27 813 läst ·
118 svar
28k läst
118 svar
Byta FTX till FLVP
Jag upplever inte drag i vårat hus med flvp från 07. dockad med en calmar v33 med ackar
Pumpen håller 120 m2 till +6 grader utan utan tillskott, (har element skulle tro att den skulle bli effektivare om man hade golvvärme)
uppvärmningskostnad+ varmvatten innan vi dockade vedpannan var 14000kw/år på 6 pers (har inte snålat med värme eller vv)
Pumpen håller 120 m2 till +6 grader utan utan tillskott, (har element skulle tro att den skulle bli effektivare om man hade golvvärme)
uppvärmningskostnad+ varmvatten innan vi dockade vedpannan var 14000kw/år på 6 pers (har inte snålat med värme eller vv)
Och om man drar ner ventilationen med FLVP drar inte huset mindre energi, eller hur menar du?mariatherese skrev:Eh, nej? Om jag drar ner ventilationen så drar huset istället mindre energi. Vad är det för extra tillskott du tänker att man behöver om man skulle dra ner ventilationen?
Känna drag och kalluft är väldigt individuellt har jag märkt. Jag kan köpa att jag är extra känslig, jag har inte så mycket isolering.
Drar du ner ventilationen minskar mängden återvunnen energi både med FTX och FLVP. Energiförlusten torde minska motsvarande mycket i bägge fallen. Så vilken fördel menar du att FTX har? Du måste fortfarande tillsätta värme utanför FTX-aggregatet på samma sätt som jag tillsätter värme utanför FLVP. Tänk extremfallet att vi stänger av ventilationen helt. Vad skiljer då våra anläggningar åt?
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Sandhall - jag tror jag har förklarat mig tillräckligt för att det skall nå samtliga läsare. Men jag förstår - du gillar verkligen frånluftsvärmepumpar. Bra, var och en blir salig på sin tro! 
Om du hittar några fel i min argumenation får du hemst gärna angripa dessa på ett sakligt sätt. Annars sätter jag dig bara i facket med många andra FTX-ägare som verkar ha ett väldigt stort behov att försvara sitt val av ventilationssystem. Och inte nödvändigtvis med argument som håller.
Tankevurpa även här! Helt rätt att mycket energi erhålls vid fasomvandling, MEN det gäller åt båda hållen. Lika mycket energi som du får ut när du omvandlar fukten i luften till is, lika mycket energi tas från inomhusluften vid avfrostning.Jonas08 skrev:moderna som ComfortZone och Nibe F750 som kyler luften till -15C. Som Mikael_L säger ger detta mycket mer energi vid fasomvandligen. Och KnockOnWood det är inte bara i teorin! ComfortZone har funnits i massor av år och fungerar kanon! Nibe har "kopierat" Comfortzone sedan några år tillbaka med F750. Isen som bildas avfrostas med jämna mellanrum genom att kompressorn stannar ett par minuter (går snabbt eftersom den varma inomhusluften smälter isen snabbt).
Vi tar mitt tidigare exempel, men med en mycket bättre FLVP som kramar ur mer energi sa att utluften kyls till -15C, fortfarande -5C utomhus. All luft som ventileras ut ersätts då av lika mycket -5C luft. Den enda energi som tillförs till systemet är det som värmepumpen kan klämma ut ur differensen mellan -5C och -15C. Men eftersom flödet genom en FLVP är relativt lågt blir den tillförda energin inte så stor. (Tänk en luftvärmepump vid -5C men med ett lika lågt luftflöde som i en FLVP) Frågan är då om denna enda energi som tillförs systemet är tillräcklig för att kompensera värmeförluster genom fönster/väggar och det varmvatten som spolas ut ur systemet. Jag tror inte det, därför behövs ytterligare energi tillföras med elpatron eller annat!Jonas08 skrev:Resonemanget att lika mycket utomhus-luft måste komma in i huset som FLVP pumpar ut stämmer ju men eftersom frånluften kyls till -15C blir det bara en förlust dom dagar då utetemperaturen är lägre än -15C (då behövs värmepatronen). I dom flesta delarna av landet betyder det att 99% av årets dagar producerar FLVPen relativt billig energi. Sen behöver man ju ändå ventilera huset även om man har en annan energikälla.
//Jonas
Inluften till pumpen är ju alltid 20 grader. Drygt (eftersom man tar från taket där den varmaste luften finns). Så effektiviteten sänks inte som effektiviteten sänks på en luft VP när utetempen sjunker. Går alltså inte att jämföra på det sättet.
Sedan, att mer av energin krävs för uppvärmning ju kallare det är - det är en annan femma. Har pumpen sänkt luften från 20 till -15 finns ju energi för att värma samma luftmängd från -15 till 20. Minus förluster i pumpen. Och minus strålningsförluster. Så nej, man klarar sig inte utan tillskott ner till - 15. Men inte så långt ifrån (beroende på hur välisolerat huset är naturligtvis).
Sedan, att mer av energin krävs för uppvärmning ju kallare det är - det är en annan femma. Har pumpen sänkt luften från 20 till -15 finns ju energi för att värma samma luftmängd från -15 till 20. Minus förluster i pumpen. Och minus strålningsförluster. Så nej, man klarar sig inte utan tillskott ner till - 15. Men inte så långt ifrån (beroende på hur välisolerat huset är naturligtvis).
Redigerat:
Nej, nu är det du som gör en tankevurpa. Den blåser ju ut den -15C kalla luften utomhus så den behöver ju inte avfrosta allt. Det bildas ju endast lite is som måste avfrostas precis som i en Luft-Luft-värmepump. Jag tror att min Comfortzone går i ca 20 min och avfrostar i 2 min (när den går på full värmepumpeffekt).Rappala skrev:
Jag är inte fysiker och tänker inte fortsätta argumentera. Jag har en Comfortzone som värmer mitt hus (och tusentals hus med mig). Jag kan bara säga att det funkar superbra! Elpatronen går endast in om det är jättekallt.
Comfortzone har svar på några frågor på hemsidan:
http://www.comfortzone.se/fragor-och-svar/
Eller energimängds fakta från oberoende energimyndighetens test:
http://www.nibe.se/Pages/97557/Jamforelse_fvp.pdf
Sluta argumentera att det inte fungerar! Läs faktan ovan istället att det fungerar! Exakt hur det fungerar är antagligen Comfortzones och Nibes hemlighet (läs: affärsidé).
En bra FLVP kan värma ett helt hus, producera varmvatten och fixa ventialtionen i ett relativt prisvärt paket.
//Jonas
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Trams! Eftersom jag anser att jag redan har förklarat så tydligt som det går och du fortfarande väljer att medvetet missförstå (för jag vill tro det bästa) så finns det väl ingen anledning att lägga tid på det? Jag säger bara att det är väl jättebra att du är nöjd med ditt val!sandhall skrev:
OK jag slutar! Vill bara säga att jag har en FLVP själv som jag tycker fungerar mycket bra. Det jag reagerar på är när det uttrycks som att en FLVP "skapar energi" på ett sätt som bryter mot termodynamikens lagar. Men jag inser att det jag tycker är "logik" kan uppfattas som att det teoretiseras för mycket!Jonas08 skrev:
Så i valet mellan FLVP och FTX i ett nybygge så skulle jag välja FLVP!
Jag är ledsen, jag kan inte låta bli att svara en gång till angående fasomvandlingen från vatten till is. På sid två i din länk svaras på den frågan och jag har markerat precis det jag påtalade!
Det sker två fasomvandlingar, från ånga till vatten och från vatten till is. Den senare reverseras under avfrostningen och den energin går förlorad igen. Energivinsten vid omvandling från ånga till vatten består dock och det är den energivinsten som redovisas i våra diagram."
"Vanlig kommentar: Det går inte att tillgodoräkna sig fasomvandlingen eftersom påfrysningen på kondensorn måste tinas. Då går den intjänade energin förlorad igenJonas08 skrev:
Det sker två fasomvandlingar, från ånga till vatten och från vatten till is. Den senare reverseras under avfrostningen och den energin går förlorad igen. Energivinsten vid omvandling från ånga till vatten består dock och det är den energivinsten som redovisas i våra diagram."
Genom att antyda att mina åsikter är en tro, snarare än fakta så antyder du ju samtidigt att jag talar av religiös övertygelse. Du ger dig på mig som person i stället för det jag skriver. Ful debatteknik som ofta används av den som får slut på argument.mariatherese skrev:
Varför inte angripa det du tycker är fel i det jag skriver. Mycket ärligare.
Det är inte en tro som ligger bakom mitt val av system. Har läst den fakta och forskning jag kommit över i ämnet och har gjort mitt val utifrån det. Valde aktivt bort FTX av de anledningar jag redovisat.
Hej igen.
Nu har ju denna tråd blivit en ganska stor diskussion om flvp och ftx.
Ville bara meddela att vi har skaffat oss en Nibe F470 till ett pris av ca 46tkr. Den har ju tillluftsvärmare också.
Fick en offert på att endast ersätta köks FTX:en och sätta den en våning upp i klädkammare. Detta skulle fixas till en kostnad av cirka 52 tkr.
Tyckte det blev ett lätt val att istället få en helt ny panna till ett mindre pris än att bara få en ny ftx. Speciellt då våran nuvarande panna är sen 1984.
Nu har ju denna tråd blivit en ganska stor diskussion om flvp och ftx.
Ville bara meddela att vi har skaffat oss en Nibe F470 till ett pris av ca 46tkr. Den har ju tillluftsvärmare också.
Fick en offert på att endast ersätta köks FTX:en och sätta den en våning upp i klädkammare. Detta skulle fixas till en kostnad av cirka 52 tkr.
Tyckte det blev ett lätt val att istället få en helt ny panna till ett mindre pris än att bara få en ny ftx. Speciellt då våran nuvarande panna är sen 1984.
Hej
Nibe 470 var alternativet om vi ville ersätta våran trasiga CTC Master 103-9R till/från luft värmepump och en snabboffert från han som installerade den gamla på runt 70.000kr. Men jag valde bergvärme istället och för att slippa installera frånluft ventilation så satte jag in en FTX växlare Heru 100EC med frikyla element. Bergvärmen gick på 120.000kr ink rot.
// Fredrik
// Fredrik
Nibe 470 var alternativet om vi ville ersätta våran trasiga CTC Master 103-9R till/från luft värmepump och en snabboffert från han som installerade den gamla på runt 70.000kr. Men jag valde bergvärme istället och för att slippa installera frånluft ventilation så satte jag in en FTX växlare Heru 100EC med frikyla element. Bergvärmen gick på 120.000kr ink rot.
// Fredrik
// Fredrik
Det är så liten del av husets energi som förloras genom ventilationen.
Räkna Q=m*cp*dt får ni se, dvs energi=massflöde * värmekapacitet * temperaturdifferens, jämför detta med vad ert hus förlorar genom väggar och tak.
Oavsett om FLVP kan sänka 20 - (-15) = 35 grC så finns inte energin där för att ersätta det som förloras genom väggar och tak.
Tekniskt vinner BVP över FLVP.
Den ekonomiska aspekten är mer intrikat.
Men min åsikt är att BVP + FTX vinner mot FLVP i båda ronderna.
Räkna Q=m*cp*dt får ni se, dvs energi=massflöde * värmekapacitet * temperaturdifferens, jämför detta med vad ert hus förlorar genom väggar och tak.
Oavsett om FLVP kan sänka 20 - (-15) = 35 grC så finns inte energin där för att ersätta det som förloras genom väggar och tak.
Tekniskt vinner BVP över FLVP.
Den ekonomiska aspekten är mer intrikat.
Men min åsikt är att BVP + FTX vinner mot FLVP i båda ronderna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
JOW
du har säkert helt rätt!
Och du slipper omaket med tilluftventiler i varje rum som leder in kall vinterluft.
Så beror det också på hur stort uppvärmningsbehov man har,
alltså var i landet huset ligger och hor det är isolerat.
Jag är optimist, och har satsat på en FTX och en luft-luftvärmepump här i södraste sydsverige.
Inte värsta komforten, har ingen golvvärme, men å andra sidan mycket små investeringar.
du har säkert helt rätt!
Och du slipper omaket med tilluftventiler i varje rum som leder in kall vinterluft.
Så beror det också på hur stort uppvärmningsbehov man har,
alltså var i landet huset ligger och hor det är isolerat.
Jag är optimist, och har satsat på en FTX och en luft-luftvärmepump här i södraste sydsverige.
Inte värsta komforten, har ingen golvvärme, men å andra sidan mycket små investeringar.