4 581 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Byta innerdörrar
Sida 1 av 2
Vi håller på att renovera där hemma och vårt mål är att resultatet ska bli i modern stilren stil.
När man har börjat fixa till golv, väggar och tak så inser man att våra brunlaserade innerdörrar måste bytas.
Vi har kommit så långt i vår tankevärd att dörrarna ska vara vita.
Har fastnat lite för nedan dörrar som vi tycker är lite snyggare än de klasiska vita spegeldörrarna med allmoge profilen.
http://www.swedoor.se/ConfiGate/DIV...,20524,-1,17355,17355,-1,-1,-1,-1,18576,-1,-1
http://www.swedoor.se/ConfiGate/DIV...,20524,-1,17355,17355,-1,-1,-1,-1,18576,-1,-1
Tar tacksamt emot synpunkter/ kommentarer om vilken typ av dörr ni skulle ha valt.
När man har börjat fixa till golv, väggar och tak så inser man att våra brunlaserade innerdörrar måste bytas.
Har fastnat lite för nedan dörrar som vi tycker är lite snyggare än de klasiska vita spegeldörrarna med allmoge profilen.
Tar tacksamt emot synpunkter/ kommentarer om vilken typ av dörr ni skulle ha valt.
Är i samma läge, dvs renoverar o eftersträvar modern stilren stil. O jag skulle inte valt ngn av de dörrarna.. Jag vill ha helt släta utan speglar.NiclasR skrev:Vi håller på att renovera där hemma och vårt mål är att resultatet ska bli i modern stilren stil.
[länk]
[länk]
[länk]
Hej!
Jag tycker att den tredje dörren med tre speglar var snygg. Mer modern än de andra på något sätt, men ändå lite roligare än helt släta. Detta under förutsättning att de känns okej, påfallande många nya dörrar tycker jag känns plastiga och "fladdriga" vilket inte jag gillar.
Men jag gillar skarpt dörrar med diskret spegel, särskilt i nuläget när allt ska vara så slätt. Ser det nästan som en större trendgrej än ek (som diskuteras i en annan tråd) att alla ytor länge har varit så supersläta och platta. Fram för lite snygga spegeldörrar!
/Elin
Jag tycker att den tredje dörren med tre speglar var snygg. Mer modern än de andra på något sätt, men ändå lite roligare än helt släta. Detta under förutsättning att de känns okej, påfallande många nya dörrar tycker jag känns plastiga och "fladdriga" vilket inte jag gillar.
Men jag gillar skarpt dörrar med diskret spegel, särskilt i nuläget när allt ska vara så slätt. Ser det nästan som en större trendgrej än ek (som diskuteras i en annan tråd) att alla ytor länge har varit så supersläta och platta. Fram för lite snygga spegeldörrar!
/Elin
Tack för era svar!
Jag tycker personligen att nu när man har mycket släta väggar så behövs det lite mer profil på dörrarna än bara helt släta.
Sen är ju problemet att man vill ju inte ha för mycket krusiduller eller att dörren sticker ut för mycket så att man bara ser dörrarna. Denna balans tycker jag kan vara svår att hitta samtidigt som man vill att dörrarna ska passa in många år framöver.
Finns fler aspekter eller idéer som man ska ta i beaktat så tas dessa tacksamt emot?
Jag tycker personligen att nu när man har mycket släta väggar så behövs det lite mer profil på dörrarna än bara helt släta.
Sen är ju problemet att man vill ju inte ha för mycket krusiduller eller att dörren sticker ut för mycket så att man bara ser dörrarna. Denna balans tycker jag kan vara svår att hitta samtidigt som man vill att dörrarna ska passa in många år framöver.
Finns fler aspekter eller idéer som man ska ta i beaktat så tas dessa tacksamt emot?
Jag gillade 1:an bäst, men jag ska villigt erkänna att jag tyckte alla var snygga, snyggare än både "allmoge" och helt släta... Vilken av de tre man valt har nog mycket med resten av inredningen att göra, en korridor med släta vita väggar skulle nog må bra av trean, medan en inredning med mycket liv och kanske fönster mm, skulle vara snygg med ettan...
Hur gammalt är huset/lägenheten? Det får man nog ta i beaktning innan man slår till.
En sak om dörr nummer två. Jag upplever den lägre än övriga på grund av "bandet" i mitten. Ungefär som en tapetbård i ett rum...rummet upplevs lägre i tak. Den hade jag inte tagit.
Good Luck!
En sak om dörr nummer två. Jag upplever den lägre än övriga på grund av "bandet" i mitten. Ungefär som en tapetbård i ett rum...rummet upplevs lägre i tak. Den hade jag inte tagit.
Good Luck!
Huset är byggt 1989 och har en ganska ordinär stil som husen hade i början av 90-talet.Barea skrev:
Vi har nog själva också tagit bort alternativ 2 från listan. Är inte jätteförtjusta i bårder (mer än i barnens rum). Tack för din synpunkt!
Jag har nyligen köpt dessa dörrar, men jag har köpt den med 4 rutor eller vad man ska säga, av den anledningen att jag tycker att handtaget hamnar mitt på och ser lite konstigt ut på den med tre.
Om du väntar någon vecka kan du få se hur dom ser ut uppsatta, men jag har sett dom live och jag tycker dom är jättefina. Stilrena!
Om du väntar någon vecka kan du få se hur dom ser ut uppsatta, men jag har sett dom live och jag tycker dom är jättefina. Stilrena!
Det hade varit superintressant att se dessa dörrar på plats, väntar med spänning på bilderna efter det att ni har satt upp dörrarna.Miniu skrev:
Har du koll på om det var stor prisskillnad mellan de olika dörrarna i denna stil?
Jag skulle tagit en slät dörr helt klart, dessa är ju bedrövliga ur renhållningssynpunkt. Skarpa 90-graders vinklar; som gjorda för damm- och smutssamling som är jättesvårt att få bort.
Går du med dammsugaren så repar du på dörren (om du inte orkar köra med borsten på) och tar du trasan så kommer du inte åt längst in i hörnen och snart blir det lite ingrott och svart smuts där...
Tänk praktiskt!
Går du med dammsugaren så repar du på dörren (om du inte orkar köra med borsten på) och tar du trasan så kommer du inte åt längst in i hörnen och snart blir det lite ingrott och svart smuts där...
Tänk praktiskt!
Av de tre dörrarna tycker jag nr 3 helt klart är snyggast.
Sen beror det förstås på vad ni har för väggar. Jag tycker inte man ska räkna bort helsläta dörrar helt heller - till vita eller ljusa väggar skulle det vara snyggt med en helslät dörr i en ganska mörk varmgrå ton t ex.
Sen beror det förstås på vad ni har för väggar. Jag tycker inte man ska räkna bort helsläta dörrar helt heller - till vita eller ljusa väggar skulle det vara snyggt med en helslät dörr i en ganska mörk varmgrå ton t ex.
Vi har ett nyfunkishus och har valt innerdörrar som ser utsom nummer 1 och är mycket nöjda med det valet. Vi har dessutom valt köksluckor i samma färg och stil - av ren tillfälliget! Ser mycket genomtänkt ut ;D
/fredrik
/fredrik
Gillar ni era befintliga dörrar i övrigt - förutom färgen? Då kanske ett alternativ är att lacka om dem? Svärföräldrarna gjorde det till ett mycket rimligt pris (minns inte exakt, men tror att det var ca 1/3 av vad en ny dörr kostar. Kan ju vara värt att kolla.NiclasR skrev:
Vet inte var ni bor, men här i Sthlm finns ett företag som fler bekanta har använt och de är mycket nöjda med både finnish och pris.
/alacs
Ja det finns många aspekter att ta hänsyn till.
Det är klart att aspekten med att det blir gråsolkigt med tiden pga. att man inte kan hålla dörrarna rena inte är roligt när det rör sig om så pass mycket pengar att byta dörrar.
Vi var inne på dörr nr 3 till en början men efter att ha tittat på lite bilder från nybyggda hus i stilren stil så såg det inte så dumt ut med nr 1 heller.
Håller på att kolla med fler målare angående sprutmålning. Men i det fallet så får dörrbladen förbli släta och något måste göras med de bruna karmarna också.
Det är klart att aspekten med att det blir gråsolkigt med tiden pga. att man inte kan hålla dörrarna rena inte är roligt när det rör sig om så pass mycket pengar att byta dörrar.
Vi var inne på dörr nr 3 till en början men efter att ha tittat på lite bilder från nybyggda hus i stilren stil så såg det inte så dumt ut med nr 1 heller.
Håller på att kolla med fler målare angående sprutmålning. Men i det fallet så får dörrbladen förbli släta och något måste göras med de bruna karmarna också.