Vad tycker ni om denna keramik? Måste väl hålla i många år till. :)

20140811_105841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140811_105856.jpg
Skapa konto

20140811_105902.jpg
Skapa konto

Ser väl ok ut, förutom att skålen ser ut att sakna en bit. Har du den saknade biten kan du kanske trycka dit den. Du märker ju om pannan brinner som den ska, skålen är lätt att byta annars.

Kör på ett tag du: Min keramik ser risigare ut än din, ändå brinner pannan finfint.

Spalten mellan stenarna kommer att vidgas så sakteliga. Gör inte som jag: jag eldade med spillvirke innehållande en o annan spik, tillsammans med ekved. Tänkte att den energirika ekveden och den energifattiga barrveden skulle jämna ut varann. Helt fel: spikarna låg o glödde och ekveden brassade på med följd att spalten vidgades hastigt... Jag undviker numera spik i veden.

När du ändå håller på att mecka med pannan, passa på att smörja reglagen för primär- och sekundärluft samt gångjärn etc. Jag använde molybdensulfidfett (typ litiumfett).

Lite svårt att visa på bild men nästan halva mittenstenen har försvunnit. Kan väl inte vara bra. Sen är det sprucket lite här och där.

20140811_183818.jpg
Skapa konto

Nej byt ut. Förbrännings skålen går ett tag till. Den kostar 700 på baxi har precis fått hem en, jag ska gjuta av och göra i mycket bättre kvalité.

Men den sista bilden där går sekundär luften genom i små hål så den kan du byta.

Ring 051583564 eller 051583567 så får du hjälp. Det är till Patrik eller Harri på baxi. :-)

Jag har funderingar på att byta allt keramik, kostar ca 4300kr för komplett sats. Förnärvarande står pannan i garaget och väntar på att monteras i pannrummet i huset. Har en gammal CTC panna från 83 nu.

Sök baxi på blocket. Där finns det nog billigare keramik. Han som har annonsen på blocket gjöt keramiken åt baxi förut. Minns inte vad företaget heter.

Men där tror jag det kostar 3500 för komplett sats.

Stämmer men jag hade fel om priset såg ja nu. :-( men han har formarna kvar då han gjorde åt baxi förut. Kanske går att förhandla om priset. :-)

Jag har nu köpt en sats hos Eldfastservice. Allt ingår ju inte i denna sats. Vad för silicon ska man använda sig av? Packningar mm?

?..

Majgårdarna
Nått värmebeständigt kanske?
Packningar borde ju följa med..

?
..

Jag ersatte saknade packningar med remsor av glasfiberväv och köpte värmebeständigt silikon på bygghandeln. Den extra keramiksats jag fick med på köpet av pannan kom från Baxi. Den innehöll allt nödvändigt men den hade stått i en källare några år och gnagare och tidens tand hade gjort en del av det som följde med obrukbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.