10 974 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Byta innerdörrar HSB standard
Vet inte om det bara var HSB som hade 35mm tjocka dörrar på 60-talet men det verkar ställa till det om man vill byta dörr nu.
Kan jag nu år 2016 bara glömma att byta dessa dörrar utan att byta karm?
En smidig lösning är ju de mellangångjärn som finns för normala dörrar. Men finns det såna gångjärn även för dörrar som är 35mm tjocka?
Skulle det inte bli jobbigt även att byta till ny dörr och karm om gamla dörrkarmen är smalare?
Kvar finns väl möjligen lösningen att renovera gamla dörrarna eller att limma nya skiver utanpå som t.ex Isodoor säljer.
Kan jag nu år 2016 bara glömma att byta dessa dörrar utan att byta karm?
En smidig lösning är ju de mellangångjärn som finns för normala dörrar. Men finns det såna gångjärn även för dörrar som är 35mm tjocka?
Skulle det inte bli jobbigt även att byta till ny dörr och karm om gamla dörrkarmen är smalare?
Kvar finns väl möjligen lösningen att renovera gamla dörrarna eller att limma nya skiver utanpå som t.ex Isodoor säljer.
Hur löste du detta? Sitter just nu med samma problem 
Går det att lämna in dörrarna och få dem proffslackade? Eller är det en dyr historia när faneret på vissa dörrar är i taskigt skick?
Var i samma sots för någrabår sedan när jag skulle byta dörr till toan i vår gamla lägenhet. Snickeriet på orten skulle ha 8000kr för en måttanpassad innerdörr exkl. trycke och låskista. Omlackering hos billackerare gick på 700kr (utan kvitto) och då spacklade, slipade och lackade dom dörren så den såg ny ut. Så kolla med några lackerare i närheten vad dom tar.
Vi hade samma problem med HSB-standarden och beställde måttanspassade dörrar från ett snickeri i Landeryd. Vi beställde sju dörrar alla med lite olika mått. Bytte inte karmarna och vi kunde få samma faner som vi vet att originaldörrarna från 60-talet hade. Kommer antagligen snart beställa en glasad pardörr också. Så kolla runt lite efter snickerier och fråga om pris, behöver inte alls vara till den kostnad som nämns i tråden.
Vad kostade detta?B Byggahuskraverinlogg skrev:Vi hade samma problem med HSB-standarden och beställde måttanspassade dörrar från ett snickeri i Landeryd. Vi beställde sju dörrar alla med lite olika mått. Bytte inte karmarna och vi kunde få samma faner som vi vet att originaldörrarna från 60-talet hade. Kommer antagligen snart beställa en glasad pardörr också. Så kolla runt lite efter snickerier och fråga om pris, behöver inte alls vara till den kostnad som nämns i tråden.
Jag har också problem med att byta några gamla gabon-dörrar i en HSB lägenhet. Huset byggdes i slutet av 40-talet, men jag är osäker på om dörrarna är från den tiden. Hittade ni någon lösning på detta?
Mina dörrar har också en tjocklek på 35mm och en höjd på 2015mm. Toalettdörren och karmen är dessutom kraftigt skadade efter att en tidigare boende blev "inlåst" på toaletten och fick bryta sig ut pga att dörrhandtaget delade sig och rasade ut. Toalettdörren har dessutom en annorlunda bredd på 677mm. Jag antar att den måste specialtillverkas.
Jag googlade lite och hittade en del positiv information om GK doors, som kan tillverka måttanpassade dörrar. Eller finns det någon annan dörrtillverkare som ni rekommenderar som kan göra anpassade dörrar och karmar?
Jag misstänker att de flesta tillverkare dock håller sig till dörrar med en tjocklek på 40 mm. Jag hoppas att det går bra att byta till en ny dörr och karm som är 40mm tjock och att det inte blir problem då tidigare dörrar var 35mm tjocka, eller vad tror ni?
Mina dörrar har också en tjocklek på 35mm och en höjd på 2015mm. Toalettdörren och karmen är dessutom kraftigt skadade efter att en tidigare boende blev "inlåst" på toaletten och fick bryta sig ut pga att dörrhandtaget delade sig och rasade ut. Toalettdörren har dessutom en annorlunda bredd på 677mm. Jag antar att den måste specialtillverkas.
Jag googlade lite och hittade en del positiv information om GK doors, som kan tillverka måttanpassade dörrar. Eller finns det någon annan dörrtillverkare som ni rekommenderar som kan göra anpassade dörrar och karmar?
Jag misstänker att de flesta tillverkare dock håller sig till dörrar med en tjocklek på 40 mm. Jag hoppas att det går bra att byta till en ny dörr och karm som är 40mm tjock och att det inte blir problem då tidigare dörrar var 35mm tjocka, eller vad tror ni?
Usch, de där eländiga tunna dörrarna. Till slut gav vi upp och lämnade in dem för omlackering med bra resultat. Dock tror jag att det inte är något man ska ge sig på att måla själv om man inte gjort sånt förut. Funkar ju om dörrarna bara är lite repiga, är de trasiga med hål i etc så vet jag tyvärr inte.jaslon skrev:
Jag har också problem med att byta några gamla gabon-dörrar i en HSB lägenhet. Huset byggdes i slutet av 40-talet, men jag är osäker på om dörrarna är från den tiden. Hittade ni någon lösning på detta?
Mina dörrar har också en tjocklek på 35mm och en höjd på 2015mm. Toalettdörren och karmen är dessutom kraftigt skadade efter att en tidigare boende blev "inlåst" på toaletten och fick bryta sig ut pga att dörrhandtaget delade sig och rasade ut. Toalettdörren har dessutom en annorlunda bredd på 677mm. Jag antar att den måste specialtillverkas.
Jag googlade lite och hittade en del positiv information om GK doors, som kan tillverka måttanpassade dörrar. Eller finns det någon annan dörrtillverkare som ni rekommenderar som kan göra anpassade dörrar och karmar?
Jag misstänker att de flesta tillverkare dock håller sig till dörrar med en tjocklek på 40 mm. Jag hoppas att det går bra att byta till en ny dörr och karm som är 40mm tjock och att det inte blir problem då tidigare dörrar var 35mm tjocka, eller vad tror ni?
Klicka här för att svara