Y
Nej det är det inte, jag var inne hos mockfjärdsfönster och fråga och dom svarade surt att nej så var inte fallet och mockfjärds husbyggaren har lagts ner för många år sedan.

Finndjävel skrev:
Lite OT, men vilken jävla miffo hustillverkare bygger hus med bärande fönsterkarmar? Jag hoppas verkligen att den firman inte finns kvar mera idag?
Ca 4 av 5 hustillverkare på 60-70 talet har bärande karmar på vissa ställen i huset. Oftast vardagsrummet där det ofta sitter 4 fönster och 1 dörr på rad.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mockfjärd

Länge sedan elementhus lades ner (eller mockfjärdshus som det hette i folkmun) men har för några år sedan startats ett företag som heter mockfjärdshus som är något helt annat!
Inget av dessa företag har något med mockfjärdsfönster att göra.

Redigerat:
Finndjävel skrev:
Lite OT, men vilken jävla miffo hustillverkare bygger hus med bärande fönsterkarmar? Jag hoppas verkligen att den firman inte finns kvar mera idag?
Myresjöhus byggda på 60 talet.Fabriken finns kvar men man har många enstegestätade fasader att rätta till så man vet ju inte hur länge.

Sentomsider har avsaknaden av fönsterkarmar i mitt elementhus nu klassats som ett dolt fel.

Robbery Robbery skrev:
Måste bara konstatera här att det blev stor skillnad på inomhusmiljön med de nya fönstren.[/QU

Hur då? Till det bättre? :)

På vilket sätt? Till det bättre? :)

T Tune11 skrev:
På vilket sätt? Till det bättre? :)
Ja, till det bättre. Några år senare så har vi konstaterat att innemiljön är en helt annan. Mycket jämnare temperatur, inte alls så dragigt som innan, och dessutom mycket tystare inne än innan, om man bortser från barnen som tillkommit efter fönsterbytet.

• Gilla
  • Haha
KevinEK och 2 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Sentomsider har avsaknaden av fönsterkarmar i mitt elementhus nu klassats som ett dolt fel.
Lite sent kanske, men hur kan det vara ett dolt fel när det var metoden som användes då? Det har ju byggts en massa såna hus och vad jag vet är det inte ett stort problem. Annars så är det väl kanske nån som byggt huset själv, och inte byggt som elementhus menar att man skulle göra. Hemma i Mockfjärd är det väldigt många elementhus som inte är byggda efter konstens alla regler eftersom de flesta jobba på elementhus så hittade de på egna lösningar på en hel del saker, så där finns det en hel del udda hus.

Robbery Robbery skrev:
Lite sent kanske, men hur kan det vara ett dolt fel när det var metoden som användes då? Det har ju byggts en massa såna hus och vad jag vet är det inte ett stort problem. Annars så är det väl kanske nån som byggt huset själv, och inte byggt som elementhus menar att man skulle göra. Hemma i Mockfjärd är det väldigt många elementhus som inte är byggda efter konstens alla regler eftersom de flesta jobba på elementhus så hittade de på egna lösningar på en hel del saker, så där finns det en hel del udda hus.
Om man tar bort de bärande karmarna samt bärande mittstolpe så är det inte enligt mockfjärdshus standard

L L-E skrev:
Om man tar bort de bärande karmarna samt bärande mittstolpe så är det inte enligt mockfjärdshus standard
Ja, men då är det ju någon som tagit bort dom i efterhand eller?

Naturligtvis framgår oxå i de tidigare inläggen

• Gilla
Robbery
  • Laddar…
Y
Ni med mockfjärdselementhus ifrån 80talet och som har kvar era ritningar, hur märkte dom ut vilka som var bärande på dessa ritningar? Det är två fönster nära gaveln som har en pil mot sig på ritningarna vilket får mig att undra vad detta menas med.

KalleKe
L L-E skrev:
hos mig var karmarna bärande, det hindrade dock inte fönsterbytesfirman att riva ur dessa :(

Hade en f.d anställd/montör från elementhus hemma för att inspektera skadorna, han var sådär måttligt imponerad av av fösterbytet.
Karmarna är bärande, detta är även rätt tydligt om man river bort papp och dylikt för att komma in till den bara väggen. Skall lägga upp ngr bilder

Ovanför fönstren är det en balk av i form av en lådkonstruktion och denne vilar (vilade) på karmen samt på stolpen i mitten (gäller dubbelföstret).

Fönster på övervåning har karmen ingen bärande funktion.

Jag råder dig att undersöka konstruktionen innan du river ur eventuell karm då den i mitt fall var bärande.

Om detta alltid är fallet vet jag dock inte.
Hur löste sig ditt problem med fönsterna fanns det några bilder? Hur löste dom det? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.