Hej,
Har en original altandörr från 1975 som jag skulle vilja byta. Tänkte försöka ge mig på detta själv.
Hur kommer processen att byta ut dörren att se ut och vad är det jag ska tänka på?
Tänker byta till en fönsterdörr från Elitfönster.

• Vit altandörr från 1975 med glasruta, sedd utifrån, omges av ljus tegelvägg och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr från 1975 med glasruta, öppning mot trädgård. Dörren ska bytas mot en fönsterdörr från Elitfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Köper du en ny dörr med karm eller tänker du försöka hitta en dörr som passar i befintlig karm?

I det första fallet så får du:
- börja med att ta bort foder, täcklister och plåtar och frilägga karmen
- lyft av dörren och dra ur/kapa spikar som håller karmen
- plocka ur gamla karmen
- sätt i den nya karmen på samma ställe, ha kilar till hands för att ställa den på och justera höjd samt våg
- använd kilar för att hålla den upprätt i hålet när du justerar lodlinjen
- skruva i karmskruv och justera så att karmen är i lod och med raka sidor (ta diagonala kryssmått)
- sätt i dörren och kolla att den kan stängas och att den har lika mycket avstånd till karm runt om
- dreva mellan karm och regelstomme samt under tröskel, kan även göras med fogskum men var försiktig så att du inte pressar karmen skev med skummet
- sätt nya foder eller återmontera gamla foder, täcklister och plåt.
- måla om det behövs.

Bra att tänka på är att den nya karmens yttermått inte är större än befintlig karm, se verkligen till att karmen monteras i lod och är rätvinklig, dreva eller foga(med skum) så att det inte läcker luft runt karmen.

T Testarn skrev:
Köper du en ny dörr med karm eller tänker du försöka hitta en dörr som passar i befintlig karm?

I det första fallet så får du:
- börja med att ta bort foder, täcklister och plåtar och frilägga karmen
- lyft av dörren och dra ur/kapa spikar som håller karmen
- plocka ur gamla karmen
- sätt i den nya karmen på samma ställe, ha kilar till hands för att ställa den på och justera höjd samt våg
- använd kilar för att hålla den upprätt i hålet när du justerar lodlinjen
- skruva i karmskruv och justera så att karmen är i lod och med raka sidor (ta diagonala kryssmått)
- sätt i dörren och kolla att den kan stängas och att den har lika mycket avstånd till karm runt om
- dreva mellan karm och regelstomme samt under tröskel, kan även göras med fogskum men var försiktig så att du inte pressar karmen skev med skummet
- sätt nya foder eller återmontera gamla foder, täcklister och plåt.
- måla om det behövs.

Bra att tänka på är att den nya karmens yttermått inte är större än befintlig karm, se verkligen till att karmen monteras i lod och är rätvinklig, dreva eller foga(med skum) så att det inte läcker luft runt karmen.
Tusen tack för en bra och detaljerad förklaring. Jag tar detta med mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.