Vi har köpt ett radhus från 1974. Nämner bara årtalet om det möjligen skulle kunna betyda något byggtekniskt sett.
I vardagsrummet sitter idag nån slags "skepparpanel" i taket har jag hört nån kalla det för. Hur det ser ut ovanför denna "panel" vet jag inte än, rummet är möblerat och används så jag vill inte slita ner det än. Jag vet inte hur panelen är fäst. Taket är något sänkt, jag misstänker att gubben innan tilläggsisolerat mot sovrummet ovanför för ljud(?) främst.
Jag vill ha vitt tak, antar att det finns någon färdig panel man bara trycker upp? Vad kallas sådan panel? Panelinnertak? Hur fästs det? Mått på reglar? Är de tunga, plattorna? Vad ska man ha för regeldimmensioner om man måste komplettera reglarna i taket?
Sen vill vi ha infällda spottar i taket, ca 10 st. Taket är ca 25kvm (5x5m). Något speciellt att tänka på när man sätter nytt tak från början? Dra alla VP-rör för el innan antar jag? Är färdiga innertakspaneler värmekänsliga/brandfarliga?
Efter det vill jag gärna ha sådant där fräsigt surroundsound i vardagsrummet. Antar att klokast är väl att lägga vanliga VP-rör antingen ovanför taket och ner i varje hörn eller bakom taklisterna av ett lite grövre slag. Dumt att dölja högtalarna uppe i taket och bara skära ut för högtalargaller som i butiker?
Jag har en rätt bra skiss i huvudet hur man skulle kunna gå tillväga och är inte skraj för att ta tag i det, vore bara skönt med ett tips eller två innan man drar igång så man inte gör någon dundertabbe tidigt i början som påverkar slutresultatet...