Japp och köpa nibbler. 😅A Avemo skrev:
Annars hittade jag denna nu som är 1200, bör funka ok den med. Lite dyrare bara.
https://www.hornbach.se/p/takplat-precit-sinus-18-svart-1200x883x0-4-mm/10209482/
Jag har inte provat med nibbler. Men det brukar gå bra med sticksåg. Snittet blir förstås utan rostskydd. Men jag tror att plåten är förzinkad. Det kan skydda även vid små ytor bart järn.F Fideliox skrev:
Har varken eller tyvärr dock har farsan en nibbler så kan nog låna den. Såg att byggmax hade en liten monteringsguide: https://www.byggmax.se/media/catalog/product/attachments/259906/Takplåt_monteringsanvisning-1699772677.1769.pdfA Avemo skrev:
Sidan jag kapar ska ju ändå ligga intill huset och där blir det inte mycket vatten. Men jag har en burk hammarlack så nog inte fel att pensla snittet.
Jag har lärt mig i dalarna eftersom det annars blir för mycket "svikt" i plåten. Du har ju inget att skruva mot i topparna.F Fideliox skrev:
Gummitätningen i skruven skall skydda mot vattnet som rinner (det som annars gör att man känner att det är bättre att skruva i toppen).
Både plåt och plast kan man kapa med vinkelslip med kapskiva, föeträdesvis tunn skiva för rostfritt.
Använd aldrig kaprondell/vinkelslip eftersom dessa kan skada ytan på plåten.
Hur man skadar ytan fattar inte jag..
Använd aldrig kaprondell/vinkelslip eftersom dessa kan skada ytan på plåten.
Hur man skadar ytan fattar inte jag..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Normen är dal för att sätta fast plåten mot bärläkten och topp för överlappen men för ditt lilla projekt skulle jag inte köpa överlappsskruv alls och bara skruva på sunt förnuft, sitter det fast och inte fladdrar i vinden är det väl bra nog 😉
Värmen från vinkelslip förstör förzinkningen så det är inte direkt rekomenderat men funkar gör det såklart.
Värmen från vinkelslip förstör förzinkningen så det är inte direkt rekomenderat men funkar gör det såklart.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Jag har inte gjort några tester men har sett skillnaden i andra sammanhang, främst taksäkerhet där jag har sett exempel med mer rost efter nån månad efter vinkelslip än efter 20år om det sågats kallt. Inte så att allt bara rostar bort utan vi pratar i princip estetisk ytrost vid snitten...
Utan att överdriva risken tycker jag bara det är lite dumt sålänge som det är att gå mot montageanvisningarna och det brukar stå någonstans att man inte ska använda vinkelslip. Jag vet inte hur stor skillnad vatten gör när man skär(slipar) med friktion, det är ju inte riktigt samma som att kyla ett sågblad
Utan att överdriva risken tycker jag bara det är lite dumt sålänge som det är att gå mot montageanvisningarna och det brukar stå någonstans att man inte ska använda vinkelslip. Jag vet inte hur stor skillnad vatten gör när man skär(slipar) med friktion, det är ju inte riktigt samma som att kyla ett sågblad
Redigerat:

