F
Har ett vedskjul plasttak som blåst sönder. Funderar på att sätta på istället för plast. Behöver jag tänka på något särskilt eller är det bara att skruva?
Skadat plasttak på ett vedskjul med en trasig del avslöjad, och förberedelse för ny takinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behovet av belysning där inne kan öka. Enda fördelen med ett plasttak är väl att det släpper igenom ljus.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
A Avemo skrev:
Behovet av belysning där inne kan öka. Enda fördelen med ett plasttak är väl att det släpper igenom ljus.
Ja det är väl det kanske. Men använder pannlampa ändå. 😅
 
F
Ser ut som gamla är 1250mm. Hittar varken plast eller plåttak i den längden. Minsta verkar vara 2000mm långa tyvärr, det är för långt, plåttak går väl dock att dela med en nibbler?
 
Redigerat:
Det är tunn plåt och inga problem att dela. Då är det väl bäst om du skaffar 2500 mm lång plåt som du delar på mitten.
 
F
F
A Avemo skrev:
Det är tunn plåt och inga problem att dela. Då är det väl bäst om du skaffar 2500 mm lång plåt som du delar på mitten.
Hur svårt är det att få ett rakt och jämt snitt med en nibbler egentligen? Risk att man förstör färg/rostskydd i plåten?
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Hur svårt är det att få ett rakt och jämt snitt med en nibbler egentligen? Risk att man förstör färg/rostskydd i plåten?
Jag har inte provat med nibbler. Men det brukar gå bra med sticksåg. Snittet blir förstås utan rostskydd. Men jag tror att plåten är förzinkad. Det kan skydda även vid små ytor bart järn.
 
F
A Avemo skrev:
Jag har inte provat med nibbler. Men det brukar gå bra med sticksåg. Snittet blir förstås utan rostskydd. Men jag tror att plåten är förzinkad. Det kan skydda även vid små ytor bart järn.
Har varken eller tyvärr dock har farsan en nibbler så kan nog låna den. Såg att byggmax hade en liten monteringsguide: https://www.byggmax.se/media/catalog/product/attachments/259906/Takplåt_monteringsanvisning-1699772677.1769.pdf

Sidan jag kapar ska ju ändå ligga intill huset och där blir det inte mycket vatten. Men jag har en burk hammarlack så nog inte fel att pensla snittet.
 
F
När man skruvar fast plåten, gör man det i dal eller topparna eller både och?
 
F Fideliox skrev:
När man skruvar fast plåten, gör man det i dal eller topparna eller både och?
Jag har lärt mig i dalarna eftersom det annars blir för mycket "svikt" i plåten. Du har ju inget att skruva mot i topparna.

Gummitätningen i skruven skall skydda mot vattnet som rinner (det som annars gör att man känner att det är bättre att skruva i toppen).
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Både plåt och plast kan man kapa med vinkelslip med kapskiva, föeträdesvis tunn skiva för rostfritt.

Använd aldrig kaprondell/vinkelslip eftersom dessa kan skada ytan på plåten.

Hur man skadar ytan fattar inte jag..
 
Rickard.
Normen är dal för att sätta fast plåten mot bärläkten och topp för överlappen men för ditt lilla projekt skulle jag inte köpa överlappsskruv alls och bara skruva på sunt förnuft, sitter det fast och inte fladdrar i vinden är det väl bra nog 😉

Värmen från vinkelslip förstör förzinkningen så det är inte direkt rekomenderat men funkar gör det såklart.
 
  • Gilla
Omme och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Värmen från vinkelslip förstör förzinkningen...
Ok.
Här fann en användare att det faktiskt gick bra med tunn skiva.

Om man kyler med vatten borde det inte kunna bli varmt alls?
 
Rickard.
Jag har inte gjort några tester men har sett skillnaden i andra sammanhang, främst taksäkerhet där jag har sett exempel med mer rost efter nån månad efter vinkelslip än efter 20år om det sågats kallt. Inte så att allt bara rostar bort utan vi pratar i princip estetisk ytrost vid snitten...

Utan att överdriva risken tycker jag bara det är lite dumt sålänge som det är att gå mot montageanvisningarna och det brukar stå någonstans att man inte ska använda vinkelslip. Jag vet inte hur stor skillnad vatten gör när man skär(slipar) med friktion, det är ju inte riktigt samma som att kyla ett sågblad :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.