Jag funderar på att byta ut mina nuvarande väggmonterade 400V-element (utan termostat, styrs manuellt) mot Mill Gen 3 WiFi-element som går på 230V.

Totalt har jag 9 element i huset, men värmen kommer till stor del från en luft-luftvärmepump som sköter basvärmen. Elradiatorerna används främst som komplement i sovrum och när det är riktigt kallt ute.

Frågan är:
– Är det värt investeringen rent ekonomiskt att byta till Mill?
– Finns det några nackdelar med att gå från 400V till 230V i ett hus med flera element?
– Någon som har gjort ett liknande byte och kan dela med sig av erfarenheter?

(Skickar med en bild på de gamla elementen)

• Väggmonterat 400V-element under ett fönster med dekorativa föremål på fönsterbrädan, inkluderar en lampa och en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt väggmonterat 400V-element utan termostat, vit färg, trägolv i bakgrunden.
    Skapa konto
Vad är anledningen till att du vill ha wifi-styrd radiator?

Det är egentligen bättre med 400V radiatorer än med 230V radiatorer, anledningen är att strömförbrukningen blir jämnare mellan faserna främst när bara någon radiator är igång.

Sen lär det inte finnas någon nolla framdragen till radiatorerna utan det måste dras fram om du väljer 230V radiatorer.

• Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att du vill ha wifi-styrd radiator?

Det är egentligen bättre med 400V radiatorer än med 230V radiatorer, anledningen är att strömförbrukningen blir jämnare mellan faserna främst när bara någon radiator är igång.

Sen lär det inte finnas någon nolla framdragen till radiatorerna utan det måste dras fram om du väljer 230V radiatorer.
Tack för bra input!

Jag vill kunna styra värmen per rum utifrån schema, närvaro och elpris (via Tibber), och integrera allt i Home Assistant för bättre kontroll och lägre elförbrukning.

Jag använder en luft-luftvärmepump som basvärme, men vid riktigt kallt väder går elementen parallellt – så belastningen kan bli hög vissa perioder. Jag är medveten om att 400V ger bättre fasbalans, men väger det mot möjligheten till smart styrning och optimering per rum.

Nolla saknas vid flera av elementen idag, men det är jag beredd att låta elektriker åtgärda om jag byter till 230V.

Tar gärna emot fler erfarenheter från liknande byten!

T Teo ohlsson skrev:
Jag vill kunna styra värmen per rum utifrån schema, närvaro och elpris (via Tibber), och integrera allt i Home Assistant för bättre kontroll och lägre elförbrukning.
Hur menar du med närvarostyrning?
Är det när någon är i rummet eller när någon är i bostaden?

Konvektorradiatorer är ganska tröga att värma ett rum med, det tar någon timme för en grads rumstemperaturändring.
För att snabbt kunna höja rumstemperaturen så behöver radiatorn vara relativt kraftig samt ha en fläkt, alltså någon typ av fläktkonvektor.

Själva elförbrukningen kommer du aldrig att kunna sänka med wifi-styrd radiator kontra ny radiator utan wifi-styrning utan att samtidigt sänka komforten.
Ju mer rumstemperaturen pendlar (lägsta-högsta temperatur (större dödband)) ju högre rumsmedeltemperatur brukar man vilja ha för att inte frysa.

Om du vill prisstyra så kan man göra det centralt för alla radiatorer.
Men tänk även på effekttaxa som håller på att införas, den gör att en eventuell besparing via prisstyrning äts upp med råge.

Om du vill sänka totala strömförbrukningen så är det kanske inte spetsvärmen kalla vinterdagar som är det väsentliga/viktigaste utan "tomgångsförbrukningen" som sker dygnet runt året runt.

Vi har en tomgångsförbrukning på 250-450 W dygnet runt året runt (bara ren hushållsel, ingen värme/varmvatten), där hela nätverket (router, switchar, NAS, Homey Pro, mm) drar 133-135 W konstant.

Vi har samma element som du på stugan, och när en slutade fungera bytte jag ut den mot Adax Neo Wifi. Vi behöll 400V, och installerade själv, ganska enkelt, men man fick hålla koll på vissa saker jag inte minns och kan redogöra för nu, men som jag fick hjälp av forumet. Jag skulle vänta tills de du har nu slutat fungera, alternativt byta bara på de ställen du vill få varmt om du varit borta en kall vinterdag, tex badrummet.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du med närvarostyrning?
Är det när någon är i rummet eller när någon är i bostaden?

Konvektorradiatorer är ganska tröga att värma ett rum med, det tar någon timme för en grads rumstemperaturändring.
För att snabbt kunna höja rumstemperaturen så behöver radiatorn vara relativt kraftig samt ha en fläkt, alltså någon typ av fläktkonvektor.

Själva elförbrukningen kommer du aldrig att kunna sänka med wifi-styrd radiator kontra ny radiator utan wifi-styrning utan att samtidigt sänka komforten.
Ju mer rumstemperaturen pendlar (lägsta-högsta temperatur (större dödband)) ju högre rumsmedeltemperatur brukar man vilja ha för att inte frysa.

Om du vill prisstyra så kan man göra det centralt för alla radiatorer.
Men tänk även på effekttaxa som håller på att införas, den gör att en eventuell besparing via prisstyrning äts upp med råge.
Med närvarostyrning menar jag både per rum (om ingen varit där på några timmar) och hela huset (t.ex. bortrest). Jag styr via rörelsesensorer och kan sänka temperaturen automatiskt där det inte behövs värme.

Jag håller med om att konvektorelement är tröga. Tanken är inte att höja och sänka ofta, utan att hålla vissa rum lite svalare när de inte används. På så sätt kan man spara utan att komforten påverkas nämnvärt.

Och ja, wifi i sig sparar inget. Men det ger möjlighet att styra bättre, t.ex. efter elpris, närvaro eller schema. Jag gillar att kunna justera rum för rum istället för att styra allt centralt.

Effekttaxan är en viktig poäng. Jag försöker undvika att flera element startar samtidigt genom logik i Home Assistant.

P ptk skrev:
Vi har samma element som du på stugan, och när en slutade fungera bytte jag ut den mot Adax Neo Wifi. Vi behöll 400V, och installerade själv, ganska enkelt, men man fick hålla koll på vissa saker jag inte minns och kan redogöra för nu, men som jag fick hjälp av forumet. Jag skulle vänta tills de du har nu slutat fungera, alternativt byta bara på de ställen du vill få varmt om du varit borta en kall vinterdag, tex badrummet.
Tack för att du delade. Jag tittade också på Adax Neo Wifi men hittar bara versioner för 230V. Har din verkligen stöd för 400V? Hade varit intressant om det finns en modell som klarar det, för jag vill gärna slippa dra ny nolla om jag kan.

Om vi tänker oss att dina nya element kostar 1500 kr st och du skall byta 9 st så blir kostnaden 13500 kr. Detta skall du sedan spara in på att bättre styra din sekundära uppvärmning. Jag tror inte att det finns någon ekonomi i ett sådant byte. När vi pratar direktel blir ju besparingen helt och hållet en fråga om hur mycket kallare du har inne. Vist går det att lägga upp scheman för att sänka temperaturen när du inte är hemma. Men temperaturen ändras inte jättefort. så det blir inte så stora förändringar.

Jag tror att skillnaden mellan 230 och 400 V beträffande hur jämnt faserna belastas är avtagande ju fler element man har. Och med 9 element borde det vara en ganska försumbar skillnad. Det är knappast något du någonsin kommer att märka av.

Jag blir lite fundersam på det du säger om att elementen saknar termostat. De ser lite för nya ut för det. Det är inte fråga om att termostaten på ett element även styr ett annat? Elementet på din första bild ser ju ut att ha ett temperaturvred.

A Avemo skrev:
Om vi tänker oss att dina nya element kostar 1500 kr st och du skall byta 9 st så blir kostnaden 13500 kr. Detta skall du sedan spara in på att bättre styra din sekundära uppvärmning. Jag tror inte att det finns någon ekonomi i ett sådant byte. När vi pratar direktel blir ju besparingen helt och hållet en fråga om hur mycket kallare du har inne. Vist går det att lägga upp scheman för att sänka temperaturen när du inte är hemma. Men temperaturen ändras inte jättefort. så det blir inte så stora förändringar.

Jag tror att skillnaden mellan 230 och 400 V beträffande hur jämnt faserna belastas är avtagande ju fler element man har. Och med 9 element borde det vara en ganska försumbar skillnad. Det är knappast något du någonsin kommer att märka av.

Jag blir lite fundersam på det du säger om att elementen saknar termostat. De ser lite för nya ut för det. Det är inte fråga om att termostaten på ett element även styr ett annat? Elementet på din första bild ser ju ut att ha ett temperaturvred.
Tidigare ägare hade alla element kopplade till en Frico Villakomfort för central styrning men den var helt trasig när vi tog över. Jag har inte hittat något enkelt ersättningssystem så därför valde jag att byta till wifi-styrda element istället.

Just nu är elementen helt manuella, antingen på eller av (eller man kan ställa in dom från 0 till 5), utan någon termostat. Det gör att det ofta blir för kallt på natten och på morgonen när solen ligger på blir det alldeles för varmt i till exempel sovrummet. Med smarta element kan jag få jämnare temperatur och bättre kontroll per rum.

Jag var också inne på att använda Shelly för att slå av och på elementen automatiskt men min elektriker avrådde från det. Om det finns något bättre alternativ så tar jag gärna emot tips.

A Avemo skrev:

Så vissa rum har en sånn här för att ange värmen till elementen men dom är lite värdelösa då centralen är bortplockad. Och Frico ville ha 30000kr för en ny central + 10000kr i installationskostnad

• Värmeregleringspanel från Frico monterad på en vägg, saknar centralstyrning.
    Skapa konto
T Teo ohlsson skrev:
Tidigare ägare hade alla element kopplade till en Frico Villakomfort för central styrning men den var helt trasig när vi tog över. Jag har inte hittat något enkelt ersättningssystem så därför valde jag att byta till wifi-styrda element istället.
Då blir det ju lite besvärligare. Men är du säker på att elementen verkligen inte har någon termostat? Det kan ju vara att det finns, men den är förbikopplad. Det ser ju ut att vara ett vred på elementet på din första bild. Med utgångspunkten att allt är helt utan termostat finns det en vinst både vad gäller komfort och bekvämlighet att byta till element med termostat. Det skulle jag absolut göra. Men jag är fortfarande tveksam till om du får ekonomi i det.

Lösa termostater för 400V är inte det vanligaste. Jag hittar denna:
https://www.elbutik.se/product.html...MI1bjJyrOWjgMVxSCiAx0v4zUREAQYBiABEgKIMPD_BwE
Om det finns flera element i samma rum måste inte alla ha varsin. Det går även att tänka sig lösningar där man använder en termostat för 230V och ett relä som tål 400 V mellan den och elementet.

T Teo ohlsson skrev:
Tack för att du delade. Jag tittade också på Adax Neo Wifi men hittar bara versioner för 230V. Har din verkligen stöd för 400V? Hade varit intressant om det finns en modell som klarar det, för jag vill gärna slippa dra ny nolla om jag kan.
Kolla in denna PDF, sid 7. Jag tror jag beställde min från Bygghemma - men gå som vanligt via Prisjakt.

https://adax.no/wp-content/uploads/2023/02/Neo_produktblad.pdf

Obs det är som sagt några saker man behöver ha koll på vad gäller installation av 400V, jag minns som sagt inte exakt vad, men forumet kan säkert vara till hjälp. Lycka till!

• Gilla
Teo ohlsson
  • Laddar…
T Teo ohlsson skrev:

Just nu är elementen helt manuella, antingen på eller av (eller man kan ställa in dom från 0 till 5), utan någon termostat. Det gör att det ofta blir för kallt på natten och på morgonen när solen ligger på blir det alldeles för varmt i till exempel sovrummet. Med smarta element kan jag få jämnare temperatur och bättre kontroll per rum.

Jag var också inne på att använda Shelly för att slå av och på elementen automatiskt men min elektriker avrådde från det. Om det finns något bättre alternativ så tar jag gärna emot tips.
Implicerar inte 0-5 en termostat, eller är inställningen kopplat till en viss effekt som ligger på hela tiden? Vad är dina gamla element för märke och modell?

E EttAnvändarnamn skrev:
Implicerar inte 0-5 en termostat, eller är inställningen kopplat till en viss effekt som ligger på hela tiden? Vad är dina gamla element för märke och modell?
Ja tyvärr så är det bara effekt och inte temperatur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.