Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Jag skulle byta ut ett eluttag i köket från tvåbrunnars till fyrabrunnars, men när jag tittade efter hur det är kopplat så såg det inte ut som jag förväntade mig. Det är ju tre kablar av varje sort (fas, jord och noll). Det verkar som att matningen kommer till det här uttaget och sedan grenar upp sig åt två håll. Tittar man på uttaget så har det extra anslutningar för det. Fyrabrunnarsuttaget verkar inte som att det är till för att kopplas på det viset? Jag hittar bara en "ledig" anslutning för vardera fas, jord och nolla. De andra behövs ju för att koppla ihop de båda brunnparen.
Är det här en bit man kan köpa till eller måste man köpa ett helt annat uttag?
Är det här en bit man kan köpa till eller måste man köpa ett helt annat uttag?
Det brukar vara plats för två trådar bakom varje skruv. Så vad jag kan se på bilderna borde du kunna koppla likadant på det nya uttaget. Annars går det att använda tre kopplingsklämmor och koppla ihop trådarna bakom uttaget i stället.
Det finns tre lediga platser men trådarna som redan är kopplade brukar vara 2,5 mm² och då är det ingen bra idé att koppla in 1,5 mm² där också. Så antingen får du byta de interna kopplingarna till 1,5 mm² eller koppla ihop trådarna med kopplignsklämmor typ Wago bakom uttaget, vilket antagligen blir enklast.
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Tack för all svar! Jag har tittat lite noggrannare nu, och det finns bara fyra hål per ledare totalt. Vid slutet av varje pil i bilden ovan finns exakt ett hål med en liten platta i som man drar åt med skruven. Två av dessa går ju åt för att koppla ihop de båda uttagen. Untantaget jorden, faktiskt. Där finns faktiskt två hål vid varje skruv. Så då måste man proppa in två ledare i ett skruvhål, antar jag?
Alternativt finns ju även tre stycken plintar. Överst till vänster, överst till höger och nederst till vänster i bilden. Men de verkar ju bara ha plats för två ledare? Om man inte stoppar in en ledare från andra hållet, men det verkar inte vara meningen?
Alternativt finns ju även tre stycken plintar. Överst till vänster, överst till höger och nederst till vänster i bilden. Men de verkar ju bara ha plats för två ledare? Om man inte stoppar in en ledare från andra hållet, men det verkar inte vara meningen?
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
OK. Jag missade "grenar upp sig åt två håll". Trodde att det bara var vidarematning till ett ställe. 😳H HansomeHanson skrev:
Då skulle jag köra med tre Wago och tre extra tåtar till uttaget. Under förutsättning att det ryms givetvis. Wago finns lite överallt. Bilden nedan från Jula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde gå att fästa 2 kablar per skruv, dvs en kabel i varsitt hål vid varje skruv. Så 6 kablar förutom de som redan är monterade i uttaget. Sedan gäller en kabel per hål och aldrig 2 i samma hål. I bilden nedan har jag ritat in de kablar för fas och nolla som borde få plats i detta ELKO uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder