Byggahus.se

Byta eller bygga ut central

1. D
    Medlem Nivå 9
    Idag har vi en elcentral som installerades när huset byggdes -93.

Den är byggt med dvärgbrytare och har jordfelsbrytare på våtrum men inte i hela huset. Den är full och har ingen reservkapacitet.

Nu håller jag på bygger om och till och har ett utökat behov. Jag diskuterade med elektrikern när de var här och installerade värmepump förra hösten och han tyckte att - den bygger vi bara om och sätter en kapsling extra bredvid för utökat behov.

Hur hade ni gjort i detta? Vet att en kapsling inte är så kostsam och grupperna kan ju återanvändas. Hade ni installerat en ny fin blank kapsling (som jag egentligen vill) eller hade ni sett funktion före utseende på en sådan sak som en elcentral och bara gjort det enklaste och billigaste?

En bifråga, vi kallar den fråga 2, är om man har rätt att skarva en inkommande matarkabel före normcentralen? Kommer bygga ett biorum där centralen är idag och skulle helst flytta den någon meter åt vänster, men den sitter idag precis där kabeln kommer in genom källarvägg.

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Sannolikt är det helt förbjudet att skarva servisledningen. Här i Fortumland är det bara deras egna montörer som får göra det. Fråga nätägaren för att vara säker.
    Angående kapslingen hade jag tagit en ny, speciellt om du ändå ska flytta den men jag är också kräsen när det gäller utseende.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Om jag förstår frågan rätt så undrar du om man får skarva kabeln som går mellan mätarskåpet (där huvudsäkringar och elmätaren sitter, oftast fasadmätarskåp) och elcentralen (normcentralen) inne.
    Om det är den kabeln du menar så får den skarvas där det behövs.

Men om det är inkommande servicekabel (nätägarens kabel), den som matar mätarskåpet, den får inte skarvas hursomhelst, den skarvas under "överinseende" av nätägaren.

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Skall du ändå flytta centralen så skulle jag tro att det blir billigare att montera en ny kapsling på den nya platsen, och förbereda allt runt den, än att flytta den bef. kapslingen och sätta en till ny. En nyare kapsling har ofta en del finesser som snabbar upp installationen, elektrikern är mer van vid den osv. Så materialkostnaden (som är låg för kapslingen) kompenseras av mindre arbetstid.

5. D
    Medlem Nivå 9
    Kanon det var det jag ville höra!

Och för att förtydliga, mätarskåpet sitter i fristående skåp vid tomtgräns, det är alltså min egen kabel mellan mätarskåp och normcentral det handlar om, och jag tolkar det därav utifrån era svar att det är fritt fram att skarva denna. Om det verkligen blir någon flytt återstår väl att se, det blir ju dessutom om att skarva alla andra som går upp till huset. Iofs är det väl rätt snart gjort med en liten kapsling med vanliga plintar på skena.

Men det lär bli en helt ny fräsch och så får vi se värdet i att flytta den.

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Oops... Missade att det var en kabel från mätarskåpet till centralen. Trodde du menade servisen.
    Som hempularen sa, om du ändå ska flytta centralen är det nog lättare/billigare att ta en ny. Det blir dessutom snyggare. Du bör ju kunna återanvända alla dvärgbrytare/jfb mm och bara komplettera med det nya.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    JFB bör prövas så att den funkar (helst byta helt) Jag var i ett hus byggt 1992 där jag testade jordfelsbrytaren genom att kortsluta jord och nolla i ett uttag och köra torktumlare. Jordfelsbrytaren löste inte ut som den skulle för än jag slagit av och på den flera gånger manuellt. Jag fick till stånd att få byta den till en ny.

//Patrik

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    I vilket uttag satt torktumlaren, satt den på samma gruppledning som du kopplade ihop nollan och jord?
    Var torktumlaren den enda lasten som var igång under testet?

9. D
    Medlem Nivå 9
    Här är några bilder på hur det ser ut idag, om det påverkar någon att revidera sin kommentar.

10. D
    Medlem Nivå 9
    Kanske går trolla fram lite utrymme.

Enda 3-fasgruppen på hela översta raden som verkligen behövs just nu är väl spisen. Tvättmaskinen kör jag på en fas med de andra faserna blint i dosan, och någon infravärme har mig veterligen aldrig varit inkopplad.

Gruppen på 25-27 driver värmepumpen och 28-30 är för ett 3-fasuttag i källaren som föregående ägare använde till diverse snickerimaskiner då han hade verkstad i källaren.

Kanske har tänkt i fel linje? Bygga om så kanske det räcker gott.

Redigerat 1 jan 2015 21:20
  11. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Dempa:. TT låg på egen gruppledning. Jag la ihop nolla och jord innan jag bytte ut en anslutningsdosa till ett uttag för TM.
    BVP, kyl & frys, belysning m.m. var igång.

//Patrik

12. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Byt ut då går det att dela upp på flera JFB dessutom.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Under dom första försöken så kanske det var så jämn belastning så att det inte gick någon ström i nollan.

14. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Tro mig, den funkade inte för än jag motionerat den flera ggr. Även testknappen funkade inte först. Det var en Hager från 1992.

//Patrik