Vill byta kakelfog i dusch, kaklet är i bra skick med fogarna är lite slitna speciellt i golvet. Har då tänkt att skrapa ur eller slipa bort den gamla fogen. någon som har erfarenhet hur man gör och om det finns bra maskiner för detta? Man vill ju heller inte skada tätskiktet bakom kaklet.

• Gilla
Franksni
  • Laddar…
Jag har använt en "multimaskin", ex. Fein med vibrerande hårdmetallblad. Med den kunde jag karva bort typ 1 meter per minut. I mitt fall behövde jag inte oroa mig för tätskiktet. Troligen räcker det att karva bort halva platttjockleken. men det är riskabelt att göra på fri hand. Det är inte ovanligt att fogen på vissa ställen inte går helt in på djupet. Trycker man då på med frihand, så kan det vara svårt att hindra maskinen från att "dyka" mot tätskiktet där det finns en mista i fogningen.

Man borde kunna sätta på något djupstopp på maskinen eller bladet, vet dock inte hur.

• Gilla
Hustrollet och 3 till
  • Laddar…
Beroende på plattor är risken väldigt stor att man skadar plattor eller glasyren, ta med det i beräkningen om det är värt det.
Kan bli ännu fulare med skadade plattor.

• Gilla
Harrison och 5 till
  • Laddar…
Finns handverktyg också för att skrapa fogar, men som alltid risk att slinta och göra repor i kaklet.

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Jag har bytt kakelfog mellan diskbänken och övre skåp i köket en gång och jag kommer aldrig göra om
det. Jag gjorde det för skönt utan maskiner men det är dikterat diamantfil köpt på ett kakelcentralen. Kontroll på djupet inga problem men jag kunde inte hålla en gaffel denna helgen(y)

• Haha
gerva252
  • Laddar…
  • Vägg med kakel före renovering, med smutsiga fogar och matta kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
besik och 12 till
  • Laddar…
T
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Vi testade en enkel lösning med förvånansvärt bra resultat sett till arbetsinsatsen. Körde dock endast på väggarna och nu ett halvår senare ser det fortfarande bra ut.

Vänster före, mitten med medlet på, höger slutresultat.

[länk]
Du får samma resultat med vanligt klorin som du sprutar på och sen spolar av efter en minut.
Har gjort så själv flera gånger, fogarna blir kritvita.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Ett klart skillnad. Jag hade provat på golvet också..kanske samma resultat och så slipper man fila;)

Skumpe
T Thörre skrev:
Du får samma resultat med vanligt klorin som du sprutar på och sen spolar av efter en minut.
Har gjort så själv flera gånger, fogarna blir kritvita.
Konstigt, har själv provat klorin utan effekt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
T Thörre skrev:
Har gjort så själv flera gånger, fogarna blir kritvita.[/QUOTE
Ja klorin bet inte på våra fogar heller varpå jag gick över på medlet.

• Gilla
Maria Lindqvist
  • Laddar…
Jag har skrapat ett helt normalstort badrum. Använde då en fogskrapa och gick över alla fogar med målet att komma ner halva kaklets tjocklek. La därefter ny fog med strålande resultat.
Några missar när jag i all hast råkade repa glasyren men trots detta var resultatet över förväntan. 6 månader senare satt fogen kvar och var lätt att hålla efter.

Det var ett okomplicerat jobb men det tog mig ca 1 vecka med några timmars jobb varje kväll (till alla grannars glädje)

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vill inte heller göra något ledsen..funkar inte på mina fogar heller(y)

Finns blad till feinsåg gjorda för att ta bort fog. Ingen fara att ta tätskiktet med den, man känner att det blir ett litet "tomrum" när du kommit genom fogen och hamnar i fixen. Stadig hand, risken är att du kommer åt plattorna men vi gör det ofta utan problem. Bästa alternativet, dock mycket jobb

StellanEverettson StellanEverettson skrev:
Finns blad till feinsåg gjorda för att ta bort fog. Ingen fara att ta tätskiktet med den, man känner att det blir ett litet "tomrum" när du kommit genom fogen och hamnar i fixen. Stadig hand, risken är att du kommer åt plattorna men vi gör det ofta utan problem. Bästa alternativet, dock mycket jobb
Du skulle inte kunna plocka fram namn eller länk till rätt tillbehör för kakelborttagning? Skulle själv gärna byta fog i köket, just nu är det grov fog som precis allting fastnar i och som river sönder trasor / microfiberdukar direkt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.