Byggahus.se

Byta klämringskoppling mot ballofix?

1. Fixfia
    Medlem Nivå 4
    Tjena.
    Vi är ett par som tänker renovera ett kök som i dagsläget troligen är från 80-talet. En titt under diskhon upptäcker jag att där inte sitter någon ballofix utan snarare varsin klämringskoppling på vardera vattenledning.

Vi tänker boka en rörmokare för detta jobb men undrar, var kan vattenavstängningen i lägenheten återfinnas om inte under diskhon? Kan klämringen stänga av vattnet vid byte av t.ex köksblandare?

Tack för svar!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej en vanlig klämringskoppling innehåller ingen avstängning (men det finns ballofixvarianter som är väldigt diskreta). I bästa fall så kommer ledningarna från ett åtkomligt schakt till lägenheten, där kan då finnas avstängning bakom någon inspektionslucka. Annars är det rätt vanligt att man måste stänga av ett helt hus, eller iallafall en stam i källaren. I så fall måste du blanda in en fastighetsskötare eller liknande person i projektet.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Iofs. Så är det lite underligt om man skulle renoverat köket på 80 talet utan att sätta in ballofix, såvida det inte finns rimligt åtkomligt för hela lägeheten eller liknande.

4. Fixfia
    Medlem Nivå 4
    Tjena!
    Jag har ändrat mig och kommer sätta dit ballofixerna själv. Då behöver jag bara lokalisera vattenavstängningen i lägenheten först. Vid ansökan för renoveringen till föreningen, sa dom att det ska finnas avstängning i lägenheten (men inte var) fast dom ville helst att fastighetsskötaren skulle vara meddelad om detta ifall något händer och man behöver stänga av husets vatten. Förståeligt!

Fråga: Brukar slangar/rören i vattenblandaren vara av något särskilt standardmått? Så att jag kan förbereda med att köpa bra ballofixer med rätt dimensioner på både rören under bänken och rören i blandaren, i förväg.

Tack för din input.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa, det varierar en del. Rören från blandaren nedåt brukar antingen vara släta rör som sedan sitter klämda i en halvkoppling eller i en vanlig klämkoppling. Eller koppling med "lekande mutter" som då ofta sitter på en slang/pex rör. Halvkoppling är en klämkoppling som bara består av en mutter som skruvas mot en gängad rördel. I blandarfallet sitter det ofta en koppling som är klämkoppling mot det "fasta" röret, med övergång till gängad rördel, och så sitter det en halvkoppling som klämmer fast blandarröret mot den gängade änden.

Observera att det är skillnad på en gängad rördel, och en iofs. gängad ände på en klämkoppling. Det kan skilja i gängtyp (man förväntas bara gänga på den tillhörande klämringsmuttern på en klämkoppling), och framförallt så har klämkopplingen en konisk ände med vassa kanter som skär sönder de planpackningar som används i en halvkoppling, eller mot en koppling med lekande mutter.

Så exakt vad du skall ha för ballofix beror lite på vilken kopplingstyp som sitter där nu. Sitter det en hel klämkoppling så måste du troligen ta bort den helt (kapa röret) och sätta en ballofix med klämringskoppling mot det matande röret. Då kan det vara praktiskt om ballofixen har gängad ände (alltså inte klämringskoppling) åt andra hållet. Då kan du montera antingen en halvkoppling eller skruva dit bladarkoppllingen direkt, beroende på typ av anslutningsrör till blandaren.

Dimensioner. Matande rör är troligen 15mm eller 12mm, du måste kontrollmäta. Blandarrör är ofta 10mm, halvkopplingar har ofta R15 gänga (kallas även G1/2). Blandarör/slang med mutter kan vara R15 eller R10 gänga. Ev. måste du ha en övergång från R15 till R10. Den behöver i så fall gängtätas med lin (bättre än gängtejp). Övriga kopplingstyper har egna tätningar antingen genom klämmning eller planpackningar i fallet lekande mutter mot gänga, eller halvkoppling mot gänga.

• Laddar…
  6. Fixfia
    Medlem Nivå 4
    Wow! Snacka om utförlig info. (y) Bäst att skriva upp detta tror jag.

Jag tror också på att byta ut klämkopplingarna som sitter där idag och ersätta med ballofixer. Jag kollar runt efter en bra blandare just nu och ska sen kontrollmäta så att ballofixerna passar med rören och kranens rör innan någonting köps hem.

Jag har redan bytt blandare tidigare men i det fallet fanns där avstängning. Krångel med gängdimensioner, övergångar och gängtejp etc har jag därför redan tagit lärdom av. Jag brukar ta med muttrar och kopplingar till affären om jag är osäker på dimensionerna.

Än en gång, tack. Du har varit till stor hjälp.