1 519 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Byta FLVP Bosch EHP mot vad? Quantum, Bosch eller Nibe?
Jag har en frånluftsvärmepump Bosch EHP 2,0 EW9 installerad 2009 (16 år)
Funderar på att byta ut den i närtid innan den pajjar och man får panik.
Huset är på 156kvm, byggår 1996 i Stockholmstrakten.
Vattenburen golvvärme bottenvåning, radiatorer övervåning.
Total elförbrukning 10 000 kWh/år.
Funderade 5min på bergvärme men det går inte att motivera ekonomiskt.
Så jag har tittat på en "modernare" FLVP som kan sänka förbrukningen något.
På listan står Bosch 3800, Quantum QE eller Nibe 735.
Boschen är vad jag förstår lika den jag har så där kan man kanske inte räkna med någon lägre förbrukning
Quantum är jag osäker på, relativt nya på marknaden. Kommer dom finnas kvar när riskkapitalisterna vill ha tillbaka sina pengar?
Nibe är ju ett säkert kort, men är 735 overkill för mig?
Jag har fått pris installerat och klart och då skiljer det exakt 40 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och NIBE S735-4 R och 26 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och Qvantum QE-4.
Om man förmodar att man kan spara 2000 kWh jämfört mot dagens förbrukning (Ingen aning om det är realistiskt, men det vore väl konstigt om dagens FLVP:ar inte skulle vara effektivare än en 16 år gammal häck) och en kWh i medel kostar 3kr så tar det 6,5 år att "tjäna igen" merkostnaden för Niben och 4,5 år för Quantumen.
Vojne, vojne...
Funderar på att byta ut den i närtid innan den pajjar och man får panik.
Huset är på 156kvm, byggår 1996 i Stockholmstrakten.
Vattenburen golvvärme bottenvåning, radiatorer övervåning.
Total elförbrukning 10 000 kWh/år.
Funderade 5min på bergvärme men det går inte att motivera ekonomiskt.
Så jag har tittat på en "modernare" FLVP som kan sänka förbrukningen något.
På listan står Bosch 3800, Quantum QE eller Nibe 735.
Boschen är vad jag förstår lika den jag har så där kan man kanske inte räkna med någon lägre förbrukning
Quantum är jag osäker på, relativt nya på marknaden. Kommer dom finnas kvar när riskkapitalisterna vill ha tillbaka sina pengar?
Nibe är ju ett säkert kort, men är 735 overkill för mig?
Jag har fått pris installerat och klart och då skiljer det exakt 40 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och NIBE S735-4 R och 26 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och Qvantum QE-4.
Om man förmodar att man kan spara 2000 kWh jämfört mot dagens förbrukning (Ingen aning om det är realistiskt, men det vore väl konstigt om dagens FLVP:ar inte skulle vara effektivare än en 16 år gammal häck) och en kWh i medel kostar 3kr så tar det 6,5 år att "tjäna igen" merkostnaden för Niben och 4,5 år för Quantumen.
Vojne, vojne...
Det är nåt konstigt med det du skriver. Antingen har du 56 m2 och inte 156 m2 boyta. Eller så har du 15.000 kWh årlig elförbrukning och inte 10.000. Eller så bor du på Mallorca. Eller så matar du din Bosch med någon annan värmekälla. Eller så har du en LLVP.
Det är lite svårt att svara innan man vet vad det är.
Det är lite svårt att svara innan man vet vad det är.
Om du verkligen har så låg förbrukning så verkar det svårt att göra någon större besparing som kan motivera en dyrare frånluftsvärmepump.
Både Nibe och Qvantum säger att jag kommer att spara mellan 4000-5000 kWh/år genom att byta till deras avancerade FLVP (QE-6/Nibe 735-7), fan trot.
Men om jag ändå skall ersätta det jag har så vill man ju ha en modell som potentiellt kommer att förbruka mindre.
Om jag skulle välja motsvarigheten till den pump jag har idag, alltså Bosch 3800 så skulle priskillnaden mot tex Nibe 735-7 räknas hem på 6-8 år (beroende på hur mycket förbrukningen sänks i praktiken).
Men om jag ändå skall ersätta det jag har så vill man ju ha en modell som potentiellt kommer att förbruka mindre.
Om jag skulle välja motsvarigheten till den pump jag har idag, alltså Bosch 3800 så skulle priskillnaden mot tex Nibe 735-7 räknas hem på 6-8 år (beroende på hur mycket förbrukningen sänks i praktiken).
Siffrorna du får utgår från att du har en normal förbrukning. Det verkar inte du ha, och därför gäller inte dom.
Det är därför jag ber dig förklara hur du kan ha så låg förbrukning.
Det är därför jag ber dig förklara hur du kan ha så låg förbrukning.
Vad är det för bättre alternativ menar du?R Runnis skrev:
Bergvärme går inte att räkna hem under min livstid, luft/vatten går bort då det inte går att placera utedelen så den inte stör.
Tja, det är inte så konstigt.aspa-hasse skrev:
Två personer i hushållet.
Sänkt innertemperaturen till 20 grader.
Duschar kort en gång om dagen.
Inga onödiga lampor som står och lyser.
Men använder tvätt/disk maskin normalt, två gånger i veckan.
Lagar mat varje dag, bakar ofta.
Garaget på 40kvm uppvärmt på vintern med elradiatorer till ca 8-10 grader.
Inga konstigheter alltså.
Nibe/Qvantum har fått siffrorna och utgått från det.
Jaha, då kanske förklaringen är att ni bara är 2 pers och så kanske det är parhus eller nånting. I vilket fall låter det tveksamt om du kan spara 4-5.000 kWh per år tycker jag. Och därmed tveksamt om det lönar sig med en dyrare frånluftsvärmepump. Man kan väl ha roligare med 40.000.
Redigerat:
50 mm räcker till alla tre dom där bara den är diffusionstät. Om du väljer någon av dom två dyrare pumparna så är det där mycket mer noga att kolla upp särskilt att det är tätt överallt ända ut till takpappen.
Jag själv har en IVT490 som är 17 år gammal .
Kollar också på vad som kan vara en lämplig ny kandidat .
Lutar mycket åt en Nibe S735-7
Huset har 2 pl med golvvärme på np + planerar vattenradiatorer på öp .
Ngt som gör valet av gn kraftigare FLVP är frånluftskanalens isolering , ej optimal .
Så själv måste jag byta ut isoleringen från PE30 till ngt bättre .
Ngt som isolerar bättre i mellanbjälklaget (tajt byggt) bättre ovanför maskinen (ingen isolering alls idag)
Isolera bättre vid utgången genom taket .
Tanken är att använda cellgummi där det måste förbättras .
Min tanke är att där rör med PE30 vilar mot ngt fast så blir isoleringen obefintlig .
Detta iom att glasullen i strumpan komprimeras ända in till röret .
Stora ingrepp blir det för mig .
Kollar också på vad som kan vara en lämplig ny kandidat .
Lutar mycket åt en Nibe S735-7
Huset har 2 pl med golvvärme på np + planerar vattenradiatorer på öp .
Ngt som gör valet av gn kraftigare FLVP är frånluftskanalens isolering , ej optimal .
Så själv måste jag byta ut isoleringen från PE30 till ngt bättre .
Ngt som isolerar bättre i mellanbjälklaget (tajt byggt) bättre ovanför maskinen (ingen isolering alls idag)
Isolera bättre vid utgången genom taket .
Tanken är att använda cellgummi där det måste förbättras .
Min tanke är att där rör med PE30 vilar mot ngt fast så blir isoleringen obefintlig .
Detta iom att glasullen i strumpan komprimeras ända in till röret .
Stora ingrepp blir det för mig .
Jag har en S735-7, den funkar kanonbra på alla sätt och gör stora besparingar.
PE30 ska räcka. Se bifogat utdrag från Nibes installationsmanual. Så det behöver inte bli några stora ingrepp av den anledningen.
Jag tror på att gå igenom och kolla att avluftskanalen är ok isolerad överallt och då framför allt att strumpan är tät. Att förbättra med ett varv cellgummi på sina ställen funkar bra. Även ventilationstejp är bra att ha i beredskap.
.
PE30 ska räcka. Se bifogat utdrag från Nibes installationsmanual. Så det behöver inte bli några stora ingrepp av den anledningen.
Jag tror på att gå igenom och kolla att avluftskanalen är ok isolerad överallt och då framför allt att strumpan är tät. Att förbättra med ett varv cellgummi på sina ställen funkar bra. Även ventilationstejp är bra att ha i beredskap.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ventilationstejp"
Ventilationstejp
Ventilationstejp, också känt som HVAC-tejp (Heating, Ventilation, and Air Conditioning), används för att täta, reparera och säkra sammanfogningar, skarvar och anslutningar i luftkanaler, fönsterisolering och andra HVAC-komponenter.
Läs mer