Jag skulle byta ut ett eluttag i köket från tvåbrunnars till fyrabrunnars, men när jag tittade efter hur det är kopplat så såg det inte ut som jag förväntade mig. Det är ju tre kablar av varje sort (fas, jord och noll). Det verkar som att matningen kommer till det här uttaget och sedan grenar upp sig åt två håll. Tittar man på uttaget så har det extra anslutningar för det. Fyrabrunnarsuttaget verkar inte som att det är till för att kopplas på det viset? Jag hittar bara en "ledig" anslutning för vardera fas, jord och nolla. De andra behövs ju för att koppla ihop de båda brunnparen.

Är det här en bit man kan köpa till eller måste man köpa ett helt annat uttag?

• Eluttag med röda terminaler, anslutna med blå, brun och gulgrön kabel. Märkt "16A 250V" och "ELKO". Monterat på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett eluttag i ett kök med flera kablar kopplade till faser, jord och nolla, del av ett installationsprojekt för byte till fyrabrunnarsuttag.
    Skapa konto
Tittar du noga så går det nog att koppla två trådar till varje skruv. Är det inte ett hål till där?

H HansomeHanson skrev:
Jag hittar bara en "ledig" anslutning för vardera fas, jord och nolla.
Jag hittar två av varje på översidan som är använda och två av varje på undersidan som du kan använda till in- och vidarekoppling.

Det brukar vara plats för två trådar bakom varje skruv. Så vad jag kan se på bilderna borde du kunna koppla likadant på det nya uttaget. Annars går det att använda tre kopplingsklämmor och koppla ihop trådarna bakom uttaget i stället.

Det finns tre lediga platser men trådarna som redan är kopplade brukar vara 2,5 mm² och då är det ingen bra idé att koppla in 1,5 mm² där också. Så antingen får du byta de interna kopplingarna till 1,5 mm² eller koppla ihop trådarna med kopplignsklämmor typ Wago bakom uttaget, vilket antagligen blir enklast.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det finns tre lediga platser
Det finns väl sex?

• Gilla
roli
  • Laddar…
Tack för all svar! Jag har tittat lite noggrannare nu, och det finns bara fyra hål per ledare totalt. Vid slutet av varje pil i bilden ovan finns exakt ett hål med en liten platta i som man drar åt med skruven. Två av dessa går ju åt för att koppla ihop de båda uttagen. Untantaget jorden, faktiskt. Där finns faktiskt två hål vid varje skruv. Så då måste man proppa in två ledare i ett skruvhål, antar jag?

Alternativt finns ju även tre stycken plintar. Överst till vänster, överst till höger och nederst till vänster i bilden. Men de verkar ju bara ha plats för två ledare? Om man inte stoppar in en ledare från andra hållet, men det verkar inte vara meningen?

H HansomeHanson skrev:
Tack för all svar! Jag har tittat lite noggrannare nu, och det finns bara fyra hål per ledare totalt.
Finns det inte möjlighet att ansluta vid pilarna?

Elinstallationsplatta med kablar och anslutningsskruvar markerade med färgade pilar för möjliga anslutningspunkter.
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Finns det inte möjlighet att ansluta vid pilarna?

[bild]
Ja, exakt. Och då finns det två ställen per ledare och jag behöver tre. Frågan var om det är okej att trycka in två ledare i en klämma?

H HansomeHanson skrev:
Och då finns det två ställen per ledare och jag behöver tre.
OK. Jag missade "grenar upp sig åt två håll". Trodde att det bara var vidarematning till ett ställe. 😳

Då skulle jag köra med tre Wago och tre extra tåtar till uttaget. Under förutsättning att det ryms givetvis. Wago finns lite överallt. Bilden nedan från Jula.

Vid bild ses en Wago 221 kopplingsklämma med fem anslutningar och orangea spakar, används för elektriska anslutningar.
Skapa konto

• Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
Det borde gå att fästa 2 kablar per skruv, dvs en kabel i varsitt hål vid varje skruv. Så 6 kablar förutom de som redan är monterade i uttaget. Sedan gäller en kabel per hål och aldrig 2 i samma hål. I bilden nedan har jag ritat in de kablar för fas och nolla som borde få plats i detta ELKO uttag.

ELKO-uttag med ritade kablar för fas och nolla, visar korrekt installation av 6 kablar, insatta i separata hål vid varje skruv.
Skapa konto

Här skall det finnas plats för ytterligare kabel. Dvs två kablar vid varje skruv i var sitt hål.

Två elektriska kablar kopplade till en kontakt, markerade hål för att rymma ytterligare kabel vid varje skruv.
Skapa konto

R roli skrev:
Här skall det finnas plats för ytterligare kabel. Dvs två kablar vid varje skruv i var sitt hål.
Fast:
Müssli Müssli skrev:
Det finns tre lediga platser men trådarna som redan är kopplade brukar vara 2,5 mm² och då är det ingen bra idé att koppla in 1,5 mm² där också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast:
Han skrev också att man kan byta dessa till 1,5 kvadrat om det är kopplat 2,5.

Jag ville bara påvisa att det finns kopplingsmöjlighet för fler kablar.

R roli skrev:
Han skrev också att man kan byta dessa till 1,5 kvadrat om det är kopplat 2,5.
Fast det är lätt att missa, därav min kommentar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.