Hej!
Vi hade tänkt att byta ut våran hiskeliga fläktkåpa i lägenheten(brf). Efter lite efterforskning insåg vi att utbudet är jättelitet till vårt system.
Såhär ser vårt kök ut i dagsläget
Vi har bestämt oss för en
https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/koksflakt-och-spisflakt/spiskapa-och-flaktkapa/spiskapa-franke-392-10-lagenhet/p-562342?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=EAIaIQobChMIzPPOtrHW3wIVyYeyCh0qFgMmEAQYCiABEgIUq_D_BwE
Till min frågeställning.
Hur monterar jag denna på bästa sätt? Osäker på hur den skruvas egentligen etc.
Idealt så hade jag velat bygga in den i skåpet men känns som att den kommer lite för högt upp. Samt att hur gör jag med bottenhyllan i fläktskåpet iom att jag inte har möjlighet att montera ner/isär skåpet. Sticksåg?
Min tanke var att hänga den ”utanpå” i samma höjd som nuvarande då måtten är densamma, så kanske jag kan ordna en passbit/list på framsidan i samma färg som köksluckorna och på så sätt bygga in den på undersidan?
Någon som har lite tankar kring detta?
Tack på förhand
Vi hade tänkt att byta ut våran hiskeliga fläktkåpa i lägenheten(brf). Efter lite efterforskning insåg vi att utbudet är jättelitet till vårt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/koksflakt-och-spisflakt/spiskapa-och-flaktkapa/spiskapa-franke-392-10-lagenhet/p-562342?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=EAIaIQobChMIzPPOtrHW3wIVyYeyCh0qFgMmEAQYCiABEgIUq_D_BwE
Logga in
Skapa konto
Till min frågeställning.
Idealt så hade jag velat bygga in den i skåpet men känns som att den kommer lite för högt upp. Samt att hur gör jag med bottenhyllan i fläktskåpet iom att jag inte har möjlighet att montera ner/isär skåpet. Sticksåg?
Min tanke var att hänga den ”utanpå” i samma höjd som nuvarande då måtten är densamma, så kanske jag kan ordna en passbit/list på framsidan i samma färg som köksluckorna och på så sätt bygga in den på undersidan?
Tack på förhand
Du kommer vara tvungen att ta hål i skåpet i båda fallen då slangen på den nya fläkten sitter i mitten.
Med en snygg passbit ser det lika bra ut att sätta fläkten en bit ner som att fälla in den i skåpet.
En bit ner på sidan nedan hittar du bruksanvisning där finns beskrivning hur man monterar i skåp med botten och uppgifter om
storlek på håltagning m.m.
https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/300-serien/110-0314-077_detail.html
Med en snygg passbit ser det lika bra ut att sätta fläkten en bit ner som att fälla in den i skåpet.
En bit ner på sidan nedan hittar du bruksanvisning där finns beskrivning hur man monterar i skåp med botten och uppgifter om
https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/300-serien/110-0314-077_detail.html
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret!FrittDrag_II skrev:
Du kommer vara tvungen att ta hål i skåpet i båda fallen då slangen på den nya fläkten sitter i mitten.
[länk]
Lutar åt att jag kommer hänga den nedanför för att undvika att modifiera skåpet ovan alltför mycket. Kapa håll i hyllplanet ventilationen är inga problem, jag får dra ventilationsmuffen snett emot mitten helt enkelt eftersom den sitter på högra sidan i taket.
Logga in
Skapa konto
Tack för monteringsanvisningarna, ”vinkeljärnen” eller va man kallar dem på sidan ställer svar på min frågeställning kring hur den monteras. Borras alltså helt enkelt fast i väggskåpen på vardera sida utav spisen (fläkten).
Inget annat jag bör tänka på vid montering/demontering som jag missat?
Tack
Brukar inte vara några större problem att montera köksfläktar.
Har du eget ventilationsaggregat kan det vara så att din kåpa styr hastigheten på denna, är det central ventilation är det inget problem.
Om det inte finns frånluftsdon i köket skall man ställa in grund luftflöde i kåpan, oftast spjället som man ändar på.
Har du eget ventilationsaggregat kan det vara så att din kåpa styr hastigheten på denna, är det central ventilation är det inget problem.
Om det inte finns frånluftsdon i köket skall man ställa in grund luftflöde i kåpan, oftast spjället som man ändar på.
Hej! Funderar också på att byta fläktkåpa och det finns ju tyvärr inte mycket att välja på till vårat system. Men denna var snygg! Låter det mycket från spjället på denna när kåpan inte används? Provade en nyare variant på den ni hade innan men höll på att bli galen på suset så bytte tillbaka. Hälsningar VeronicaH Herrman5 skrev:Hej!
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]
Till min frågeställning.
Tack på förhand
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden