Hej,
jag har idag ett FTX-aggregat från Flexit model S4 R som nu har passerat 20 års ålder.
Båda fläktarna har börjat låta och det är gissningsvis lagren som har fått nog. Ovanpå detta upptäckte jag då jag skulle fixa lite med den att drivremmen till återvinningen gått av.
Frågan är om det är lönt att reparera den, eller om jag ska bit i det sura äpplet och köpa en ny. Tänker mig att motorn till återvinningen samt elektroniken också börjar närma sig den tekniska livslängden.

Vad tror ni, är det dags att byta och vad ska jag isåfall titta och viktigast undvika att titta på?

/Björn

Några nya lager och en ny rem kostar inte så mycket.
Jag gillar annars att byta ut saker men där hade jag provat att laga först.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Säkert värt att försöka reparera och köra ett par år till, det är inte många kronor för lager och remmar, plus att det är lite roligt att skruva!

Byt aggregatet när styrenheten går sönder (om den inte finns som reservdel), det rent mekaniska går att underhålla länge till.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig bytt lager på fläktarna, är det komplicerat?
Nya fläktar kostar dryga 6000 kr styck och originalremmen närmare en tusenlapp. Därav funderingen på om det var lönsamt att reparera.

B bjorn-k skrev:
Jag har aldrig bytt lager på fläktarna, är det komplicerat?
Nya fläktar kostar dryga 6000 kr styck och originalremmen närmare en tusenlapp. Därav funderingen på om det var lönsamt att reparera.
Nej det är inte komplicerat, men har man inte gjort något liknande förut så tar det lite mer tid.
En ny rem borde gå att få tag på för betydligt mindre än 1000 kr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.