sen blev det liggandes...
 
Hej på er! Har samma bekymmer, fick en ny fläktmotor på garantin, men nu har även lagrerna i den börjat leva om.
Jag gjorde slag i saken och köpte nya lager, det sitter 2st lager av modell 608Z varav z står för ståltätat.
Det var inga som helst problem att montera dit de nya lagrerna, använd det gamla lagret för att knacka dit det nya. Nu är mitt heru100 ljudlöst igen!
Du behöver en liten låsringstång en stjärnmejsel och en torx20.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Är det inte ork nog i motorn så man kan ha gummitätade lager då? Då slipper man ju lager som drar i sig skit och att man har enbart kapslade lager är nog mest en kostnadsbesparing och sen får man ju sälja fler motorer.......
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Gott att höra! Ska ta tag i det efter semestern!
 
S Stefan1972 skrev:
Är det inte ork nog i motorn så man kan ha gummitätade lager då? Då slipper man ju lager som drar i sig skit och att man har enbart kapslade lager är nog mest en kostnadsbesparing och sen får man ju sälja fler motorer.......
Det satt NMB lager, verkar ju inte hålla någon vidare kvalitet. Är en ganska ren och dammfri miljö där de sitter, det är även ett gummilock som tätar, så ett gummitätat lager är nog inte nödvändigt.
 
  • Gilla
Vera11
  • Laddar…
Fick byta lager idag... 2 år gammal anläggning... inte bra. Noterade att det på det yttersta lagret var antydan till rost... skumt... sitter ju bakom gummilocket som sagt.
Sitter NMB 608 ZZ lager idag...dvs tätat på två sidor... dock är det märkt 608Z...så beställ rätt...

Valde att uppgradera lager till SKF 608 2RSL...gummitätat lågfriktion... allt funkar nu klockrent igen...phu...:)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Hur låter det när lagret är slut?
Hur svårt var det att byta?
 

Bästa svaret

Det småtjuter lite, iaf, var det så för oss...
Det var inte så svårt om man är lite händig...men man behöver lite verktyg och var försiktig så man inte förstör de nya lagren när de sätts på plats....

Närbild av en person som använder tänger för att byta lager i en maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bromsskiva med nya lager och tång som används under monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med delar av elektrisk utrustning, skruvar och verktyg på slitet trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bromsskiva och nav med en skruvmejsel som används för montering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bromsskiva med pålagda nya bromsbelägg och skruvar på ett träbord, indikerar ett DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytta lager i verkstad med nytt lager insatt i svart maskindel, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nya bromslager placerade på bromsskiva, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagerinstallation på en axel i en skruvstäd, omgiven av verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett lager inuti en maskindel med rost och smuts runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elektronisk apparat demonterad på ett träbord med verktyg och komponenter, inklusive en borr och tänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Urban12345 och 8 till
  • Laddar…
P Priestgate skrev:
Det småtjuter lite, iaf, var det så för oss...
Det var inte så svårt om man är lite händig...men man behöver lite verktyg och var försiktig så man inte förstör de nya lagren när de sätts på plats....

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Toppen bilder!
Min elektronik är dock från stenåldern jämfört med den i din bild. Jag tror nästan att jag inte får loss elektroniken utan att löda bort något. Hur kan denna fläkt ens sitta i ett HERU från 2012?!
 
Samma fundering om försiktighet...Är just i läget att låsring + brickor är borta, men undrar hur du tog dig an nästa steg för att inte kvadda det svarta "plasthuset" som elektroniken sitter i?
@ https://www.byggahus.se/forum/members/priestgate.229262/

Typ till bild 6-7? Vill inte ta till för hårda tag så att jag demolerar plasten eller basplattan i fläkthjulet.
/...C
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.