Ikväll såg jag till min stora fasa att en svag mörk fläck uppstått i taket i vardagsrummet som ligger rakt under badrummet på övervåningen!
För att vara exakt så är fläcken precis under golvbrunnen i duschhörnet!
Huset byggdes 2008 och vi har inte noterat nåt underligt map läckor tidigare från brunnen.
Jag plockade bort gallret och tog ett par foton, och det ser ut som att den blå klämringen inte bottnar mot själva plastsätet i brunnen och har rest sig 3-4 mm på en kort sträcka.
Man kan se en liten mörk/skitig glipa på bilderna.
Att bila upp hela badrummsgolvet som är 15m2 stort och har golvvärme, två glasbetongväggar, bastu stående på klinkers mm finns inte på kartan, det är ett megajob som kommer att kosta hundratusentals kronor. Jag räknar inte med att försäkringsbolaget kommer att ersätta mig nånting alls!
Då gjuter jag hellre igen brunnen helt, det är illa nog att behöva bryta upp taket i vardagsrummet!
Kan det vara en möjlig läcka vid klämringen om det ser ut så där, det kan ju kanske vara nåt annat också som orsakat läckan?
Nästa fråga är om jag skulle skära upp fogen runt rf stålramen ta bort den och pilla bort flytspacklet och sedan ta bort bef klämring och sätta dit en ny, utan då att manschetten skadas, är det möjligt?

• Närbild på en golvbrunn med synlig blå klämring som har rest sig från platsätet, omgiven av kakel och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschgolv med borttaget galler visande klämring som inte bottnar mot brunnen.
    Skapa konto
Ser ut som vanligt när folk inte kan montera tätskikt/klämring. Det ska absolut inte sticka fram under klämringen.
Skulle försiktigt rensa bort allt skit och frigöra klämringen och försiktigt ta bort den sen skära rent så att inget tätskikt ligger i sätet för ringen och sen montera tillbaks den.

Anticimex tipsade om de här firman när dom slog ner på golvbrunnen i vårt badrum byggt -09 .
https://www.remaljering.se/Golvbrunnar

Har inte tagit tag i det än men planerar att kontakta dom och se vad dom kan göra.

Ja det känns så onödigt att det ens ska behöva hända, hur svårt kan det vara att kolla sitt eget jobb att klämringen bottnar ordentligt!

Nu på fm satte jag sågen i taket och gjorde ett inspektionshål!
Och mycket riktigt är det svart mögel och blöt isolering.

• Inspektionshål i tak med synlig blöt isolering och svart mögel runt en träbjälke.
    Skapa konto
  • Öppnat isoleringsmaterial med svart mögel och fuktighetsskador ligger på en yta.
    Skapa konto
Isoleringen borttagen och det ser ut som läckan är i en rörskarv från spygatten i bastun.

• Öppet väggutrymme som visar avlägsnad isolering, träreglar och ett synligt rörsystem med indikation på en vattenläcka.
    Skapa konto
  • Rörskarv med tecken på läckage nära spygatt i bastu, isolering borttagen, upplyst av sidoljus.
    Skapa konto
Perfekt, då går det ju fixa.

Rörmockarn fasade inte röränden och tätringen har krupit ut från spåret!

• Närbild på ett ofasat rörände där en tätring felaktigt har kommit ur sitt spår, visar på felaktig installation.
    Skapa konto
  • En rörända utan fasning på en diskbänk med en utkrupen tätring på sidan.
    Skapa konto
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
gbak gbak skrev:
Rörmockarn fasade inte röränden och tätringen har krupit ut från spåret!
Har han gnagt av röret med tänderna? :thinking:

• Gilla
  • Haha
Lifen72 och 6 till
  • Laddar…
Han hade ju skurit brunsmanchetten med motorsåg så det är nog inte otroligt.

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Grattis! Bra fix! Visst du har ett stort hål i taket men du slipper riva badrum+bastu....

Ja man kan ju undra hur resten av installationen ser ut?
Röränden ser ju ut som en liktjocking (trekantig).
Oavsett så borde jag på nåt sätt täta runt klämringen för att inte få problem i ett senare skede.
Finns det nån gucka man kan trycka in i glipan mellan ringen och brunnen?

Tur i oturen. Att fixa med tätskikt etc i efterhand är mycket svårt att få till bra. Att fixa ett nytt undertak är betydligt enklare.

A anis16 skrev:
Tur i oturen. Att fixa med tätskikt etc i efterhand är mycket svårt att få till bra. Att fixa ett nytt undertak är betydligt enklare.
Man kanske kan vara lite kreativ och hänga en tavla i taket, alla måste nödvändigtvis inte sitta på väggarna

• Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
gbak gbak skrev:
Man kanske kan vara lite kreativ och hänga en tavla i taket, alla måste nödvändigtvis inte sitta på väggarna
Speglar i taket....

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Fast hur/när är det där installerat då med tanke på att det är skruvat på undersidan av golvspånet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.