Ska byta expansionskärl, konstaterat att befintliga är trasigt. Någon som vet om jag måste tömma hela systemet på vatten. Har en cirk.pump som har avstängningsvred på båda sidor av pumpen, tänkte om jag stängde en av dom och vrider shuntventilen som sitter på röret intill pannan som går till elementen till lägsta. Kommer det ut mycket vatten då? kan tänka mig att shuntvredet inte stänger helt. Röret som pumpen sitter på borde inte släppa igenom något tycker jag.

Någon som testat detta vid byte av expansionskärl eller annat arbetet med värmesystemet?

Är ett expansionskärl på 25L som sitter hänger i röret ovanför pannan.

Redigerat:
Krilleman
Nej, du behöver inte tömma allt. Gör precis som du skriver. Stäng av så mycket som möjligt och töm ur övertrycket. Sen demonterar du kärlet.

Och hänger den endast i röret så kan det ju vara på sin plats att göra det korrekt med en väggkonsoll om det går! Beroende på hur det ser ut kan det ju även vara bra med en kulventil (gärna med avtappning) så du enkelt kan kontrollera mottrycket senare. Men tänk på att säkerhetsventilen får ej kunna stängas av under några omständigheter!!

Tack för svaret, precis vad jag ville höra, tänkte bara gänga ur det gamla och skruva i det nya expansionskärlet och använda resten av det befintliga grejerna säkerhetsventilen mm som det är idag, vore såklart bäst med väggkonsol men då blir det inte att stämma med befintliga rören tror jag, men kanske går att skruva fast något i väggen som kan ge avlastning åt rören, inte hemma nu men ska kolla upp det när jag är hemma igen.

Förstår inte riktigt vad du menar med kulventilen, vart ska den sitta och hur kontrollerar jag mottrycket med den?

Krilleman
För att kontrollera lufttrycket i blåsan är det bra att endast kunna stänga av exp kärlet. (Säkerhetsventilen får inte kunna stängas av) För kontrollen ska göras helt utan vattentryck.

Exempel på kulventil med inbyggd avtappning:

4502400_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, tack för svar, ska kolla upp hemma sedan hur det ser ut om det är möjligt att sätta dit en sådan ventil, men det borde gå, finns nog utrymme för den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.