Jag håller på och gör om källaren till tvättstuga, toalett, förvaring mm.
I mitten av källaren finns en gammal gjutjärnsbrunn, vilket jag tänkt dra avloppet till.
Förstår att lämpligt är att byta den, och det är nog inga konstigheter, men jag är orolig att jag bilar sönder dränering eller annat vatten/avlopp. Kan man ta reda på det, eller hur brukar sådant ligga? Jag har inga ritningar på detta. Se bild om hur jag tänkt ligga nytt avlopp till brunnen. Det är endast tillkoppling vatten från tvättmaskin som skall ner via detta rör.

• Öppen gammal gjutjärnsbrunn i betonggolv med intilliggande grusat avloppsdike och ett lösaktigt plastavloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog rekommenderat dig att byta brunnen till en där du kopplar på tvättavloppet under mark så att säga.

En sådan brunn som du visar har mig veterligen alltid röret anslutet där du har som en liten "hylla" för själva vattenlåset, så på bilden går avloppet ner mot höger.

Beroende på vad du tänker göra i det rum brunnen finns så är det olika alternativ. Men tänker du inte fixa golvet i det rummet, men ha kvar en brunn på samma plats, så är det enklaste att:
1. Bila upp brunnen
2. Bila upp en bit av sträckan för avloppsröret. Gör det försiktigt och bila upp där du hittar en skarv i gjutjärnsrören (som det förmodligen är?)
3. Såga av röret så du får en bra stump att jobba mot.
4. Stoppa dit en ny brunn och anslut den med nytt plaströr som du sticker in i det gamla.
5. Gjut igen.

Finns muffar att tillgå för att koppla ihop rören. Annars fick jag rådet att täta med ett gammalt lakan indränkt i cementbruk och sen gjuta igen...

Men jag är varken röris eller har mer erfarenhet än att jag knackat upp betonggolv med gjutjärnsbrunnar ett par gånger.

Tack för ditt svar

Jag har nu bilat upp, men jag har då en Pemslang jag inte riktigt vet vad den går till. Jag vill dock koppla den till avloppet på ett snyggt sätt ändå. Den kommer ut från vänster som syns på bild.
Har köpt brunn med extra uttag på 45mm.

Finns det någon övergångs koppling från 25mm Pem till 45mm avloppsrör.?

• Uppbruten betonggolv med synlig avloppsrörinstallation och verktyg, pemslang kommer ut från vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.