Fått mail om att min fjärrvärmecentral närmar sig 20år.
Vad tror ni om detta:
Nästa år kommer din fjärrvärmecentral att fylla 20 år och därmed har du inte längre kostnadsfri service. I takt med att fjärrvärmecentralen blir äldre ökar risken att den använder mer värme än nödvändigt och att styrventiler, pumpar och termometrar slits. Därför har vi ett erbjudande till dig om en ny central, där det ingår ytterligare 20 års bekymmersfri uppvärmning.
Med en ny fjärrväremcentral får du:
Många fördelar med ny fjärrvärmecentral
Efter att din fjärrvärmecentral passerat 20 år hjälper vi fortsatt till med reparationer men då mot en löpande avgift. Vid köp av en ny fjärrvärmecentral får du ytterligare 20 års fri service och reservdelar. Det kostar dig då ingenting om det skulle hända någonting med centralen.
Med en ny central får du jämnare och mer komfortabel inomhustemperatur med energieffektivare växling och mindre energiåtgång. Vi installerar centralen Mini Retro P från Cetetherm med kompakt och stilren design som kan styras via appen MyUplink.
Den ger dig en tydlig överblick av driftdata och möjlighet att styra och optimera din anläggning var du än befinner dig
Vad tror ni om detta:
Nästa år kommer din fjärrvärmecentral att fylla 20 år och därmed har du inte längre kostnadsfri service. I takt med att fjärrvärmecentralen blir äldre ökar risken att den använder mer värme än nödvändigt och att styrventiler, pumpar och termometrar slits. Därför har vi ett erbjudande till dig om en ny central, där det ingår ytterligare 20 års bekymmersfri uppvärmning.
Med en ny fjärrväremcentral får du:
- 20 års fri service och reservdelar.
- Uppkopplad central med smart styrning, förberedd för framtida digitala tjänster.
- Installeras på en dag.
Många fördelar med ny fjärrvärmecentral
Efter att din fjärrvärmecentral passerat 20 år hjälper vi fortsatt till med reparationer men då mot en löpande avgift. Vid köp av en ny fjärrvärmecentral får du ytterligare 20 års fri service och reservdelar. Det kostar dig då ingenting om det skulle hända någonting med centralen.
Med en ny central får du jämnare och mer komfortabel inomhustemperatur med energieffektivare växling och mindre energiåtgång. Vi installerar centralen Mini Retro P från Cetetherm med kompakt och stilren design som kan styras via appen MyUplink.
Den ger dig en tydlig överblick av driftdata och möjlighet att styra och optimera din anläggning var du än befinner dig
Bild på fjv-centralen skulle underlätta bedömningen om det eventuellt börjar bli läge att byta centralen eller vilka delar som skulle tänkas fallera i "närtid".
Att ha en uppkopplad reglercentral ger normalt inga direkta fördelar när man har fjärrvärme.
Vår fjv-central är 21 år, det enda jag har gjort med den på 19 år är byte av cirkulationspumpen, anledningen var att den vibrerade och lät lite illa, samt bytt reglercentralen, anledningen var att jag ville ha en lite bättre reglercentral.
Totalkostnad mindre än 10 kkr.
Som det verkar nu så kommer den att hålla många år till, skulle tippa på minst 10 år.
Lite hänger på vilken vattenkvalitet det är på tappvattnet.
Att ha en uppkopplad reglercentral ger normalt inga direkta fördelar när man har fjärrvärme.
Vår fjv-central är 21 år, det enda jag har gjort med den på 19 år är byte av cirkulationspumpen, anledningen var att den vibrerade och lät lite illa, samt bytt reglercentralen, anledningen var att jag ville ha en lite bättre reglercentral.
Som det verkar nu så kommer den att hålla många år till, skulle tippa på minst 10 år.
Det där är bara dumheter. Har fått samma ”erbjudande” på en onödig utgift.
Jag tänker att centralen ska rulla på tills den inte är försvarbart att laga den längre.
För 40 papp som brinner i fickan skulle jag hellre se till komfort, redundans och mina kostnadsalternativ och köpa en LLVP för temperaturer runt 5+ höst och vårdagar eller en ny kamin att elda i.
Jag tänker att centralen ska rulla på tills den inte är försvarbart att laga den längre.
För 40 papp som brinner i fickan skulle jag hellre se till komfort, redundans och mina kostnadsalternativ och köpa en LLVP för temperaturer runt 5+ höst och vårdagar eller en ny kamin att elda i.
Visst kan det vara trevligt med en massa statistik på typ "alla" mätvärden man kan få ut ur en fjv-central, men hur mycket är det värt?P pallepaf skrev:
Här är troligen den aktuella nya fjv-centralen,
https://www.cetetherm.com/sv/produkter/villa--lagenhetscentraler/mini-retro-p
En fjv-central kan kanske leva 40+ år utan någon egentlig service/reparation och utan att den blir "ineffektiv".
Det enda som händer när en fjv-central blir ineffektiv är att delta-T över fjv-sidan minskar, men om en plattvärmeväxlare blir ineffektiv eller inte beror på vilken vattenkvalitet det är. Har man inga problem med avlagringar i vattenkokare/kaffebryggare så är det minimalt med problem i plattvärmeväxlarna.
Jag hakar på här. Har sett på ett hus som är till salu. Fjv centralen är 20 år gammal. Jag fråga bolaget som installera den om det är dags byta ut den men fick inget vettigt svar. 😆 Hur vet man egentligen att det är dags byta ut den, vad är indikationerna egentligen ?Demmpa skrev:
Bild på fjv-centralen skulle underlätta bedömningen om det eventuellt börjar bli läge att byta centralen eller vilka delar som skulle tänkas fallera i "närtid".
Vilka indikatorer man bör titta efter för när man bör byta en fjv-central beror bl.a. på vilka delar den innehåller. Vissa delar är nästan obsoleta/dyra, tex Danfoss Redan varmvattenregulator,
Sen är läckage/avlagringar en indikation på att något behöver åtgärdas.
Vår fjv-central är 21 år, jag har ingen tanke än att den behöver bytas. Jag har bytt två delar på den, dels cirkulationspumpen eftersom den vibrerade, gjordes efter bara några år, dels reglercentralen detta eftersom jag ville ha en med bättre inställningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är läckage/avlagringar en indikation på att något behöver åtgärdas.
Vår fjv-central är 21 år, jag har ingen tanke än att den behöver bytas. Jag har bytt två delar på den, dels cirkulationspumpen eftersom den vibrerade, gjordes efter bara några år, dels reglercentralen detta eftersom jag ville ha en med bättre inställningsmöjligheter.
Jag vill varna för fjärrvärmeanläggningen Cetetherm Mini Retro P. Den låter väsentligt mer än den gamla anläggning jag haft. Min slutsats är att det är någon form av designfel då det är fullkomligt orimligt med en sådan markant höjning av ljudnivån. Dessutom har det nu visat sig när kylan kommit att den har extremt svårt för att hålla en stadig inomhustemperatur trots både inomhusgivare och utomhusgivare, den kör med stor öppningsgrad tills det blir för varmt och håller sedan helt stängt tills det blir för kallt. Vid kontakt med Cetetherm har de klargjort att anläggningen inte har med som en parameter att öka värmen när natten kommer, trots att det rimligen kan förutses att det då kommer att bli kallare, utan att anläggningen inväntar att temperaturen faktiskt har sjunkit rejält innan den agerar. Det torde förklara det extrema pendlandet både i inomhustemperatur och öppningsgrad av ventilen. I ena stunden heta radiatorer, i andra stunden helt iskalla. När man tror att tekniken går framåt... Värdelöst!
Jag är i ett hus nu som som har svag värme i vissa element på övre plan. Fjärrvärme central Redan. Jag fick tips att trycka och öka cirkulationspumpen, men jag tycker inte det händer så mycket med den, visst ska man höra att den "ökar" ? Sen lyser det bara från vänster 2 orange + 1 grön , vad indikerar det då ? 🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite lågt tryck i systemet, fyll på till 1-1,5 bar.
Nu ser jag inte exakt vilken modell det är på cirkulationspumpen, men här är troligen manualen,
Nu ser jag inte exakt vilken modell det är på cirkulationspumpen, men här är troligen manualen,
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Har du för lite vatten i systemet? Mätaren höger står bara på 0,6 och det kan vara för lite beroende på hur ditt hus ser ut.Werner Wogel skrev:
Jag är i ett hus nu som som har svag värme i vissa element på övre plan. Fjärrvärme central Redan. Jag fick tips att trycka och öka cirkulationspumpen, men jag tycker inte det händer så mycket med den, visst ska man höra att den "ökar" ? Sen lyser det bara från vänster 2 orange + 1 grön , vad indikerar det då ? 🙄
[bild]