309 läst ·
3 svar
309 läst
3 svar
Byta FLVP till LVVP - Placering av kanalfläkt?
Vi har idag en IVT 490 som är 18 år gammal och som sjunger på sista refrängen. Är inne på att luft-vattenvärmepump är ett bättre val än att försöka sig på en frånluftsvärmepump igen. Dels skulle jag vilja ha så att ventilation och värme är fristående, dvs låta ventilationen sköta sitt och värmen sitt. FTX är inget alternativ då det är ett sutteränghus och blir krångligt att få ned tilluft till källarvåning då dessa idag sitter som friskluftsventiler i fönster istället.
Så därmed enkel mekanisk frånluft som jag tänker behovsstyra utifrån CO2 värden i huset (har idag CO2 sensorer och Home Assistant för automation). EC-fläkt som kan styras 0-10V är tanken.
Men var ska den här placeras? Idag sitter ju frånluftsvärmepumpen i tvättstugan - är detta en bra placering för kanalfläkt eller är det möjligt med en annan placering? Spontant tänker jag att en takfläkt är bättre placering då den bara behöver suga ur luften ur huset och ljudnivån bör bli bäst då den hamnar utanför huset? Men vad händer då med dragningen som går till frånluftsvärmepumpen, måste man krångla mycket för att få till det eller är helt enkelt bästa placeringen i tvättstugan där rören går idag?
Så därmed enkel mekanisk frånluft som jag tänker behovsstyra utifrån CO2 värden i huset (har idag CO2 sensorer och Home Assistant för automation). EC-fläkt som kan styras 0-10V är tanken.
Men var ska den här placeras? Idag sitter ju frånluftsvärmepumpen i tvättstugan - är detta en bra placering för kanalfläkt eller är det möjligt med en annan placering? Spontant tänker jag att en takfläkt är bättre placering då den bara behöver suga ur luften ur huset och ljudnivån bör bli bäst då den hamnar utanför huset? Men vad händer då med dragningen som går till frånluftsvärmepumpen, måste man krångla mycket för att få till det eller är helt enkelt bästa placeringen i tvättstugan där rören går idag?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Bästa svaret
Går avluften fån värmepumpen upp till tak idag så är det väl bara o skarva ihop rören i tvättstugan och komplettera med en takfläkt + varvtals regulator. Annars så sätt fläkt i tvättstugaS Sp1nd3l skrev:Vi har idag en IVT 490 som är 18 år gammal och som sjunger på sista refrängen. Är inne på att luft-vattenvärmepump är ett bättre val än att försöka sig på en frånluftsvärmepump igen. Dels skulle jag vilja ha så att ventilation och värme är fristående, dvs låta ventilationen sköta sitt och värmen sitt. FTX är inget alternativ då det är ett sutteränghus och blir krångligt att få ned tilluft till källarvåning då dessa idag sitter som friskluftsventiler i fönster istället.
Ja, det glömde jag skriva. Avluften går upp till taket idag. Det borde alltså inte vara några problem att skarva ihop rören i tvättstugan?H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden