T Teo ohlsson skrev:
Ja tyvärr så är det bara effekt och inte temperatur
Det känns så extremt udda att jag måste fråga vad du baserar den uppfattningen på. Har du läst det i en manual till elementet? På element från 60-talet finns det ibland ett vred med 4 eller 5 distinkta lägen som reglerar effekten. Detta var till hjälp för dåtidens dåliga termostater. Men ett steglöst vred på ett element som styr en effektregulator och inte en termostat. Det har jag aldrig sett. Det finns helt enkelt ingen orsak att göra ett sådant då en termostat är bättre för ändamålet utan att vara dyrare eller mer komplicerad. Vill du köpa nya element ändå är det ju bara att göra. Men annars tycker jag steg ett är att fundera ut hur ditt befintliga element fungerar.

Nu svårt att se på elementet hur det styrs. Termostaten på väggen ser ut att vara on/off. TS får öppna locket och på insidan är det nog ett schema. Sen hur tamparna går från termostaten är en bra fråga, till ett element eller till någon drivenhet vid centralen, med nägon form av relän som kopplade in elementet i det rummet. Kunde även vara zonvis. Förr i tiden så sattes en termostat i rummet som tamparna gick direkt till element.
Inte helt fel omTS lossar på locket på den delen vid centralen och lägger upp ett foto hur det ser ut på insidan, kan även på den finnas ett schema på insidan.

Redigerat:
Kan man koppla in någon Shelly eller Plejd som styr dom gamla elementen direkt i kopplingslådan kanske?
A Avemo skrev:
Det känns så extremt udda att jag måste fråga vad du baserar den uppfattningen på. Har du läst det i en manual till elementet? På element från 60-talet finns det ibland ett vred med 4 eller 5 distinkta lägen som reglerar effekten. Detta var till hjälp för dåtidens dåliga termostater. Men ett steglöst vred på ett element som styr en effektregulator och inte en termostat. Det har jag aldrig sett. Det finns helt enkelt ingen orsak att göra ett sådant då en termostat är bättre för ändamålet utan att vara dyrare eller mer komplicerad. Vill du köpa nya element ändå är det ju bara att göra. Men annars tycker jag steg ett är att fundera ut hur ditt befintliga element fungerar.
Elementen har inget inbyggt termostat. De styrdes tidigare av en Frico Villakomfort som satt centralt i huset och använde externa temperaturgivare i varje rum. Den enheten är trasig och ur drift, så vreden på elementen verkar bara styra effektläge och inte temperatur.

De externa givarna sitter fortfarande kvar men är inte inkopplade längre, så elementen kör bara på utan någon temperaturreglering alls. Jag brukar ha dem på läge 2 och då märks det tydligt att temperaturen varierar kraftigt. På natten är det runt 20 grader men på morgonen kan det bli 25 grader om solen legat på.

Det är därför jag vill byta till något som har inbyggd termostat och möjlighet till smart styrning per rum.

T Teo ohlsson skrev:
Kan man koppla in någon Shelly eller Plejd som styr dom gamla elementen direkt i kopplingslådan kanske?

Elementen har inget inbyggt termostat. De styrdes tidigare av en Frico Villakomfort som satt centralt i huset och använde externa temperaturgivare i varje rum. Den enheten är trasig och ur drift, så vreden på elementen verkar bara styra effektläge och inte temperatur.

De externa givarna sitter fortfarande kvar men är inte inkopplade längre, så elementen kör bara på utan någon temperaturreglering alls. Jag brukar ha dem på läge 2 och då märks det tydligt att temperaturen varierar kraftigt. På natten är det runt 20 grader men på morgonen kan det bli 25 grader om solen legat på.

Det är därför jag vill byta till något som har inbyggd termostat och möjlighet till smart styrning per rum.
Fullt rimligt resonemang att byta, oavsett vilket märke eller modell på framtida element du väljer tycker jag. Bygghemma har en offert-funktion har jag sett på fönster i alla fall, kanske kan du få bättre pris om du ska beställa flera element på en gång.

• Gilla
Teo ohlsson
  • Laddar…
T Teo ohlsson skrev:
Har inte koll på om det finns någon inbyggnadspuck eller liknande som är klassad för att bryta 400V, typ alla är klassad för max 250V. Eftersom det är tvåfas 400V till radiatorerna idag så måste det som bryter strömkretsen klara 400V, man kan sätta ett relä mellan pucken och radiatorn, (pucken styr relät, relät styr radiatorn).
Sen måste neutralledare dras fram till varje radiator.

Totte_S
Adax Neo finns 400V; jag har fem st. Direkt integration med Tibber om man vill.
Jag bytte ut två gamla och kompletterade i rum utan. Har luft/luft som basvärme. Inte så dumt att kunna se förbrukning per radiator, räddat mig från onödiga kostnader. Det visade sig att det var väldigt dumt att försöka stänga dörren till ett rum och ha radiatorn lågt; den gick då konstant för att hålla 13-15 på vintern. Öpnnade dörren och lvp höll istället låg temp i det rummet, radiatorn stöttade bara när utetempen föll. Jag har alla mina radiatorer ställda lågt, 15-18 beroende på rum.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
P
T Teo ohlsson skrev:
Och ja, wifi i sig sparar inget. Men det ger möjlighet att styra bättre, t.ex. efter elpris, närvaro eller schema. Jag gillar att kunna justera rum för rum istället för att styra allt centralt.
Med WiFi kan man väl dessutom placera en termostat i rummet på en vettigare plats än på själva radiatorn?

P pmd skrev:
Med WiFi kan man väl dessutom placera en termostat i rummet på en vettigare plats än på själva radiatorn?
Det beror nog på. Olika för olika produkter.
Men att kunna placera en termostat på vettig plats i rummet är ju alltid mycket bra. Speciellt om man kan ha en gemensam termostat till flera radiatorer. Det som är värt att ha koll på är att systemet kan hantera om batteriet i en batteridriven termostat tar slut.

P
Bönhas Bönhas skrev:
Det beror nog på. Olika för olika produkter.
Men att kunna placera en termostat på vettig plats i rummet är ju alltid mycket bra. Speciellt om man kan ha en gemensam termostat till flera radiatorer. Det som är värt att ha koll på är att systemet kan hantera om batteriet i en batteridriven termostat tar slut.
Vad har man WiFi till, om inte för att styra radiatorns elförbrukning?

Det vill ju till förstås att det finns termostater som är kompatibla, men det borde inte vara omöjligt att hacka ihop något eget, om man har den läggningen.

Termostater ska nog helst ha elförsörjning via husets elsystem, kanske med en väggvårta.

Batteribackup är förstås bra så att man kan fortsätta att styra radiatorerna om det blir strömavbrott. 😉

A Avemo skrev:
Кажется настолько странным, что мне приходится спрашивать, на чем основано ваше мнение. Вы читали об этом в стремлении к элементу? На нагревательных элементах 60-х годов иногда есть ручка с 4 или 5 определенными положениями, которая регулирует мощность. Это было полезно для плохих термостатов того времени. Но бесступенчатой ручки на нагревательном элементе, которая управляет регулятором мощности, а не термостатом, я никогда не видел. Просто нет смысла это делать, так как термостат лучше подходит для этой цели, не будучи более дорогим или сложным. Если вы все еще хотите купить новые нагревательные элементы, вы можете это сделать. Но в противном случае, я думаю, первым шагом будет выяснить, как работает ваш старый нагревательный элемент.
Как владелец «умного» дома с «умным» отоплением, могу сказать, что вам не нужен «умный» обогреватель. Если бы у вас была возможность установить выключатель Shelley, вы могли бы централизованно управлять своими «умными вещами». Термометр на нагревательном элементе измеряет температуру под ним (на столбе) у окна. А вам нужна температура в центре комнаты на высоте 1,5 метра от столба. Вот у меня в доме все термометры, и на основе действий данных элементов и онлайн и выключаются «умные» выключатели (например, Shelley). И в каждой комнате свой температурный режим.
T Teo ohlsson skrev:
Я рассматриваю возможность замены моих нынешних настенных нагревательных элементов на 400 В (без термостата, с ручным управлением) на нагревательные элементы Mill Gen 3 WiFi, работающие от напряжения 230 В.

Всего в доме 9 радиаторов, но основное тепло поступает от теплового насоса «воздух-воздух», который и обеспечивает основное отопление. Электрические радиаторы используются в основном как дополнительное отопление в спальнях и когда на улице очень холодно.

Вопрос такой:
– Стоит ли вкладывать средства в переход на Mill?
– Есть ли недостатки при переходе с 400 В на 230 В в доме с несколькими элементами?
– Кто-нибудь делал подобный переход и может поделиться своим опытом?

(Отправляю фото старых элементов)

P pmd skrev:
Batteribackup är förstås bra så att man kan fortsätta att styra radiatorerna om det blir strömavbrott. 😉
Batteribackup till radiatorerna? Eller skall man styra de strömlösa radiatorerna? Undrar...

S SFonderat skrev:
Som ägare till ett "smart" hem med "smart" uppvärmning kan jag säga att du inte behöver en "smart" värmare. Om du hade möjlighet att installera en Shelley-brytare skulle du kunna styra dina "smarta saker" centralt. Termometern på värmeelementet mäter temperaturen under det (på stolpen) vid fönstret. Och du behöver temperaturen i mitten av rummet på en höjd av 1,5 meter från stolpen.Här i mitt hus stängs alla termometrar av, baserat på hur dessa element och online- och "smarta" brytare (till exempel Shelley) påverkas. Och varje rum har sin egen temperaturregim.
Lättare att förstå kanske. Googles översättning, inte min.

P pmd skrev:
Vad har man WiFi till, om inte för att styra radiatorns elförbrukning?
För att styra värmen i rummet skulle jag tro. Men WiFi används till så mycket att man väl kan säga att WiFi används till allt utan att komma speciellt långt från sanningen. Problemet med det är att systemen stör varandra.

Så har man mycket annat WiFi i hemmet kanske man skall utnyttja att det redan finna trådar dragna till lämpligt placerade termostater och återanvända infrastrukturen så att säga. Och då också slippa behöva använda batterier.

P
Bönhas Bönhas skrev:
För att styra värmen i rummet skulle jag tro.
Är inte det samma sak som att styra elförbrukningen? Värmen torde vara proportionell mot elförbrukningen.

P pmd skrev:
Är inte det samma sak som att styra elförbrukningen? Värmen torde vara proportionell mot elförbrukningen.
Ursäkta att jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade naturligtvis att man har termostaten för att styra temperaturen. Inget annat. Alltså varken värme eller elförbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.