Hej
Ska till och byta fönster i stenhus.Och nu till frågan- hur går jag till väga?
Finns just inget foder på dom gamla fönsterna.Fönsterna går ända in emot
putsen?Vore tacksam för snabba tips,ska börja nästa vecka....
mvh m
 
Putsen på utsidan får du nog räkna med att laga upp. Men själva fönstret sågar du, som nämns med tigersåg eller en stiletto. Men om du inte vill förstöra fönstret, kan du sticka in sågbladet mellan karm och putsen. Det sitter normalt 2 spik på vardera sidan av fönsterramen, ca 150mm från ovan/nedankant, förmodligen kan du se märken av spiken på ramens insida. Brukar vara 4 eller 5" spik som är spikade i en träkloss i tegelfog. Färdiga fönster med dagens decimetermått, brukar passa dåligt i tidigare fönsterhål. Räkna med att nya fönster, t ex 10X10= 1 meter gånger 1 meter är 15mm mindre, sk byggmåttet.= 985mm
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.