Håller på att renovera ett fritidshus med 7 cm stenull i väggarna, byggt på 60-talet. Vi har tagit upp 2/4 väggar så att isoleringen är synlig (de andra 2 väggarna kommer vi inte att öppna). Isoleringen ser bra ut, ej ihopsjunken, utan ser ovanligt "frisk" ut för att vara så gammal.

Men. Bör vi ändå byta ut isoleringen? Huset är litet så handlar inte om speciellt mycket kostnadsmässigt. Om byte, träfiber eller ny stenull? Vi kommer INTE tilläggsisolera.

Tacksam för åsikter :)

Anna4321 Anna4321 skrev:
Håller på att renovera ett fritidshus med 7 cm stenull i väggarna, byggt på 60-talet. Vi har tagit upp 2/4 väggar så att isoleringen är synlig (de andra 2 väggarna kommer vi inte att öppna). Isoleringen ser bra ut, ej ihopsjunken, utan ser ovanligt "frisk" ut för att vara så gammal.

Men. Bör vi ändå byta ut isoleringen? Huset är litet så handlar inte om speciellt mycket kostnadsmässigt. Om byte, träfiber eller ny stenull? Vi kommer INTE tilläggsisolera.

Tacksam för åsikter :)
Vi har ett isolertimmerhus med 70mm stenull. Den komemr vara kvar utom i de fall vi bygger ut/om och då isolerar mer, och på några ställen, kring tex fönster där den är "sunkig".

Att byta isoleringen ger ju inget alls om den är "fräsh" i övrigt. Det kostar bara pengar (och frestar på miljön) - det är om du tilläggsiolerar som det kan vara till någon nytta då du får ett mer välisolerat hus.

Det ni möjligen kan göra är att sätta en ångbroms - men tveksamt om det behövs om det har klarat sig såpass längre. Och jag skulle inte satt en ångspärr för då riskerar ni att förändra hela fuktbalansen och trycka in fukt i tex tak eller grund, eller stänga in fukt i väggen (iom att det antaglien är svårt att få det helt tätt) !

Ångbroms (inte spärr) blir det! Innan har det suttit någon form av broms som såg en som en folie i papp men den drogs bort med spånskivorna. Tack för ditt svar. Tänkte om nyare isolering har betydande bättre isolervärde? Jag vet inte hur stor skillnad dagens isolering är mot 60 talets 😁

Anna4321 Anna4321 skrev:
Ångbroms (inte spärr) blir det! Innan har det suttit någon form av broms som såg en som en folie i papp men den drogs bort med spånskivorna. Tack för ditt svar. Tänkte om nyare isolering har betydande bättre isolervärde? Jag vet inte hur stor skillnad dagens isolering är mot 60 talets 😁
Stenull är stenull. Ligger mellan 0,034-0,040 i Lamda.
Gammal isolering: Då brukar man tala om spån (som kan ha packats/sjunkit ihop). Möjligt att nyare ull är ngt bättre, men ökar ni inte tjockleken så kommer ni sannolikt inte tjäna något alls på det för det kommer vara på marginalen (kanske 3e decimalen eller något sånt), och beräknar ni material + jobb så går ni troligen rejält minus. Behåll den gamla skulle jag säga.

https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.