Om man får reda på att husägaren har bytt hela el stammen i huset svart, och det finns inga papper på detta hur gör man då???
Och i efterhand så kommer husägaren fram med falska kvitton från el firman där elektrikern jobbar
men han har gjort allt detta svart utanför sitt jobb.
Och nu så har det kommit fram ett dokument som visar att dom har besiktat jordfelsbrytarna på alla plan.
Vilket inte stämmer för det är aldrig gjort någon besiktning el firman finns i Umeå hur funkar sådant här ??

Varför skulle du göra något alls?

Om du vill kan du ju anmäla elfirman till skatteverket för skatteflykt, och polisanmäla elfirman för obehörigt arbete om det skulle var så. Men jag antar att du vill veta om anläggningen är korrekt utförd, kontrollerad och därmed säker? En god början är då att låta en elfirma göra en elbesiktning.

Bara för att betalningen skett till elektrikern svart så betyder ju inte det att det är sämre gjort för det.

Har du alltså köpt ett hus och detta har kommit fram o efterhand eller vad?

Du får göra en elbesiktning om du vill få fram anläggningens nuvarande status. Mycket kan ha varit ändrat efter alla år.

Har ledningar och utrustning blivit utbytt och arbetet gjorts enligt gällande regelverk så förstår jag inte problemet.
Vi har bytt delar och förändrat elen i vårt -60tals hus flera gånger och även bytt central och kompletterat med jordfelsbrytare, utan att jag har några dokument på arbetet från vår elektriker.

Beskriv vad du ser som problem i ditt fall, eller är det bara en allmän fundering?

Det är ju en dubbelsidig frågeställning här så vill du ha mer råd så håller jag med, vad är det egentliga problemet?

Problem 1, att någon anlitat en hantverkare som gjort arbetet svart, dvs man har betalat pengar för ett utfört arbete som inte skatteredovisats. Egentligen helt irrelevant oavsett om det är el, måleri, markarbete. Inget som påverkar dig då det inte är du som betalat ut "svart". Däremot brukar ju oftast svartarbete leda till att dokumentation saknas, men det går snarare under problem 2

Problem 2, någon har gjort en installation åt den förra ägaren, men det går inte att bevisa vem eftersom dokument saknas. Eventuellt är installationen felaktig

Kombinationen här är nog inte av intresse, dvs har en behörig elektriker gjort en helt korrekt installation på sin fritid mot svart betalning så är det ett icke-problem. Installationen är korrekt och du har inte betalat ut svarta pengar.

Jag antar att ditt problem är att du inte kan bevisa att installationen är "laglig" för att du inte har ett kvitto på arbetet, stämmer det? I så fall så har flera diskussioner tidigare nämnt detta och slutsumman brukar vara att det inte har någon direkt betydelse. När man bygger nytt kan det vara ett problem att få nätägaren att koppla in mot en installation som inte är dokumenterad dock.

I ditt fall hade jag gjort en besiktning, är det brister i installationen och det är så att en elektriker gjort det under firmans namn, dvs nu "hittat" kvitto och dokument, då har du ett problem att dra vidare

Anlita en ny elfirma som går igenom centralen och elen i huset. Med rotavdrag bör du klara dig på under 2500kr så kan du sova gott om kvällarna!

Du är ägare till el anläggningen nu och bär fulla ansvaret för dess funktion och säkerhet. Huruvida det är ett arbete utfört "svart" så är det nog svårt för dig att bevisa det och därmed ganska meningslöst att fundera på.

Om förre ägaren lämnar fram falska kvitton gör han sig skyldig till urkundsförfalskning. I övrigt så håller jag med föregående talare.

Jag tror att TS måste komma med mer fakta för att få bra råd. Är det ett hus du köpt? Är det ett hus du hyr en lägenhet i? Vad är det för problem du vill lösa?

Om de är utfört Svart eller Vit rör egentligen inte dig i ryggen. Det kan ju faktiskt vara så att de är utfört "svart" men fortfarande lagligt enligt den modellen som några andra beskriver.

Om installationen är säker eller inte är en helt annan fråga. Staten/Polisen bryr sig inte så hejdlöst mycket om det. Däremot kan du tänka dig bry dig om det själv (eftersom du inte vill brinna inne på grund av ett elfel). Det finns en part till som bryr sig, ditt försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget kommer att vägra försäkra huset om installationen är felaktig, detta är ju då ett stort problem eftersom du riskerar att inte kunna ta lån på huset.

Försäkringsbolagen är normalt sett kontrollanter som ska kontrollera om installationen är rätt gjord. När de är gjort kan följande sak ske
1: Installationen är godkänd. Inget händer, och du kan sova tryggt.
2: Installationen är underkänd. Du får anlita en elektriker för att fixa den, sedan kan du skicka räkningen till husets förra ägare under lagen om dolda fel.
3: Försäkringsbolaget hittar inga fel, men vägar trots de godkänna anläggningen. Om de här händer, vilket kanske inte är så stor risk för, men iaf. Så sitter du lite illa till.

Kanske en fråga för juridikforumsdelen, men är det nåt problem med installationen, dåligt utförd, ser fult ut eller liknande? Är det utfört av behörig? Jag förstår det som att elfirman inte har något med jobbet att göra, utan en av de anställda utfört detta, troligen utan sin arbetsgivares kunskap?

matsv201 skrev:
Om de är utfört Svart eller Vit rör egentligen inte dig i ryggen. Det kan ju faktiskt vara så att de är utfört "svart" men fortfarande lagligt enligt den modellen som några andra beskriver.

Om installationen är säker eller inte är en helt annan fråga. Staten/Polisen bryr sig inte så hejdlöst mycket om det. Däremot kan du tänka dig bry dig om det själv (eftersom du inte vill brinna inne på grund av ett elfel). Det finns en part till som bryr sig, ditt försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget kommer att vägra försäkra huset om installationen är felaktig, detta är ju då ett stort problem eftersom du riskerar att inte kunna ta lån på huset.

Försäkringsbolagen är normalt sett kontrollanter som ska kontrollera om installationen är rätt gjord. När de är gjort kan följande sak ske
1: Installationen är godkänd. Inget händer, och du kan sova tryggt.
2: Installationen är underkänd. Du får anlita en elektriker för att fixa den, sedan kan du skicka räkningen till husets förra ägare under lagen om dolda fel.
3: Försäkringsbolaget hittar inga fel, men vägar trots de godkänna anläggningen. Om de här händer, vilket kanske inte är så stor risk för, men iaf. Så sitter du lite illa till.
Det kommer aldrig att gå som dolt fel. Om det är fel på anläggningen så upptäcks det vid en besiktning och har TS ej utfört någon så har han köpt felen också.

Det skulle vara intressant om TS hörde av sig och gav oss lite mer kött på benen.

Den enda dokumentationen som elektrikern normalt lämnar är fakturan. Fakturan är personligt ställd och inte till fastigheten vilket innebär att den inte nödvändigtvis medföljer som dokumentation t.ex. vid en husförsäljning. Dessutom är man bara skyldig att spara sådana dokument i max 10 år. Huruvida en installation är svart eller ej är mellan installatören och skatteverket och är normalt inget som kunden behöver bry sig om utom när man får falska kvitton eller försöker få rot-avdrag. Vissa mindre arbeten (för max 1000 kr per år) är dessutom skattefria vilket innebär att vissa elektriker som t.ex.jobbar extra med att installera diskmaskiner åt vitvaruhandlare har en fast taxa på typ 700 kr som de inte behöver skatta för och som inte ger ROT-avdrag.

c_olsson skrev:
Fakturan är personligt ställd och inte till fastigheten vilket innebär att den inte nödvändigtvis medföljer som dokumentation t.ex. vid en husförsäljning. Dessutom är man bara skyldig att spara sådana dokument i max 10 år.
Varför skulle man över huvud taget vara "skyldigt" att spara en faktura en endaste sekund om man inte vill?

Att det sen för ens egen skull kan vara lämpligt och klokt att spara den håller jag helt med om men det är en annan sak.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.