13 424 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Byta klinga på Makita sänksåg SP6000K, är klingbulten felgängad?
Om klingan sågar som den brukar på en cirkelsåg och muttern/bulten sitter på höger sida om klingan är den rättgängad, dvs högergängad.
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
Ringde till Makita, de hävdar att man skulle dra skruven åt höger för att lossa den.......
Nu är skiten rund istället för insex trots först rostlösningsolja och sen massa värme. Jävligt roligt. Vem fan kommer på iden att sätta en liten 5mm insex när man kan sätta en stor torx, en bult med riktigt skalle eller liknande på ett ställe där klingan drar åt bulten? Och varför kan man inte lägga 4 öre på att göra en märkning med en pil och release på?
Nu är skiten rund istället för insex trots först rostlösningsolja och sen massa värme. Jävligt roligt. Vem fan kommer på iden att sätta en liten 5mm insex när man kan sätta en stor torx, en bult med riktigt skalle eller liknande på ett ställe där klingan drar åt bulten? Och varför kan man inte lägga 4 öre på att göra en märkning med en pil och release på?
Nä just dom där är gjorda för högergängade.
Ett annat tips är att borra hål och knacka ner lämplig torx-bits. Löser också problemet, men man offrar torx-bitsen. Fungerar i stort sätt alltid. En grispitt är lätt att man drar av, medan en torx-bits håller bättre.
Ett annat tips är att borra hål och knacka ner lämplig torx-bits. Löser också problemet, men man offrar torx-bitsen. Fungerar i stort sätt alltid. En grispitt är lätt att man drar av, medan en torx-bits håller bättre.
En snabb googling på makita sp6000 manual gav följande: http://diplotop.se/414.php?k=27c69bc3e75e55c242846783a74e601f&ID=3788352&q=MAKITA SP6000
På sidan 10 står: "Press the shaft lock fully so that the blade cannot revolve
and use the wrench to loosen the hex bolt
counterclockwise. Then remove the hex bolt, outer flange
and blade."
Verkar som den du pratade med på Makita ljög.
and blade."
Jepp, de verkar ha lurat mig.
Som tur var så hade jag samma klingdiameter på en 10 år gammal Black & Decker, och där satt det minsann en bult...
Men jäklar vilken skillnad det är på sänksåg och cirkelsåg. När man på sänksågen kanske sågar 1-2 mm fel som mest så sågar man lugnt 5-8mm snett på cirkelsågen...
Som tur var så hade jag samma klingdiameter på en 10 år gammal Black & Decker, och där satt det minsann en bult...
Men jäklar vilken skillnad det är på sänksåg och cirkelsåg. När man på sänksågen kanske sågar 1-2 mm fel som mest så sågar man lugnt 5-8mm snett på cirkelsågen...
Att såga 1-2 mm fel med en sänksåg är nästan en prestation i sig. Jag ser mer att toleransen ligger runt några få tiondels mm.Dr Fozz skrev:Jepp, de verkar ha lurat mig.
Precis, men det går om farsan sågat för snabbt(börjat såga innan sågen är uppe i varv) och skadat gummit samt om man lyckas flytta skenan lite t.ex. genom att biten man sågar i och skenan är dammiga...
Hej
Det var mig du pratade med i telefon.
Jag skruvade isär en sänksåg när vi talade i telefon för att det det inte skulle bli fel för dig och sa vilket håll det var, måste ha blivit något missförstånd i så fall, ber om ursäkt för det!
Det var mig du pratade med i telefon.
Jag skruvade isär en sänksåg när vi talade i telefon för att det det inte skulle bli fel för dig och sa vilket håll det var, måste ha blivit något missförstånd i så fall, ber om ursäkt för det!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
S storstark skrev:En snabb googling på makita sp6000 manual gav följande: [länk] SP6000
and blade."
Hade samma problem, kollade här i tråden och i videon.
Så fick loss den. Med en insexbits i ett ca 25 cmlångt skaft
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kap och ger - problem att byta klinga
Verktyg & Maskiner -
Hur justera klingan på en Makita 2704
Verktyg & Maskiner -
Bordssåg Dewalt DW745 - saknar verktyg för att byta klinga, vart kan man köpa dessa i Sverige?
Verktyg & Maskiner -
Byta klinga på Meec kap och ger
Verktyg & Maskiner -
Stenberg KEV 600 byta sågklinga
Verktyg & Maskiner