Hej,
Jag har fått en gammal induktionshäll som jag skulle vilja testa istället för vår nuvarande häll då den är rätt dålig. I och med att jag kanske vill byta tillbaka då den jag fått har några år på nacken så vill jag inte dra dit elektrikern. Efter att ha läst här på forumet inser jag dock att det inte alltid är helt enkelt att koppla in en häll så jag tänkte därför kolla här om någon här kan hur jag ska göra, annars får jag kanske ta dit elektrikern ändå. Bild 1 visar hur nuvarande häll är inkopplad. Den är kopplad med 3-fas. Bild 2 visar den hällen jag vill koppla in är kopplad. Den är kopplad med ett perilexuttag eller liknande. Problemet är att jag behöver koppla in den direkt med den 3-fas kabeln jag har och kan därför troligen (?) inte koppla likadant som den var kopplad tidigare. Dessutom är det lite olika färg på kablarna (två svarta vs. en svart och en grå). Bild 3 visar instruktionerna på hur den jag vill koppla in kan kopplas. Så hur ska jag koppla in hällen på bild 2 och 3 med 3-fas kabeln som är på bild 1?
Jag har fått en gammal induktionshäll som jag skulle vilja testa istället för vår nuvarande häll då den är rätt dålig. I och med att jag kanske vill byta tillbaka då den jag fått har några år på nacken så vill jag inte dra dit elektrikern. Efter att ha läst här på forumet inser jag dock att det inte alltid är helt enkelt att koppla in en häll så jag tänkte därför kolla här om någon här kan hur jag ska göra, annars får jag kanske ta dit elektrikern ändå. Bild 1 visar hur nuvarande häll är inkopplad. Den är kopplad med 3-fas. Bild 2 visar den hällen jag vill koppla in är kopplad. Den är kopplad med ett perilexuttag eller liknande. Problemet är att jag behöver koppla in den direkt med den 3-fas kabeln jag har och kan därför troligen (?) inte koppla likadant som den var kopplad tidigare. Dessutom är det lite olika färg på kablarna (två svarta vs. en svart och en grå). Bild 3 visar instruktionerna på hur den jag vill koppla in kan kopplas. Så hur ska jag koppla in hällen på bild 2 och 3 med 3-fas kabeln som är på bild 1?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Din nya häll är bara 2-fas.
Har din gamla häll (Perplex)stickpropp?
Finns det stickpropp på din nya.
Din nya har ju redan kabel, varför använda din gamla?
Protte
Har din gamla häll (Perplex)stickpropp?
Finns det stickpropp på din nya.
Din nya har ju redan kabel, varför använda din gamla?
Protte
Ok, ja jag misstänkte att det bara var 2-fas. Nej min gamla som sitter där nu har inte stickpropp utan är kopplad direkt. Så kabeln på bild 1 går rätt in i en elcentral. Det är därför jag behöver använda den kabeln och koppla den nya direkt också. Ja den nya har en stickpropp, den kabeln som du ser på bild 2 leder till en stickpropp.
prototypen skrev:
Det är i princip alla hällar. Den där är det definitivt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ta dit en elektriker och montera ett Perilexuttag på väggen och han sätter en stickpropp på din gamla häll. Då kan du byta så mycket du vill, en häll för att koka kaffe och en till köttbullarna.
Men ta och öppna den nya hällens stickpropp för i hällen ser det ut som 2 trådar sitter i samma klämma, hur ser det ut i stickproppen?
Protte
Men ta och öppna den nya hällens stickpropp för i hällen ser det ut som 2 trådar sitter i samma klämma, hur ser det ut i stickproppen?
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kopplar jag ballofixer på befintliga rör och avloppet som läcker måste bytas.
Vatten & Avlopp -
Man får byta uttag själv borde inte koppla maskin till dosa vara samma sak ?
El -
Vi måste byta en spot i Ballingslöf kök,tydligen serie kopplade. Hur får vi loss undre skivan? Eluttag i vägen...måste hela skåpet ner?
Belysning -
Byta dimmer till led / koppla in rätt
Belysning -
Koppla in JFB eller byta rubbet
El